Gå till innehåll
onsdag 23 juli 2025
detskaga

Varför har inte fler elmotorer i sina segelbåtar?

Rekommendera Poster

Jo. Men du måste ha någon sorts motor för att driva runt cylilndrarna/seglen för att få effekten som drar båten. .Dieseldriven?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hänga ner giftigt bly i vattnet? (En vanlig blyköl är målad och inte i kontakt med vattnet.) Kemikalieinspektionen skull explodera!

Och snacka om galvaniska strömmar i vattnet. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man skulle ju kunna bygga hela kölen som ett gigantiskt batteri, men det uppstår problem i fall man till exempel råkar djupurladda kölen och den måste kasseras. Vidare lär det bli ett rejält läckage av svavelsyra om man går på grund. Det är helt enkelt inte så lätt att hitta på något som fungerar bättre än segel. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mackey’s exempel: 6 liter disel för att komma hem motsvarar ca 24hkr eller ca 18kWh. Minskar man farten med en knop blir energibehovet betydligt mindre. 18kWh med 48V LiFePO4 batterier blir 375Ah eller 15st 400Ah@3,2V. Vikt: 15x13,5=203kg. Pris, tyvärr, ca 50tkr. Inte helt orealistiskt. Men nöjer man sig med halva batterikapaciteten och kompletterar med en diesel eller bensingenerator blir det mer realistiskt. 200Ah@48V=9,6kWh, ganska mycket energi som kan ge många dygn i en naturhamn, i synnerhet i kombination med solpaneler. Antalet drifttimmar på generatorn kommer att bli få.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En annan variant, som gör att man minskar effektförlusterna från omvandling av diesel/bensin till rörelse; sedan rörelse till el; sedan el till rörelse skulle kunna vara att hoppa över elledet och driva propellern direkt med en diesel eller elmotor!

Låter galet, men det kan funka... ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var lite kul faktiskt... :-)

Man kan ju se det som att batteribanken oftast (nästna alltid) räcker för den lilla motordrift vi normalt har och att elverket bara är en säkerhet om man inte klarar sig utan laddning.

Problemet är att de flesta - enl. mig - verkar välja motor både när det blåser för lite (istället för gennaker eller spinnaker), för, mycket (istället för att reva) och åt fel håll (istället för att välja annan natthamn). Då har man ingen nytta av eldriften eftersom man i stort sett alltid kommer att vara tvungen att köra generatorn.

Sedan tycker jag priset är lite avskräckande, 50 000:- bara för batterier som måste bytas ut ibland, jag vet inte hur ofta. Jag har fått offert på montage av ny Solé-diesel på 29 hk för 75 000:- kr för ett par år sedan.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk om det fanns motrer som gick på luft ...........

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att satsa på el/batteridrift är ju ingen större vits om man oftast går för motor, det är mer för de som helst seglar. Fördelen är ju att man åker nästan ljudlöst och till största delen med förnybar energi utan avgaser och utsläpp. Passar ju om man vill vara lite miljömedveten i alla fall. Men visst kan det bli  dyrare. Batterierna håller 1-3000 urladdningar, det blir troligen många år så på en 10-års period kanske det jämnar ut sig.

Även ren diesel-elektrisk drift har sina fördelar. Backslaget ersätts med generator-elmotor. Dieseln kan placeras fritt i båten, ingen uppriktning, mindre vibrationer, motorn så bättre arbetsbetingelser  mm. Ett backslag har stora förluster så skillnaden i verkningsgrad jämfört med generator/elmotor är försumbar. Elmotorn finns som podmotor dvs utvändigt monterad. Utbudet är ännu så länge tyvärr litet. Idag finns det ju elbilar, hybrider, bussar mm med eldrift som fugerar.

Lite funderingar för min båt: Idag har jag en 9hkr diesel och tar normalt ut ca 5 hkr dvs ca 3,5kW. Tänker man sig ett batteri på 6kWh så klarar jag nästan 2 timmars motorgång på fullt batteri. Det vanligaste är att motorn används in/ut ur hamn meed lågt effektuttag. Förbrukning max 1kWh. Då finns ca 4kWh kvar att använda till övrig elutrustning. En realistisk utökning av solpanelerna ger mig ca 1 kWh per dygn i snitt. Normal förbrukning är ca hälften. M a o, det borde klara sig ganska bra. Men för att klara långa sträckor utan vind måste det till en dieselgenerator. En luftkyld diesel som tex används till elverk mm på 10hkr med elstart kostar ca 6500kr och väger 50kg. Sen väger generatorn ca 10kg och kan ladda minst 6kW. En sådan motor brukar hålla minst 1000 timmar. Den väsnas en del så placeringen får bli i förpiken. Jag slipper propelleraxel, hylsa, sjövattenkylning mm. Ett helt urladdat batteri kan laddas nästan fullt på en timma. Nu till det fina: Elmotorn kan överbelastas typ dubbla effekten (10hkr) i två minuter eller 20hkr i 30 sek. Batteriet har inga problem att klara detta.Det här är framtiden. Det jag väntar på är podmotor, dubbla så min långkölade båt kan sno runt på en femöring.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...