Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
kaptenKrokben

Soldäck i sittbrunn

Rekommendera Poster

Vi använder vår segelbåt mest för att komma ut och sola och bada och nu har vi fått för oss ett vinterprojekt att fixa en bäddbar sittbrunn så man kan använda det för att lapa sol. 

Planen vi har är att bygga oss en sittbrunnsdurk med någon form av dolda ben under så man kan fälla upp benen på durken och på så vi hamna i nivå med bänkarna i sittbrunnen. En dyna i mitten ihop med sittbrunns dynorna bildar då en heltäckt yta i sittbrunnen som vi kan använda som soldäck. 

Har ni sett något liknande tidigare någonstans?

Vore kul med förslag och idéer inför bygget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken bra ide! Borde vara smart då att göra den så tunn som möjligt förstås. Min första tanke är att göra en slags klappkonstruktion a'la strykbräda men det borde vara enklare med enklare vikbara stöd undertill. Kanske helt borttagbara stöd skulle göra den tunnast och enklast?

...och hur kompenserar man för den ökande bredden i övre läget? Behövs det alls? Måste nog mäta min Maxi77a och se...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom höjden upp till bänkarna inte är så mycket så tänker jag mig ett par ben som ska kunna ligga under. Men det återstår att se om man kan få det att bli tillräckligt lågt i nedfällt läge så att säga. 

Den ökande bredden tror jag inte ska bli nått problem, om man sedan kommer ha en tjock madrass över alltihop så ska det nog inte vara nått problem.

Jag har bara slarvmätt än så länge men tror det skiljer bara ca. 3 cm på min båt. Men om det skiljer för mycket får man nog ha en skiva i stuvutrymmet i stället som man sätter dit. 

Min båt har en längd på sittbrunnen på 210 cm och bredd påp 160 och 110 cm vilket är helt ok utrymme som en solbädd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går inte att fästa lister längsmed sittbänkarna, och på så sätt lägga durken på dessa? Då får man iofs ta upp durken på snedden för att den ska gå fri från listerna, men det spelar ju ingen roll? 
Snickrar själv på en sådan funktion i min lilla sportbåt.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fungerar nog inte för oss med segelbåt eftersom det är bredare upptill än nertill i sittbrunnen, visst man kan ha ganska stora lister vilket inte i alla fall jag skulle vilja ha. Men idén har jag också tänkt men sållat bort pga detta. Hade det varit samma bredd hade jag nog valt den konstruktionen eftersom den säkert kommer bli stabil.

En annan sak jag tänkt på är att teak är väldigt dyrt material, vad kan man köra med för alternaltiv som skulle fungera bra? Man kan ju sedan betsa och lacka så färgen bli sådär fint brun likt teak.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad för båt du har, men på de jag haft, har sittbrunnen varit bredare framme och smalare bak.

Om man tar befintlig durk och håller den så långt akterut som möjligt och fixa en eller två iläggskivor för att täcka in resten.!?

Har du nån bild på sittbrunnen uppifrån?

post-945-1394236529,7512_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo min sittbrunn är också bredare framme och smalare bak. När jag läste ditt inlägg tänkte jag först att vad spelar det för roll eftersom det inte går att skjuta bak trallen eftersom sittbrunnen i akterkant inte blir längre eller hur man nu ska skriva.

Fast nu när jag tänkt lite på det du skrivit så är det ett alternativ om man bygger trallen så att man kan ta bort en del i aktern så att den går att skjuta bak samt att man sedan lägger en iläggsbit i fören. Då kan man få durken heltäckande och ha lister på sidorna som föregående talare skrev om. 

Det kanske skulle kunna vara ett bra alternativ. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och nu när jag tänkt ytterligare på den lösningen så kom jag på att mitt gasreglage/växelväljare sitter efter sidan där så listen skulle behöva monteras ovanför den och då har stuvfackens lucka börjat. Att fästa listen i luckan blir nog mindre bra.  smiley

Båten är en Mamba 29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten tanke.

Mitt bästa arbetsredskap när jag jobbar med båten är wellpapp. Till nästan allt jag gör gör jag mallar av just wellpapp. Då kan man kapa hur mycket man vill utan att det kostar skjortan och få en ganska klar uppfattning om hur det blir.

Bilden visar en flyttkartong kompleterad med markfigolit som blev en mall till toatanken innan jag köpte och kapade sönder den rostfria.

 

tommy

post-945-1394236529,9814_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv funderat på det här med soldäck i sittbrunn. Min ide var då att ta mitt sittbrunnsbord och bara lägga det rakt ner på bänkarna och sedan en extra skiva /extra skivor som täcker resten. Ett par tjocka dynor över så märker man inte skarven. Gäller bara att sätta ett par lister  på undersidan bordet så det inte glider av bänkarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här har jag gjort. Sågade ut av 12mm plywood. Eftersom kanterna i sittbrunnen har så distinkta mått behövde bara hörnen mallas med kartong. Monterade plåtbitar av 2 eller 2,5mm rostfritt enligt bilderna. Skivan vilar på endast lucklåsen, vilket visade sig hålla alldeles utmärkt. Givetvis måste plåtbitarna monteras maximalt långt ut på skivan så att de kommer lite i kläm mot luckan som låsen sitter på.

För att slippa ha så många skivor ombord, flyttade jag över beslaget i akterkant av sittbrunnsbordet till denna skiva. I framkant vilar den på rorkulten.

Och härunder skulle det följa 4st bilder över hur det ser ut, men nu har jag försökt under mer än en timma att få till det, men misslyckats, så nu ger jag upp! Är det någon som kan berätta hur man lägger in bilder?

Jag har förminskat dem från ca 2,5 Mb till ca 50 resp. 200 Kb, men inget funkar.

Edit: Se där en bild kom med, få se om jag kan få in de övriga.



Senast ändrad av Wingan | 12 oktober 2010 | 23:39



Senast ändrad av Wingan | 13 oktober 2010 | 00:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där såg ju väldigt bra ut, hur upplever du det fungerar använder du soldäcket ofta eller har det mest blivit en möjlighet som aldrig utnyttjas. 

Vi tänker oss att det vore kanon att bara kunna ankra och bara lägga sig och njuta av solen i stället för att leta lämpliga klippor för att ta sig i land som dess utom ligger bra för solen. 

Ska börja malla upp för min båt nästa vecka tänkte jag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det bara jag men alla båtar jag varit med om som har löstagbara durkar, så är sittbrunnen kilformad, alltså bredare i överant än nere vid durken. så du kommer ju i såfall få ett glapp som kan vara rätt stort. Detta gör ju att det kan bli rätt instabilt. Eller att durken inte kommer kunna hamna nere på plastdurken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo kilformat är det här med, vi tänker sy ordenliga formpassade dynor (10cm tjocka) till sittbrunnen och över durken. Så vi tror det ska kunna Men det beror som sagt på hur pass mycket glapp det kommer bli. Jag tänker mig även att om man placerar benen så långt ut som möjligt så borde det bli stabilt nog ändå. Men mallningen i kartong borde kunna ge någorlunda antydan på om det bli för mycket glapp eller inte.

Annars får jag gå på med en extern skiva eller liknande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte vad du har för båt, men du skulle inte kunna göra en ny skiva till bordet nere i ruffen? Ha den löstagbar och bara flytta ut? Dubbelt användningsområde. Sen om du har sittbrunnstält har du precis skapat en ny dubbelkoj haha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det fungerar mkt bra de gånger man vill använda sig av det. Det blir väl inte så väldigt ofta, då jag har lite svårt för att bara ligga och trycka i solen, men när det är lite halvstarkt solsken är det ju väldigt behagligt. Och som sagt är det ju perfekt om man har nattgäster, då jag har sittbrunnkapell. Då måste man ju ha extra dynor (utrymmeskrävande), luftmadrasser är väl enklast.

En liten irriterande detalj är väl att man så fort man lagt dit skivan, dynorna och sambon på dessa, kommer man på att man måste hämta något under ett sittbrunnslock. blush

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Efter att ha kollat lite mer i sittbrunnen så lutar det nog åt att ha en extra skiva som man kan sätta dit. Att få det snyggt med kombinerad durk/skiva kommer nog bli svårt. 

Så det får bli en skiva likt den som Wingan visar på sina bilder. Infästningen blir nog en kombination av ben i bakkant och i framkant kan den ligga på några fästen som redan finns. 

Tack för alla bra förslag och synpunkter, jag återkommer säkert med frågor senare när jag sätter fart eller så kanske det kommer inte lite bilder på slutresultatet. 

// KaptenKrokben

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...