Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Eastwood

220 volt konverter till kylskåp?

Rekommendera Poster

Är på jakt efter ett nytt kylskåp till båten och det kostar ju en slant...

Det jag tittar på är ett Coolmatic 80 liters för dryga 10.000 kr.

Det slog mig dock att man kanske skulle kunna köpa en vanlig kyl i lämplig storlek och driva den på 12 volt mha en 500 kronors 220 volts inverter från Biltema.

Jag har inte sett att någon gjort just detta innan och det måste ju finnas ett bra skäl, vilket skäl är det?



Senast ändrad av Eastwood | 28 september 2010 | 17:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det drar en hel del mer ström att först omvandla 12V-230V med en inverter än att ha en kyl byggd för 12 med kompressordrift.  Men har man motor och bra laddning så fungerar det. Fast köp inte minsta invertern på 150W för då orkar inte kylen starta då kompressorn drar mycket just i själva startögonblicket.

Kylskåp med peltierelement av samma typ som i enklare kylboxar för 12V går dock att få billigare än en riktig kompressorkyl men är ineffektiva och kan ej kyla mer än kanske 15-20 grader under rumstemperaturen vilket gör att det kanske blir för varmt i kylen en sommardag med 30-35 grader.

Så har du gott om ström ombord bör det fungera bra med inverter ändå, det är bara att du får köra lite oftare så batterierna laddas beroende på hur stor batteribank du har. Ladda inte ur dem mer än hälften annars förkortas livslängden på batterierna avsevärt och batterier är ju dyra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kloka råd här du får av kadetten ovan...

Ett 230V kylskåp är en massproducerad grej som drar lite mer än en båtgrej - som är dyrare.

Skillnaden är nog 1-2 Ampere gissar jag, vilket ger per dygn 24 till 48 Amperetimmar eller med annat sätt att räkna, du drar ur två st vanliga marinbatterier. Då antar jag med andra ord att du har gott om batterier helt enkelt, alternativt så får du köpa på dig minst två, helst fyra batterier.

Sedan gissar jag du har en sk batterimätare som ger dig batteriernas läge i procent? För det är som kadetten säger, drar du ur mer än 50% så riskerar du att förstöra batterierna. OM du inte satsar på AGM som klarar lite mer urladdning. Men dra helst inte ur mer än 30% så håller batterierna bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade ett Electrolux 230V kylskåp utan frysfack på 152 liter som drar 75W. Om man har plats för ett så stort skåp -- Mått H x B x D, mm 850 x 550 x 612 -- och behöver ett så stort kylskåp, så blir väl inte förbrukningen märkbart större än för ett lika stort marint skåp?

Dock svårt att hitta vad marina skåp drar. Letade förgäves denna info om ett 112 liters marint kylskåp... Plus att invertern ger en förlust, har läst 10% någonstans.

Tänk dock på att du behöver en rejäl inverter. Så här skriver SeaSea Startström för elmotorer är ca 5 ggr och kompressorer är ca 10 ggr strömförbrukningen . För en kyl på 75W räcker alltså inte ens 500W inverter. krävs 1000W som hos SeaSea kostar 1650 kronor.

Gissar att kompressorn inte kräver äkta sinus, i så fall skulle invertern bli dyrare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en kompis som har hållt på och strulat med inverter, och han fick lära sig att de flesta apparater som har en motor (kompressor) behöver rak sinuskurva.

Han köpte en Waeco inverter 1000W med rak sinuskurva, den kostade någonstans runt 3,000:-

Med tanke på värmeutveckligen den ger så har han garanterat mer än 10% förlust i invertern.

Mitt råd - kanske inte värt så mycket - Köp en riktig 12v kyl istället. Drar mindre ström pga deras uppbyggnad, och kommer garanterat strula mindre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla synpunkter, visste väl att det fanns orsaker till att inte många har gjort detta i sina båtar. Med tanke på kostnaden för ett nytt marinkylskåp tyckte jag det kunde vara värt en extra koll dock.

Det blir till att invänta Båtmässan i Göteborg och köpa en ny kyl där, borde bli lite billigare än i butik i alla fall...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...