Jump to content
Sunday 04 December 2022

AndreasE

Medlemmar
  • Content Count

    38
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About AndreasE

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Försöker liva upp en gammal tråd, har samma problem som TS och skulle vilja veta vad du hittade för svar på tappad ork? Mvh Andreas
  2. Hej! Ett hett tips, bli medlem på Boatlife forumet. Där finns det mängder med trådar om 350 motorn. Man måste bli medlem för att kunna läsa. Där finns det också flera stycken som är experter på cheva, och kommer kunna vägleda dig igenom din konvertering. www.boatlife.se MVH Andreas
  3. Ok, nu känner jag mig faktiskt rätt korkad. Men hur separerar detta min batterier egentligen? Den kanbeln på skyllermarks schema som går till startmotorn, går på min motor sedan vidare till resten av båten. Jag är nog rätt trött, men jag kopplar inte
  4. Hej! Kanske korkad fråga, men jag tycker inte själv att jag är dum på el, men vi får se vad panelen tycker På min Mercruiser så finns det bara ett batteri, i motorns kablage går det vidare till allt annat, bland annat fram till instrumentpanelen. Under instrumentpanelen så går elen ut till resten av båten, kyl, värmare osv. Idag har jag flera batterier i båten, men dom är endast skiljda åt med en 1 2 brytare, vilket jag inte vill ha. Jag vill helt skilja på förbrukarbatteri och startbatteri. Egentligen går det ju inte eftersom matningen till båten går från kablaget på motorn. Jag har bifogat elschema på både motor och båt. Självklart så kan jag klippa kabeln som går till resten av båten (fram till instrumentpanelen) och koppla den på förbrukningsbatteriet, och sedan ett skiljerelä emellan start och förbrukningsbatteri. MEN då kommer även tändningen vara driven av förbrukningsbatteriet, och kör jag det helt tomt kan jag ändå inte starta motorn. Ska jag dra separat kabel fram till tändningslåset från startbatteriet? Behövs det? Måste finnas massor som har gjort detta, men jag hittar inget om det. MVH Andreas
  5. Säkert sant. Isf blir det väl Edelbrock 1409 med deras performerinsug. Någon som vet hur det är att justera in denna förgasare? Samma sak där, många kör med den, borde finnas grundbestyckning att hitta. Jag är inte dum när det gäller motorer, men att få en rätt bestyckad förgasare går över min kunskap då jag enbart har hållit på med insprutning på bilar tidigare.
  6. Tack för svar! Enl uppgift så ska både förgasare och insug passa rakt på. Ska kolla på forumen ni anger här ovan.
  7. Kom igen nu, någon måste väl sitta inne på lite information
  8. Hej! Jag ska byta min 5.0L Mercruiser årsmodell -99 till en 5.7L Vortec på specade 315hk. Jag har en 2bbl förgasare på, den som sitter orginal på 305 motorn. Jag har letat med ljus och lykta efter vilka förgasarinställnigar jag ska ha. Det måste finnas massor med folk som har gjort detta, så det borde finnas en vägledning ungefär vilka munsycken man ska byta till. Det är ju ganska känsligt att det blir rätt, helst skulle jag vilka koppla in en A/R mätare jag har liggandes, men vad jag har förstått så går det inte att sätta lambdan någonstans på limpan. Förgasarexperter, visa er MVH Andreas
  9. Hej alla MG läsare! Jag har sökt och hittat delvis den informationen som jag är ute efter. Jag ska plocka ut motorn ur min Bayliner, det sitter idag en 5,0l Mercruiser motor i, och inom en månad så kommer min nya motor. Den information som jag har hittat säger att det sitter två bultar rakt ner vid skölden, samt de två motorfästen fram. Sitter inte motorn på fler punker än så? Drevet har jag plockat bort. Sedan så är det den stora kontakten bak, och ev någon hydralslang till servot. Är det någon som har något att kommentera? Är det verkligen så lite saker att släppa? Nästa fråga, hur gör jag för att lyckas få in den nya rätt, man ska använda specialverktyg för att se att den kommer rakt, men är det svårt att justera? Ska jag släppa på motorfästena på blocket, och låta dom sitta kvar i båten? Gärna synpunkter och om det jag har skrivit stämmer
  10. Hej! Är det endast nordiska båtar som är intressant? Jag hade en Yamarin 59HT sommaren 2009, köptes helt ny till ett riktigt bra pris på mässan. (ca 350,000:-) Men denna båt var allt för liten, den hade ingen toa, ingen vask och inga matlagningsmöjligheter. Båten såldes och denna sommar har vi haft en Bayliner 2355. Separat toa med tank, färskvatten med vask, spis för 220v eller sprit, micro vid landström, varmvattenberedare. 4st fullstora kojer, två stycken i V bädd fram samt två stycken i midcabinen, dessa i midcabinen är ca 2m långa och kanske 130 bred. Gott om plats med andra ord i en ganska liten båt. Efter att ha haft en helt ny båt som var ganska dyr med tanke på storlek och användningsområde, så känns detta alternativ otroligt mycket bättre. Visst, det drar lite mer soppa, våran ligger på ca 1,6l distansen, men Yamarinen låg på ca 0,9, totalt på hela säsongen så var det inte så farligt. Om du tittar på båt för (Jag gissar vilt) ca 400k, så får du väldigt mycket jänke båt för dessa pengar. Nu vet jag att det finns en hel del som säger att de nordiska är ju bara så otroligt mycket bättre, fast det är något som jag själv verkligen inte kan hålla med om. Yamarinen var långt ifrån problemfri, det knarrade lite här och där, kapellet kändes halvdant, dålig passform på stege framtill och så vidare, min Baylinder från -00 som vi har nu känns absolut lika kvalitetsmässigt. Nu kommer det att komma massor med trådförstörare som säger Köp inte Bayliner, du sjuker vid 8m/s!, men tro inte allt du hör. Här är några tips på fina båtar som passar för dessa pengar, samt är väldigt mycket mer båt för pengarna än vad man får för en nordisk båt: http://www.blocket.se/sodermanland/2006_Sea_Ray_240_245_Sundancer_Trailer_CE_46T_30592093.htm?ca=11&w=3 http://www.blocket.se/sodermanland/2008_Sea_Ray_240_245_Sundancer_Trailer_CE_68T_30930274.htm?ca=11&w=3 http://www.blocket.se/stockholm/Bayliner_245_2004_CE_markt_ca_110_timmar_30070074.htm?ca=11&w=3 Just my 2c!
  11. Hej! Vi köpte en likadan till våren 2009, och det var ett bra köp för oss. Hade också 150hk motorn på med standardpropp, och den gick riktigt bra med den. Vi sålde dock vintern efter, men det var för att vi behövde större. Mvh Andreasj
  12. Har en kompis som har hållt på och strulat med inverter, och han fick lära sig att de flesta apparater som har en motor (kompressor) behöver rak sinuskurva. Han köpte en Waeco inverter 1000W med rak sinuskurva, den kostade någonstans runt 3,000:- Med tanke på värmeutveckligen den ger så har han garanterat mer än 10% förlust i invertern. Mitt råd - kanske inte värt så mycket - Köp en riktig 12v kyl istället. Drar mindre ström pga deras uppbyggnad, och kommer garanterat strula mindre.
  13. Min vvb är fyrkantig, helt omöjligt att veta hur mycket det är i den, pumpen suger ju luft, men det betyder ju inte att den är tom. Men man får väl be en bön då
  14. Hej! Jag vet att det finns tusentals trådar om detta ämne, fast jag hittar inget svar på mina frågor. 1. VAD kan man hälla ner i toan och pumpa vidare till tanken? Jag kan aldrig få ut allt ur tanken, oavsett hur mycket jag kör pumpen. Antar att jag måste hälla ner nåt i tanken, men frågan är vad slangar/packningar tål? Att börja ta bort slangar från septiktanken känns inte som en bra grej 2. Tar varmvattenberedaren vatten från färskvattentanken? Svårt att se hur slangarna går. Där vill jag gärna ha tips om hur jag vet att den är vattenfylld för att kunna slå på strömmen, samt gärna tips på hur man får ut vattnet ur den för vintern. Det verkar inte finnas någon bottenventil på den Bayliner 2355 Ciera -99 MVH Andreas
  15. Tror du verkligen det? Är folk så korkade att dom åker runt i stulna båtar? För jag skulle inte gissa på att den har gått utomlands, det känns den allt för billig för. Håller ändå tummarna för att båten dyker upp, dom hade tydligen gripit tre personer här som hade hållt på och stuligt båtar. Med en väldig tur så kommer den fram då.
×
×
  • Create New...