Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
skepparn

Vacum från bränsletanken?

Rekommendera Poster

Har problem med min MD 17. Efter ca 30 minuters gång går motorn ner i varvtal. Brukar ligga på 2300 varv. Då går den snabbt ner några hundra varv.

Sett från bränsletanken har jag ju skvallerröret som går ut i bordläggningen, sedan kommer bränsleslangen som går till bränslefiltret. Men precis innan bränslefiltret har jag en blåsa, en likadan som sitter på en trycktank till en utombordare. När motorn går ner i varv helt plötsligt, då är blåsan alldeles ihoptryckt, motorn får alltså inte disel tillräckligt.

Har kollat så att inte slangen till skvallerröret var tätt, verkar vara OK. Någon som vet om det är ett rör eller slang som går ner i bränsletanken? Har nämligen inte öppnat detta ännu. Om felet kan vara där? Kör jag väldigt lungt så går den hela tiden.

Jag har en Nidelv 24 1976 års modell.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle inte tro att det är skvallerröret (avluftningen) som är problemet, utan att du har en propp i bränsleröret någonstans mellan tanken och blåsan. Troligen behöver du rengöra tanken. Ta loss givaren för tankmätaren och kolla ner ifall du ser gegga i botten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är brist på tilluft kan du ju enkelt testa det genom att skruva bort tanklocket. Funkar det då är det som sagt fel på luftningen. Se bara till att det inte kommer ner vatten i dieseln...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Det är inte inkommande backventil i själva gummiblåsan aom har fastnat i stängt läge?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har provat med att lossa tanklocket, det hjälpte inte. Men det där med att backventilen kan ha hängt sej i gummiblåsan var ingen dum ide. Är ju lättare jobb än att ta loss hela tanken för rengöring. Man börjar ju med de lättaste alternativen.

Tackar för tipsen !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner igen det där problemet!

Lossa stigarröret i tanken, där har du säkert en rostpropp som släpper igenom tillräkligt på moderata varvtal men inte tillräckligt när du gasar på litemera.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men motorn går ju normalt i en halvtimme, borde inte bränslebrist pga förmodad rostpropp i så fall göra att varvtalsförlusten uppkommer mer omedelbart?

Att gummiblåsan har sjunkit ihop visar ju rätt otvetydigt att onormalt undertryck råder, åtminstone i själva blåsan. Men samtidigt så stannar tydligen inte motorn helt för det. Kanske är det inte ens bränslesystemet som ensamt orsakar varvtalsförlusten, funderar jag.

Problemet med den hopsjunkna blåsan/undertrycket bör ju absolut åtgärdas, för så skall det ju inte vara. Men med tanke på att motorn går normalt såpass länge, kanske även temperatur-beroende problem bör övervägas?

Tappar kanske bränslepumpen delvis sin pumpkapacitet då den blir varm, eller händer nåt annat i motorn? Någonting verkar ju förändras ganska sent, men varken rostpropp eller hopklibbade blåsventiler verkar kunna förklara denna fördröjning?

Skepparn:
Har du kollat blåsans utseende även innan problemet uppträder? Kanske börjar hopsjunkningen ganska omedelbart efter uppvarvning, men varvtalsförlusten dröjer ändå?
Tror iofs oavsett att undertrycket orsakar/bidrar till problemet, men att just fördröjningen ändå kan utgöra nån sorts ledtråd för att finna den exakta orsaken på enklaste sätt?

Mvh Thomas (nyfiken dieselnovis)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blåsan är i normalt läge när jag startar, alltså med kall motor. Kan titta på den efter ca 20-30 minuter och den ser OK ut. Vi kan prata om någon minut efter så hör och ser jag att den börjar och sacka motorn. Tittar till blåsan, då är den ihoptryckt. Går då omgående ner i varv till ca 1500. Då går den OK men fortfarande är blåsan ihoptryckt. Går jag ner ytterligare så att den bara puttrar fram kan blåsan gå ut av sig självt eller om jag hjälper den lite. Stannar jag motorn helt är det inga problem att fixa den annars går den ut av sig själv efter en tid.

Men skulle jag starta igen och köra iväg med som vanligt ca 2300 varv tar det inte lång stund förrän den är ihoptryckt igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad trådskaparen har för filteranläggning i sin båt, men förmodligen en vattenavskiljare kanske en filterburk till plus finfilter, kanske 2 liter bränsle. På detta bränsle går kanske motorn upp mot en halvtimma utan problem.

Undertrycket i bränslesystemet fyller filterburkarna med bränsle efter avslutad motorgång, så att nästa start blir problemfri.

Vad det beträffar gummiblåsan så skulle det ju kunna vara så att lyfthöjden på bränslet är så stort att blåsan inte förmår att stå emot utan sugs ihop av den orsaken. (för mjuk blåsa)

Samma fenomen inträffar om inte flödet i stigarrör/bränsleledningar är tillräkligt (rost i stigarröret).

Mitt råd till trådskaparen blir: Lossa stigaröret rensa med ståltråd eller dyligt. Ta bort gummiblåsan!

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om slangarna och i synnerhet blåsan är gamla kan gummit börja svälla på insidan. Jag har haft en blåsa i min båt som uppenbarligen inte tålde bränsle! Efter en säsong gick inget bränsle alls genom den. Försök ta bort blåsan, om inte det hjälper så byt gummislangarna också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla för olika tips!

Nu har jag lossat stigarröret och i ändan på det satt det en igensatt sil. Den gjorde jag ren, men när jag tog ner en liten pinne och rörde runt lite på botten kände jag att det ligger gägga på botten av tanken också. Det är bara att lossa tanken ock göra rent alltihop.

Ska ju snart ta upp båten så det får bli då tänkte jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...