Gå till innehåll
fredag 02 maj 2025
Anelg

Karlslunds Marina - Dalarö

Rekommendera Poster

Hej

Jag har funderingar på att flytta båten till Karlslunds Marina.

Idag ligger vi på en samfällhetsbrygga utan vatten eller el. Dessutom är det fasta tider på upptagning och iläggning och dessa dagar brukar vara väldigt sega och utdragna.

För detta betalar vi dryga 3000 kr. (plus vinter och kranavgift)

Fördelarna jag ser med Karlslund är: El och vatten på bryggan, närhet till sjömack och verkstad, duschar och toaletter på området samt restaurang.

Det som talar emot Karlslund tycker jag är läget. Ganska långt söderut i skärgården och jag skulle nog gärna ligga lite mer norrut. Finns det någon här som har erfarenheter av dom? Gärna både positiva och negativa sådana.

///Andreas

Båten är en Flipper 717 C (Motorbåt på dryga sju meter)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte uttala mig om Karlslunds marina, men om skärgården runtomkring. Hade motorbåt vid Finkarudd i 8 år.

Jag tycker att skärgården utanför Ornö är väldigt fin, den utvecklas steg för steg från granbevuxen innerskärgård till kalla kobbar längst ut. Själv älskade jag det på den tid jag låg i detta område. Biskopsö ligger (om jag minns rätt) 16 dM utåt, Långviksskär några dM till. Inte så långt til Huvudskär heller.

Nackdelen är att det är väldigt mycket folk och båtar på insidan av Ornö och öarna känns lite 'slitna'.

Hade båten på vintrarna på Karlslund i 3 år och det funkade bra med upptagning och sjösättning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ingen ingen erfarenhet av Karlslunds Marina men om du vill var lite mer norrut så kan jag rekommendera Bullandö marina, ligger verkligen bra till i skärgården.

Jag hade plats där förra året innan jag fick plats i båtklubben hemma i Gustavsberg.

Dom har kanonbra service med mat/reservdelsbutik, mack, kapellmakare, båtservice och krog mm. på området.

Nackdelen är väl priset, jag betalade ca. 10000:- för hela året för min snipa på 6x2m.

Kollar jag prislistan för kommande år så kostar en plats för dej (8x3m) ca. 11000:-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack. Jag tycker som Jan af Lisö gällande Ornös skärgård. Jag har varit där många somrar men har på senare tid upptäckt den norra delen.

Däremot verkar Bullandös priser ligga en bra bit över Karlslund. 11.000 kr för båtplats är lite väl tilltaget. Tror att Karlslund kommer hamna på ca 6 - 7 Tkr. Däremot lägger man en disposition på 16.000 kr under tiden båten ligger hos dom (som självklart betalas tillbaka när man säger upp sin plats). Med andra ord tjänar dom bra med ränta på sina kunder...

///Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det verkar orimligt med en deposition på mer än 2 gånger årshyran. Vad är orsaken till att man skall betala deposition. Alla marinor i Stockholm jag känner, där betalar man ju förskott för sin plats så vad är då orsaken till att man skall betala ytterliggare.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är sämre väg ut till Bullandö. Kollade lite snabbt på Google maps och det tar 54 minuter att köra från Kungsholmen i centrala Stockholm till Bullandö (utan köerna en fredag eftermiddag), men bara 42 minuter till Karlslund (på vägen mellan Haninge och Dalarö). Men avståndet beror ju på var du bor...

Mycket båtar innanför Ornö --- Ändå ganska lite jämfört med i mellersta skärgården, mellan Vaxholm och Sandhamn, enligt min lilla erfarenhet.

Alternativ till Karlslund --- det finns många båtklubbar i närheten, på Gålö, eller Dalarö. Du kanske inte vill vara med om arbetsplikt och nattvakt? Men annars kan du få en båtplats för ungefär 2000 kronor och när vi sökte för ett par år sedan så var köerna korta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...