Gå till innehåll
lördag 07 februari 2026
undrande

Segla jolle men det ska vara "bekvämt"

Rekommendera Poster

Har en 15årig dotter som vill lära sig segla. Kan ju själv segla men har motorbåt. Funderade på att köpa en jolle, helst en som man kan segla både 1 och 2 i och som kan plana, och lära henna att segla i den. Sedan när hon har fått kläm på det kan hon segla själv eller med en kompis, var tanken. Funderade bl a på Fabola Flipper Scow, E-jolle, möjligen Trissjolle men den är lite för tung, etc. 

Problemet är bara att det i min båtklubb verkar vara så krångligt med att ordna någonstans där jollen kan ligga, fixa en sjösättningsvagn, låsa upp en ramp etc. Hon är lite för gammal för seglarskola känns det som och ett seglarläger håller bara på i en vecka. Allra helst skulle man ha ett arrangemang där hon så småningom inte behöver min hjälp för att få i jollen.

Är det någon som har några idéer om hur man kan göra ? Hyra en jolle ? Finns det några bra ställen där man kan lägga en jolle och där det är enkelt att sjösätta även för ett par 15-åriga tjejer ? Helst i nordöstra eller norra Stockholm. När jag var liten hade vi en segeljolle liggande på en sjösättningsvagn i Viggbyholms Båtklubb, det var bara för oss ungar att cykla ner, låsa upp ekipaget, släpa ner det hela till jollerampen, sjösätta och så småningom segla iväg. Något liknande vore idealiskt men det kanske inte fungerar idag pga stöldrisker, låsta ramper etc ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Satsa på en tvåkrona, modern, enkel, känd, lätt att sälja vidare. Avsedd för 2, men man seglar inte ofta ensam, kanske med en kompis, då blir tvåkronan perfekt, den klarar 3 st ungdomar utan problem.
Vad gäller ramper, så finns det ofta jolleramper, de är sällan låsta, de brukar ligga nära jolleparkeringen, men skilt från bilarna.

/Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du måste veta om hon kommer att segla ofta med kompisar.

Satsar du på en tvämansjolle låser du ensamseglingen plus att jollen blir tyngre.

Grannens pojk  har en Laser som mina två döttrar gärna seglar tillsammans på, dvs 3st och har jätteroligt.

Själv hade min bror och jag en Flipper Fabola Scow som vi ALLTID seglade med, väger inte mycket, enkel att rigga.

Men som sagt en tvåmansjolle.

Hade jag själv fått välja i 15års åldern hade jag satsat på Laser även om vi hade jättekul med Flippern.

Köpte en Simone 485 jolle som jag hoppades mina döttrar skulle segla, men de tycker den är för tung, är de tre stycken går det bättre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite svårt om hon inte kan segla alls, men annars hade jag rekomenderat HKKK i Solna som har både låne-Laser och ungdomsverksamhet. Ligger i Huvudsta så det är väl i alla fall rätt sida stan...

Vad gäller båttyp så skulle jag rekomendera Laser, med Radialrigg och de nya tamparna. Enkel att rigga, lättseglad men ändå rolig. (Även om E-jollen nog är lite roligare att segla när man väl har koll)

Lasern går även kanon att segla på två om man är 15 och lätt, det gjorde vi när vi började och det blåste övermäktigt. Man får faktiskt tom kappsegla med gast...

Det går att hitta gamla Lasrar i ok skick hyffsat billigt och sen är det bara att komplettera med Radialrigg och ett beggat Radial-segel.

Anledningen till att jag räknar bort tvåmansjollar helt är att det då krävs två för att det ska vara roligt och att jag är övertygad om att man snabbare lär sig i enmansjolle.
Då får hon segla själv medans du coachar från motorbåten.

Kolla även upp KSSS tjejseglingar. Jag vet inte hur det är med ålder och förkunskaper där, men jag känner en del tjejer som jag tror börjat segla genom dom.
Saltis är ju dock helt fel om ni bor på åt Täby-hållet.

Lycka till och hoppas hon blir biten, det behövs återväxt i vår gubbiga sport..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...