Gå till innehåll
tisdag 22 juli 2025
IvarN

Mina renoveringstips

Rekommendera Poster

Jag lyfte ur motorn för tre år sedan och lämnade in på verkstad för grundlig genomgång. Bl a byttes startmotor, slangar, tändkablar, spännrulle och insprutningen kalibrerades. 

IMG_0254.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I år var det dags för en lite större service, bl annat bytte jag hydraulslangar till styrcylindrarna.

Eftersom gängorna till slangändarna är i rostfritt och delningsblocket är i aluminium så är det lätt att gängorna skär; ett bra tips är att rikta in gängorna så noga man kan (de måste vara rena och infettade) och därefter mellan tummen och pekfingret dra den rörliga gängan åt ”fel” håll (motsols). När det klickar så brukar man vara i rätt läge, därefter kan man försiktigt dra i gängan åt rätt håll med tummen och pekfingret. Om det tar emot så backar man ut, gör rent, fettar in och gör om.

IMG_2416.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anoden till kylsystemet byttes, det försvinner en hel del på drygt två år.

IMG_2494.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vattenpumpen visade sig vara en oväntat stor utmaning att få loss, bultarna satt som fastgjutna. Kylspray och ett längre spärrskaft var lösningen. De nya bultarna smörjs innan montage.

IMG_2460.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2025-04-07 vid 21:54 skrev IvarN:

Anoden till kylsystemet byttes, det försvinner en hel del på drygt två år.

IMG_2494.jpeg

Det var dags även för mig i år, vet inte när den var bytt senast. Passade även på att byta på skölden, den har sett bättre dagar. IMG_0284.thumb.jpeg.15bf81c333489f483392b1818ce87698.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...