IvarN 280 Postad 7 April Jag lyfte ur motorn för tre år sedan och lämnade in på verkstad för grundlig genomgång. Bl a byttes startmotor, slangar, tändkablar, spännrulle och insprutningen kalibrerades. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 280 Postad 7 April I år var det dags för en lite större service, bl annat bytte jag hydraulslangar till styrcylindrarna. Eftersom gängorna till slangändarna är i rostfritt och delningsblocket är i aluminium så är det lätt att gängorna skär; ett bra tips är att rikta in gängorna så noga man kan (de måste vara rena och infettade) och därefter mellan tummen och pekfingret dra den rörliga gängan åt ”fel” håll (motsols). När det klickar så brukar man vara i rätt läge, därefter kan man försiktigt dra i gängan åt rätt håll med tummen och pekfingret. Om det tar emot så backar man ut, gör rent, fettar in och gör om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 280 Postad 7 April Anoden till kylsystemet byttes, det försvinner en hel del på drygt två år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 280 Postad 8 April Vattenpumpen visade sig vara en oväntat stor utmaning att få loss, bultarna satt som fastgjutna. Kylspray och ett längre spärrskaft var lösningen. De nya bultarna smörjs innan montage. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
timmyhellberg 21 Postad 18 April 2025-04-07 vid 21:54 skrev IvarN: Anoden till kylsystemet byttes, det försvinner en hel del på drygt två år. Det var dags även för mig i år, vet inte när den var bytt senast. Passade även på att byta på skölden, den har sett bättre dagar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 246 Postad 18 April Här får du en tråd... Med lite att gotta dig i 😉 https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=279408#p3460401 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser