Nellie66 2 Postad 29 Juli , 2010 Hej. någon som vet original propeller spec för denna? med tack på förhand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
havstulpan 0 Postad 29 Juli , 2010 Hej! Som originalpropeller till en 60hk 4-takt kan verka vettigt med en 15P (stigning) sen därifrån så gäller det båtval i ditt fall en 478:a. Det hur svårt som helst med propellrer du ska börja med och kolla ditt maxvarvtal fullt uttiltad därifrån så utfår man sedan om det är större stigning alt mindre stigning du behöver. Sen ska du oxå tänka på vad du ute efter..är det acceleration, är det tung belastning, är det max fart...Vill du ha stål eler alupropeller? Stor prisskillnad så klart. En mycket bra stålpropellrar är Mercury Laser2 resp. Michigan Ballistic och Solas vill du ha ännu vassare så finns Mercury Enertian. Lycka till.//Havstulpan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 29 Juli , 2010 Laser II passar ej på 60 hp ,75 o upp passar LaserII Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 29 Juli , 2010 Enlikt körfakta så ska det vara 14P 48-73138A40 om det är en 2-takt det gäller. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nellie66 2 Postad 30 Juli , 2010 Hej, tack för alla svar. Motorn är en 60 hk fyrtakt. Drar inga vattenskidor eller sånt utan mest dagsutflykter och fiske. med 2 pers i och intrimmad motor kan den varva strax över 6000 rpm (ca 33-34 knop) / N Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nellie66 2 Postad 30 Juli , 2010 Lossat på propen nu och nr är 816704A40P13 Vad innebär det? MVH / N 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 30 Juli , 2010 ja du ska nog ha en annan propeller körfakta Ryd 478GTI med 50Fyrtakt ska ha 14P o du har 13 ? med 14p ska den gör 5800varv med 50Fyrtakt du ska ha minst 14P. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nellie66 2 Postad 31 Juli , 2010 Har nu testat med en 14 prop och varven sjönk en hel del , när jag trimmade ut motorn fick jag upp varven till ca 5800 men farten var bara ca 34 knop. Nu gick det iofs en del sjö , (hur mycke i fart påverkar det)? får man högre fart även i mellanregistet säg runt 4000 . 4500 varv? med tack på förhand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 1 Augusti , 2010 Det är nog en 14 prop du skall ha, för vid 34 knop/5800v/m har du en teoretiskt slip på 5,5%. Låter lågt men kanske fullt möjligt med din kombination av båt, moter och last. Du vinner alltså en del på att byta, men inte så mycket tycks det. På marschvartal 4-4500v/min bör båten teoretiskt gå 5-7% fortare med 14 än med en 13 för du har ett större effektuttag med den större propellern än med samma varv och den mindre propellern. Ditt expriment är intressant då den visar att din toppfart med dessa propellrar landar på 33-34 knop, vilket verkar vara vad din båt/motorkombination kan prestera med original aluminiumpropellrar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 2 Augusti , 2010 Vågor påverkar förstås farten, det märks tydligt om man mäter farten med GPS. En så liten båt och lite större vågor så kan du nog tappa 2-3 knop. Använder du GPS eller den inbyggda tryck-loggen? En skillnad är att tryck-loggen mäter farten genom vattnet --- skillnader beror på strömmar/tidvatten och cirkelrörelsen hos vattnet i vågor, plus att GPS-mätning är mer exakt. Medvind/motvind påverkar förstås (i tester i båttidningar brukar de köra åt båda hållen och räkna ut snittfarten. Även vattnets temperatur och salthalt påverkar vattnets densitet och därmed toppfarten. Med större stigning på propellerna så får du (allt annat lika) lite högre fart vid alla varvtal, upp till maxvarv. Men maxvarvet blir lägre. Nu verkar du ha haft en för låg stigning tidigare, så att övervarvningsskyddet slagit till vid 6000 varv när du är ensam i båten. Då tjänar du alltid på högre stigning, utom om du ibland kör med väldigt många passagerare, eller drar vattenskidor. Varför byter du propeller? För att få högre toppfart eller för att motorn ska dra mindre bensin? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nellie66 2 Postad 2 Augusti , 2010 Hej , tack för svaren . fick en skada på propellern därav inköpet och då började funderingarna. Hade nog inte bytt annars. Inga varvtals stopp har slagit in men jag märkte att med 2 pers i och ca 33 knop (logg) ingen gps, så varvade den strax över 6000 rpm 6100 -6150 och tyckte de verkade vara lite mycke. Med 5 fullvuxna i så gick den ca 29 knop , minns inte varvtal då för det är först nu funderingarna börjat. Med den nya 14 propellern så gick som sagt varven ner till 5800 som max men farten var 34 knop ( 2 i fortfarande). Tycker farten borde blivit något högre men de kan ju kanske bero på vågorna (inga direkt höga) . Rätt novis om allt detta så tar gärna emot synpunkter, Mycket sällan vi är mer än 3 därav min tanke att gå upp i storlek. Ska testa imorrn med gps för att få den faktiska siffran , blir ju tyvärr svårt att jämföra med den gamla ,,,, MVH / N Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nellie66 2 Postad 2 Augusti , 2010 skulle bara komplettera med att med 2 pers och den nya proppen så märker jag inte direkt av någon trögare planing , tycker det går lika fort nu. Kanske blir mer o mer skillnad ju fler man blir. Mest besviken på toppfarten. Kan farten öka mer vid mellan registret än toppfart kanske? Märkte att vid ca 4800 -4900 så gick det 29 knop. Senast ändrad av Nellie66 | 02 augusti 2010 | 20:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
havstulpan 0 Postad 2 Augusti , 2010 Hej! Du får vara nöjd med dina 34 knop får inte göra så mycket åt det om du inte väljer en stålpropeller då kan du kanske nå 36 knop, då kan du tilta ut mera få ett högre stävlyft. Vill du finlira kan du prova hissa motorn ett hack om du har stålpropeller. De data du nämner tycker jag är bra för en 4-takts 60hk på den båt du har. Lycka till. //Havstulpan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nellie66 2 Postad 3 Augusti , 2010 Lite uppdateringar. Har nu testat med i princip lugnt vatten dock ensam, varvtal ca 5900 rpm, fart med gps 33 knop och med logg 36 knop. Vid ca 5000 rpm går det enligt gps 28,5 knop vilket väl får anses hyfsat antar jag. MVH / N Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser