Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
AndreasE

Fått båten stulen i Åkersberga, chans att få tillbaka?

Rekommendera Poster

Jag hade nu äntligen fått ordning på båten, finns i en annan tråd.

Vi köpte båten av en båthandlare dagarna innan midsommar, efter en helg i skärgården i båten så upptäcktes en del fel.

Dom flesta av dessa fel har nu blivit avhjälpta och båten blev klar natten till Torsdag denna vecka (14/7). Dagen efter så skulle vi ut med båten med hela familjen och goda vänner.
När vi kommer ner till båtplatsen så är båten borta. Döm av min förvåning.

Vad tror ni nu att chansen är att vi får tillbaka våran båt i skälig tid? Och vad tror ni att dom har gjort med båten?

Jag antar att man snor en båt antingen för att ut och busa med, för att sälja vidare eller för att komma åt delar. Våran båt är väl egentligen inte en så spännande båt och åka ut och busåka med..

Vad tror ni? Allt är såklart anmält och så, Larmtjänst har gått ut med efterlysning.

Någon som har någon erfarenhet eller någon dom känner som råkat ut för samma sak? Hur stor är chansen att få tillbaks i ok skick?

Tack!

MVH
Andreas

post-10005016-1394236435,4859_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som har varit med om något liknande och har fått tillbaka sin båt?

Vad hade dom gjort med den, trasig/hel?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det ofta så att det är beställningsjobb och troligen så finns den inte kvar i närområdet.

Skulle inte förvåna mig om de har haft bil och trailer någonstans och dragit upp den vid någon annan upptagningsplats och sedan kört iväg den till köpare. Har svårt att tänka mig att du kommer få tillbaka den innom överskådlig tid.

Mitt tips är att skaffa en GPS tracker till båten, såg att de sålde sådana som larmade om båten flyttades mer en typ 10-20 meter och sedan kan man söka den via google. Såldes på Harald Nyborg har jag för mig för en 1500:- Billig försäkring/investering.

 

Jonas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror du verkligen det? Är folk så korkade att dom åker runt i stulna båtar?

För jag skulle inte gissa på att den har gått utomlands, det känns den allt för billig för.

Håller ändå tummarna för att båten dyker upp, dom hade tydligen gripit tre personer här som hade hållt på och stuligt båtar. Med en väldig tur så kommer den fram då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är folk så korkade att dom åker runt i stulna båtar?

Med tanke på att det inte finns något ordentligt båtregister och att det säljs båtar hejvilt på blocket etc., som mycket väl skulle kunna vara stulna, så.. Ja, det är dem.

Inte alla har kunskapen, viljan eller orken att ta reda på om den är stulen. Även om det är ganska lätt.. Är det bara rätt pris så köper folk.

Som sas innan... en GPS-tracker är inte dumt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För 15 år sen blev jag av med min Crescent 432 med flångans ny Mariner 40 hk på.. Polisen sa att den troligen gått till Norge direkt. Så nog tar dom billiga båtar utomlands...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett annat , billigare sätt att veta var båten tar vägen är att

1. skaffa en mobiltelefon med bra standby-tid, t.ex en enkel nokia för några hundringar. Obs! Den ska dock ha Google Maps installerat.
2. skaffa en 12V laddare till denna mobil

3. Köp ett kontantkort , med låg avgift för datatrafik (10 kr/MB Operatör: Tre) och ladda på nån hundring.
4. Konfiguerar google maps med telefonens google-konto i telefonen och välj att dela positionen med ditt egna privata google-konto

5. Installera telefonen rejält dolt i båten och koppla in laddaren på 12V.

Även om tjuvarna nu kopplar loss huvudbatterierna i båten kommer telefonen som ligger dold i båten med en standbytid på en vecka (?) sända ut signalen om sin position som du på du enkelt kan se på Google Maps med en nogrannhet på ett par hundra meter, antingen via din egen telefon eller på datorn inloggad med ditt google-konto.

 





Senast ändrad av strober | 19 juli 2010 | 00:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kanske ett långskott.

med tanke på ditt inlägg noterade jag att det gick en likadan båt igenom gröndalssundet söndag den 18 juli riktning farleden via kungshatt, från slussen. 20 knop i fartbergränsat 7 knop. den lät att gå fint med tanke på motorljudet.

hade dock lagt till med stora smala bosktäver med båtnamn klistrat på sidan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där var ingen dum idé heller.. bara att hoppas telefonen klarar av det fuktiga klimatet. Tyst

Garantierna brukar ju inte gälla om de är fuktskadade heller..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte riktigt, måste vara den tidiga timman. Glad

 

Men skulle inte en sådan lösning ligga och sända konstant varje gång man är ute, vilket skulle äta upp ett kontantkort ganska så snabbt?

 

Eller avser du att man bara slår på telefonen när man går från båten?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Telefoner mår utmärkt på sjön om man lägger dem i en förslutningsbar plastpåse. Det finns tom med på Clas Olsson med ingång för laddare och hörsnäckor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken telefon kostar bara några hundringar som klarar Google maps???

Det blir en betydligt dyrare telefon som ska kara det och då kan man lika gärna köpa ett riktigt spårsystem för de pengarna. Dessutom måste den vara uppkopplade hela tiden och då krävs det lite mer datatrafik.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...