Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
jan_af_lisoe

Segling och åska

Rekommendera Poster

Hur skyddar man sig i en segelbåt mot åska? Jag hyr Maxi 77 veckan som kommer. T.ex om man blir överraskad ute på fjärden och har ingen chans att hinna i skydd.

Tacksam för tips och goda råd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett gammalt trick är att lägga draggen i sjön och linda kedjan en bit upp i vanten. Skulle det komma ett nedslag samtidigt som man håller på med att montera detta är det troligen rätt kört dock... Man ska också veta att man gjort båten ännu mer lätt att få nedslag i, precis som ett hus med åskledare. Har en god vän som praktiserat detta, vattnet blev alldeles skummigt och bubblande runt båten efter nedslaget berättade han.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett gammalt trick innebär att man sätter fast en startkabel på ett vant och låter andra änden dingla nere i havet. Blixten ska då, enligt uppgift, ta denna väg istället för genom båten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar vara fel hur man än gör.

Hur vanligt är det att segelbåtar träffas av åska med personskador som följd ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis så är det, risken ökar att få nedslag, medans risken vid nedslag nog minskar, känns väldigt vanskligt att ge bestämda råd i detta ämne får jag säga. Igår kom väderomslaget oerhört snabbt (som så ofta) här på västra sidan, vet inte hur jag själv gjort om jag varit ute igår kväll faktiskt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns tryggt att det finns de som kan och vet allt. Som framgår av info om åskskydd ökar väsentligt chansen att få nedslag om man har åskledare och det finns alltid risk för skador när sådant händer. Så hur man än vänder sig har man rumpan bak.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här står det i artikelns inledning:

Åskskydd för segelbåtar

Sannolikheten för blixtnedslag i en segelbåt beror på flera faktorer och ökar med båtens masthöjd och åskvädrets intensitet. I ett normalt åskväder i Sverige är sannolikheten för att en båt med 10 meters mast direkt skall träffas av blixten av storleksordningen 1:1000. Denna sannolikhet påverkas inte nämnvärt av om båten är åskskyddad eller ej.Ca ett trettiotal segelbåtar träffas varje år av blixten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utom när man drar ner brallorna, då kommer rumpan fram.  Kan inte allt, vet inte allt, men omger mig med kunnigt folk.  Detta står att läsa i länken jag angav:

I ett normalt åskväder i Sverige är sannolikheten för att en båt med 10 meters mast direkt skall träffas av blixten av storleksordningen 1:1000. Denna sannolikhet påverkas inte nämnvärt av om båten är åskskyddad eller ej.

Det där får inte jag till att risken för nedslag skulle öka väsenligt med åskledare.

Alla vet att det är hyfsat säkert att sitta i bilen när åskan går men få vet varför. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var så klart inte dig jag menade Glad

Jag vet, men jag sitter sista veckan på kontoret och har det tråkigt och kunde inte låta bli. På söndag skall jag på mitt livs första självständiga segeltur, en hel vecka ute i Stockholms skärgård... Växlar mellan detta forum och väderprognoser....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tankeväckande om blixtens verkan...
http://www.hvi.uu.se/Lightning/blixtskydd/blixtskydd.html

En medelblixt har en amplitud av ca 30000 ampere men en riktig kraftig blixt kan ha en maximal ström på mera än 200000 ampere.
...
Om blixturladdning träffar en metallisk ledare utvecklas så mycket värme att en del av metallen kan smälta.
Risk: Metallen som smälts av blixten kan antända brännbart material, t ex träreglar
. . .
Risk: Elektriska antennkablar, svagströmsledningar och starkströmsinstallationer kan sprängas av blixten. Följden kan bli att väggar splittras, projektilverkan uppkommer och t o m skador på husets bärande konstruktion kan uppstå.
...
Chockverkan
Människor i blixtnedslagets närhet, inuti eller utanför byggnaden kommer att utsättas för chock. De kan bländas, kastas omkull förlamas eller förlora medvetandet. Riskerna är särskilt stora högt upp i ett hus eller där sidourladdningar kan befara
...
Där blixten går fram genom luften uppvärms denna och får ett tryck upp till omkring 50 hPa. Den tryckvåg som utbreder sig från blixten kan i undantagsfall spränga fönsterrutor upp till 100 m avstånd, men den skadar sällan byggnadskonstruktioner. Däremot kan en urladdning som tex spränger ledningar inuti en byggnadskonstruktion förstöra byggnaden.

Slutsats 1: man ska inte bara koppla in sin åskledare och obekymrat segla vidare i åskvädret. Vid åska gäller: fort in till land nära (men inte för nära) något annat som blixten heller slår ner i. Typ högre hus, höga träd etc.

Slutsats 2: blixt i båt ska man var glad om man överlever någorlunda oskadd själv. Och det är bara att köpa nytt av allt elektroniskt som lär bli skrot.



Senast ändrad av Anders_St | 13 juli 2010 | 14:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ifall man skulle överraskas av ett åskväder utan att ha nån lämplig hamn i närheten, vad göra akut för att minska risken för allvarliga skadeverkningar? Hur gör ni??

Har min egen prio-lista, men situationen är nog rätt typisk för många mindre segelbåtar och därför möjligen intressant att förbättra med er hjälp:

1.  Reva/ta ner segel, de iskalla fallvindarna nära åskcellen är vanligen otrevligt kraftiga.
2.  Häng på de rigg-jordande vajrarna på för-, akter- och sidostag.
(Finns/fanns ett färdigt paket med fyra st ca 5m långa vajrar, visserligen med bara typ startkabel-klämma som nog lossnar vid blixtnedslag. Men förmodligen hinner de göra sitt jobb dessförinnan, och nån måtta på oturen får det väl vara.)
3.  Koppla bort elektronik som har inbyggd batteriladdning ifrån båtbatteri-nätet, t.ex mobil och GPS. Ökar dess chanser radikalt att överleva en smäll.
4.  Använd sen som rorsman säkerhetssele, och håll om möjligt armar och ben nära kroppen. Undvik närhet till riggdetaljer eller andra metallföremål. Övrig besättning kan med fördel göra likadant inne i kajutan, men alltså inte i närheten av (den ojordade) masten. Räkna sekunder blixt-smäll, och då nedslagen verkar vara riktigt nära gäller det att försöka rulla ihop sig till en boll (pga höga elfält-styrkor), och gärna sticka fingrarna i öronen om de inte behövs till annat.
5.  Njut av skådespelet, om du har nerver. Helst iaf trygg i förvissningen om att du i stunden har gjort allting rätt utifrån förutsättningarna. För mer kan man ju inte göra, och oro förbättrar ju ingenting.

Är listan vettig eller har jag glömt nåt viktigt ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här framstår vikten av att använda åskskydd med all tydlighet. Från en amerikansk undersökning.

 

Fair winds & calm seas,

Leif, Gbg

 

oceanplurra.blogspot.com

 

.

post-17090-1394236433,282_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Herrejösses vad mycket skrämmande fakta, det här kan ju få den mest härdade sjöbjörn att sluta segla, åtminstone under åsksäsong(!) Skämt åsido; mycket lärorik och nyttig tråd. Dock vill jag passa på att gratulera Jan till sin premiärtur, önska lycka till samt påpeka att chansen att inte få blixten i masten är bra mycket högre än risken att få det!

 

P.S. Kan inte undgå att undra (med risk för att låta avundsjuk och missunnsam): Varför är Jan flottiljamiral och jag bara landkrabba, trots att jag bl a seglat hem en båt från England till Göteborg? Cool D.S.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt våra prioriteringar. Åskskydd ska du be att få med dig i hyrbåten. De ingår i vanlig säkerhetsutrustning för segelbåtar enligt mitt sett att se det.

Vi har haft två blixtnedslag i olika båtar, den ena med åskledare fick inga skador alls (utom en krökt mastantenn) och den andra utan åskledare där gick all elektronik sönder (var inte ombord då, låg på landström - inte bra)

Var inte överdrivet rädd, ofta set man i tid att det drar ihop sig till åska och i Stockholms skärgård är det alltid nära till en skyddad vik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

P.S. Kan inte undgå att undra (med risk för att låta avundsjuk och missunnsam): Varför är Jan flottiljamiral och jag bara landkrabba, trots att jag bl a seglat hem en båt från England till Göteborg?

Här blir man befordrad på sin glappkäft, se bara på mig. Dvs antalet inlägg styr graden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jan har kört motorbåt i 20 år och brukar ofta uttala sig om frågor kring fel på utombordare !!

Men med motorbåten tar det oftat mindre än en halvtimme att gömma sig vid närmaste ön om man ser svarta åskmoln vid horizonten. Maxi 77 gör 3 knop (och ibland måste man kryssa), motorbåten 26 om jag har bråttom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men vem har sagt att du måste segla för att du är på en segelbåt - har du bråttom och det är kryss tar du väl bara ner seglen och kör utombordaren.

Det här kommer inte bli några problem, under mina >20 år till sjöss har x antal personer dödats av blixten i Sverige. De flesta på fotbollsplaner o dyl. Ingen i segelbåt.

Ta´ t lugnt Cool

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, då ska jag genast börja glappkäfta mera! Detta inlägg får markera början på en ny era, särskilt som det är helt utan relevans för någonting överhuvudtaget Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...och mycket riktigt; jag är redan kadett! Nu ska jag sluta vandalisera denna informativa tråd. Ursäkta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, inte ofta jag skriver om något som jag egentligen inte vet något om... men jag känner en kille som jobbar med försäkringsskador. ( jag gör verkligen det, inte en kompis kompis alltså... )

Det verkar som om man bedömer att blixten verkligen fysiskt slår ner i båtar och hus extremt sällan.

Däremot induceras det stora strömmar i alla elledningar som i sin tur sabbar elektronisk utrustning samt ger värme till genomföringar ( elektriska alltså ) där det kan bli brännmärken i skott etc.

De fåtal fall där blixten verkligen slagit ner så syns det tydligt... säger min sagesman.

Jag har själv råkat ut för blixtnedslag  i min villa. Alla TV apparater pajade, trådlös telefon paj, router paj, tre datorer helt bortom räddning ( men back up hårdisken utan minsta skada ) fax paj, tre skrivare helt utan möjlighet att lagas plus massa små grejor som radioväckarklockan tex. Sanslöst mycket!

Ringde försäkringsbolaget. Sa jag fått blixtnedslag i huset... NEJ säger de, det tror vi inte svarar man!
En tuff början på en förhandling trodde jag? Nej inte alls. ALLA HUS i en radie av ca 3-400 meter hade alla fått stora skador. Men ingen kunde säga att man faktiskt fått en nedslag. Det blir alltså strömmar!

Så rådet att koppla ur alla elektronik är riktigt bra tror jag.
Däremot hoppas jag numera på turen som säger att blixten faktiskt inte kommer att slå ner hos mig...

Har fyra vajrar för vant och stag ombord... sätter numera inte upp dem längre vid åska.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...