Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Gulan

Hur får man fisk?

Rekommendera Poster

Hur i hela friden bär man sig åt för att få fiskObestämd Jag försöker och försöker men får bara tång, det måste vara något specialknep! När på dagen får ni andra fisk, ni spm får fisk alltså? Jag vill bara ha några aborrar till röken, inga jättefirrar. Jag har en låda full m drag men oavsett vad jag hänger på så är det dött. Kan det vara så att skärgården mellan Trosa och Nyköping är utfiskade!!! Det känns i alla fall så. Det här är säkert inte rätt forum- ni är väl experter allesamman men 4 fiskar har jag i alla fall fått, rödingar-upptagna på isen i Aktse- på KOTLETTSkrattande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Ska finnas bra med gädda i Trosa, men jag fick bara braxen när jag var där i höstas. :)

Bara att fiska på så får du nog napp så småningom.

För att få fisk så gäller att försöka fiska på bra tidpunter och ställen. Kvällen brukar vara bra strax innan skymningen. Även tidiga mornar. Vill du ha aborre eller gädda så kan du prova i vikar och efter vassen. Det brukar ge smågäddor och abbore. Grund och djupbranter kan också vara bra.

 

Spinnare och jigg brukar jag köra för att få abbore.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske skarven ätit upp maten för gäddorna och aborrarna i Trosa så de dragit någon annanstans?

De vita skiten på öar med skarvar kommer från just fisk. De som tvivlar kan åka närmare så känner de fisklukten. Ibland upp till 1dM från öar med skarvar om vindriktningen är den rätta.

Det är i alla fall ingen risk att spöfiskare med sina orationella metoder tömt vikarna.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag menade distansminut, men förkortningen var kanske för avancerad för att förstå?

Borde skrivit km istället så bilisterna förstår.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att du menade distansminut, det begrep de flesta - även Peter_K.

Denne mycket kunnige man, kan ibland  - precis som jag - inte låta bli att slänga käft - precis som jag

Hade du däremot skrivit Km i timmen hade nog många - även jag - satt ett frågetecken.

Ålekråkor är väl pena fåglar, det är alltid skojigt att se dem, även om de tom kommit in i hamnarna sen man slutade jaga dem. Detta sen man kom på att de var sällsynta - i Bryssel. Flört

Här på västkusten har vi ju inga träd kvar. Dem högg man ju ner för länge sen.

Vadbockar har ju idag ingen betydelse, men det finns ju kulturhistoriaskt intreserade peroner som arbetar för att bevara sånt som inte  behövs idag. Ålekråkorna är inte så dumma och använder vadbockarna till det dom var avsedda för, nämligen att torkas på. Cool

Denna vadbock finns på utsidan Fjällbacka.

Hur man gör när man fiskar?

Jag brukar hänga ut en dörj, gärna med paravan, så slipper man kolla hela tiden. Sen är det bara att segla. Det skall egentligen inte gå för fort, ca 2 knop.

Seglade vid ett tillfälle från Havstensund till Väderöarna. Gjorde ca 5 knop. Fick 42 makrillar. Tur att det inte gick i dörjefart. Det var jobbigt nog ändå att rensa 42. Efter ett fikastopp påp Hejen, dörjde jag inte mer den dagen när jag seglade hem.

När makrillen nappat går paravanen upp till ytan. Då är det bara att dra in, rens och slänga i stekpannan.

Men man måste ju befinna sig på rätt sida av Sverige. Det är dåligt med Makrill i Östersjön. Den gillar väl inte det bräckta vattnet. Det gör inte jag heller, fast det är det enda jag har emot de östra farvattnen.

Eller som en scoutkamrat sa en gång när vi var på en lägergård vid en insjö och det var baddags; ska  ve bada i denne götjepöln

tommy

 

 



Senast ändrad av toaen | 03 juli 2010 | 06:35

post-945-1394236421,7247_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gobben

Nja, nu var du allt lite tyken mot Peter K. Om än på ett snällt sätt! Ord som avancerad för att förstå och så bilisterna förstår var ju lite kul, om du nu själv hade förstått vad du menade, vill säga?

Hade du skrivit km så hade du enbart pratat om en sträcka på 1000 m, för det är ju vad den prefixen står för. Hade du däremot skrivit d.m (1852 m), som de flesta båtmänniskor använder och förstår, med små bokstäver och punkt mellan, så hade du inte fått någon underfundig gliring att reta dig på. Annars så är ju dm. utan punkt mellan bokstäverna, utan efter m:et, endast en vedertagen förkortning av decimeter. Deci betyder tiondel, så en decimeter är då 1 tiondels av en meter. Inget annat! Eftersom du nu skrev dM, som ett förkortningsord, så kan man ju utgå från att du missat det här med särstavning och att du menade decimega som ett ord. Utifrån; deci (d) mega (M). Betydelsen av ordet mega är megabyte. Tyvärr! det finns ingen sådan förkortning. Fast om du vill att jag skall hårddra detta, din förkortning dM, så kan jag tala om att vid kortare avstånd än en d.m så används tiondels M, som kallas kabellängd. En kabellängd är c:a 185 m. Så vad var det du egentligen menade? Menade du 1852 m (d.m), 1000 m (km) eller deci M (c:a 185 m). Jag utgår från 1:a alternativet, men för den oinvigde så tätnade nog mysteriet lite grand!

Var jag dum nu? Men idag är det lördag och då är det V-75. Med detta inlägget så ville jag bara träna på skärpan och tankeförmågan, så jag ville m.a.o. inte vara tyken på ett uppkäftigt sätt!

Du får väl ge igen vid tillfälle, om du tyckte jag tog i så jag spydde! För det gjorde jag nog? Tog i alltså! Livet bland de brede pöjkara kan vara sådant ibland, ser du! Och med bred så menar jag inte vare sig i käften eller över axlarna utan kanske lite mer åt det korpulenta hållet!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara bra att du m.fl håller ordning på sorterna och deras förkortningar!

Jag hade en gång ett ekolod som vara visade feet. Kompisarna sa att det var därför jag smällde på grund ibland. Har numera med metervisning.

Angående km och km/t istället för knop och distansminut tror jag det är många nya bilister med rattstyrning som använder det.

Kanske båtkörkort inrättar dom i leden?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gobben

Angående km och km/t istället för knop och distansminut tror jag det är många nya bilister med rattstyrning som använder det.

Jo, jag har börjat höra dessa uttryck men det är inget jag själv vill anamma! Är väl lika enveten som Engelsmännen är vad det gäller deras måttsystem. Och rattstyrning? Nja, svårt att få samma känsla i styrningen som med rorskullt, tycker jag! Kanske praktiskt på en större segelbåt och snabba motorbåtar, men som sagt, inget för mig!

Om jag hade köpt en segelbåt idag, vilket jag inte klarar att handskas med längre, så hade jag nog dreglat efter en Hallberg Rassy 342, med just rorskullt. Går dock att få med ratt som option. Det hade varit livet det! Men som sagt var, en Gullholmensnipa går lika bra! Lugn, trygg och vacker att se på.

 

 



Senast ändrad av Gobben | 05 juli 2010 | 16:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gobben

Jo då, fisk kan man allt få! Två av mina norrländska svågrar brukar dörja makrill, då de åker med i båten. Ibland så försöker de få annat också då de byter till kastspö, men aldrig att dem lyckas. Beror nog på båten, brukar de säga, trång o jäklig!

Själv så är jag inte så road av detta längre eftersom jag som liten fick äta fisk 5 dgr i veckan, minst. Idag kan jag som mest klämma i mig Lax, färdigköpt tonfisk, egenbakad Torsklåda samt rökt Sik!

Så m.a.o. så är tågordningen att svågrarna dörjar makrill samt pimplar öl och jag styr båten och dricker kaffe samt mineralvatten! Jo, jag brukar ju få städa efter deras rens också. Dingbollarna!

 

 





Senast ändrad av Gobben | 05 juli 2010 | 16:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nautisk mil (förkortat M[1]), även benämnd distansminut eller sjömil, är en längdenhet som används internationellt inom sjöfart och luftfart. En nautisk mil definieras som exakt 1 852 meter. Sjömilen är inte en SI-enhet, men den är godkänd för användning inom SI-systemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egentligen har det inte så stor betydelse vad man kallar olika saker, bara man förstår vad som menas. Ibland är vi mästare på att märka ord - även jag.

Om nån säjer eller skriver sjömil förstår jag vad man menar. Jag skulle dock själv aldrig kunna använda det ordet utom i sin gamla ursprungliga betydelse.

När jag läste skepparexamen 1970 för Mästerlotsen Pelle Larsson från Smögen inpräntade han i oss skillnaden mellan en sjömil och en nautisk mil eller distansminut.

Pelle kallades inte Mästerlots för att det skulle va märkvärdigt, utan för att det är en yrkestitel. http://aforum.genealogi.se/discus/messages/205/41276.html?1147985836

Sjömil är ett gammalt längdmått som definerats som en 15;dels jordekvatorgrad eller 7420,4 meter (har sett lite olika meterangivelser, men min siffra är enligt Nordisk Familjebok)

En Distansminut eller Nautisk mil definieras som en 60;dels jordekvatorgrad eller 1852 meter (4 distansminuter blir 7408 meter Obestämd).

Enligt nån uppgift jag läst nånstans, bestämde SIS nån gång på 1980-talet, att man inte får kalla en längdenhet för minut, utan att längdenheten 1852 meter skulle heta sjömil.

Vad nu dett har med abborfiske att göra? Flört

 

tommy

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gobben

Jag vill helst använda mig av distansminut ( M ) á 1852 m, och inte ordet sjömil, Om jag vill beskriva ett kortare avstånd än en M, så använder jag, tiondels M, även kallad kabellängd. En kabellängd är c:a 185 m.

Jag har fått lära mig, att utifrån den 90-gradiga vinkeln mellan  Nordpolen och Ekvatorn, så är varje grad 60 distansminuter. Avståndet mellan Nordpol och Ekvator är då 5 400 distansminuter utifrån ekvationen 90 x 60 = 5 400. Samma avstånd i mil är 1 000, vilket blir 1851,85 m (M), dock internationellt fastställd till 1 852 m.

Att många använder förkortningen dm för distansminut (eller nautisk mil), är inget som stör mig, men visst kan det misstolkas av den oinvigde, så det rätta vore väl att skriva M enbart. Skulle någon få för sig att skriva dm. (med punkt efter m:et) så  betyder detta faktiskt decimeter, och inget annat. Att skriva dM är också förvirrande då denna förkortning inte har någon reell betydelse. Dessa bokstäver  var för sig , är däremot förkortningar på en prefix, utifrån deci ( d ) = tiondel och mega ( M ) = megabyte. Fast då pratar vi ju inte längre om sjöfartens olika beräkningsformer och benämningar.

Nu kanske jag var lite slarvig i mitt tidigare inlägg, där jag försökte leka med ord och enheter, utan egentlig särhållning av dessa, utifrån att någon kunde tänka sig använda km ( 1000 ) i stället för distansminuter ( M ) genom att förkortningen dM ifrågasattes, med en liten gliring!

Och detta inlägg hade ju inte heller det något med abborrfiske att göra förstås, men då tråden skulle handla om fiske, så fick abborren smita med! Förövrigt så var det c:a 50 år sedan jag fiskade abborre. Jag vill minnas att vi, en kompis och jag, dock mest fick mört. Vi gav allt till katten utan att rensa. Katten höll på att dö på kuppen. Gissa om vi fick bannor? Jo-jo!




Senast ändrad av Gobben | 05 juli 2010 | 08:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För ca 20 år sedan var jag söder om Trosa på en jordbruksfastighet och där fanns hur mycket fisk som helst. När vi vittjade näten fick vi två sorters plattfisk varav den ena var av det finare slaget. Metade gjorde vi också nära ett berg där vattnet var djupt och abborarna var de största jag sett. 1100 g vägde den största. Nästan säker på att metplatsen var vid den blå markeringen men det var privat  fiskevatten förstås.

http://kartor.eniro.se/m/pkltQ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.botkyrka.se/miljo-boende/skogmarkochpark/fritidfiske/27225.html

 

Metade du så var det fritt för det fria handredskapsfisket infördes 1985 och gäller än även om man försöker urholka det med olika restriktioner.

Hoppas vi får behålla det så vi slipper en återgång till gamla tider då det var nytt fiskekort eller fiske förbjudet runt varenda udde!

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

deci ( d ) = tiondel och mega ( M ) = megabyte

---------------------

Ska man vara petig betyder prefixet M (mega) miljon och inte megabyte. Man anger t.ex. effekten i kraftverk i MW (megawatt), dvs. 1000000-tals watt.

Beteckningen kilo och mega i datavärlden är lite speciella eftersom kilobyte inte betyder exakt tusen byte utan 1024 byte och megabyte inte miljon byte utan 1048576 byte.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gobben

Jo, det är sant att ordet mega, M, är ett SI-prefix som betyder miljon.

Det bidde fel igen, vilket jag märkte då jag skickat, men jag orkade inte bry mig då det inte var väsentligt för tråden, precis som detta inlägg.Tyst

Tänkte på en rund miljon, men skrev megabyte av någon outgrundlig anledning.Guld Häpp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklaste är väll att följa med någon guide som får visa dig runt, kostar en slant men klart värt genom att du lär dig mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du, ställer mej samma fråga, försöker fiska lite i mälarn. Men om man är nybörjare är det inte helt enkelt. Har en plasteka som jag funderar på att köpa ett ekolod till. Är det någon som vet hur det är med givarn om man kör samtidigt funkar den då. Det finns ju en hel del att välja på när det gäller Ekolod, känns som om Gramin och Lawrance är lite finare. Själv har jag tittat på ett lite billigare alternativ, https://www.outdoorexperten.se/p-13072-eagle-cuda-350-i-smap.aspx

Är det någon som provat denna, det borde väl funka även fast det är lite billigare!?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trist att flera ska haka på detta med ''enheter'' , när tråden handlar och att ''hur man får fisk'' .... hur tänkte Ni nu !?!?!?!   -Tänk till !

Eftersom jag är lika dålig( eller bara otur) när det gäller att få fisk hur jag än försöker så skulle även jag vilja ha  '' tips för nybörjare''  i korta drag ... ...ha ha   ha enlightened !  

 

Jag har bara fått fisk för jag haft tur , inte för att jag kan :-)  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Jag är i en liknande situation. Har precis skaffat plasteka och ett ekolod med plotter. Men även om jag ser fisken så är den inte given att få på kroken. Idag var jag över hos den lokala försäljaren av fiske tillbehör. Han var upptagen med kunder men lovade att ge mig tips om jag kom förbi innan stängningsdax vid ett senare tillfälle. Det är nog där, eller i en lokal sportfiskeklubb som man kan söka hjälpen tror jag. Att söka generella svar är nog döfött då olika sjöar ger olika förutsättningar. Igår låg vi rakt över ett stim på 12 meters djup, vid en tröskel och fiskade med jigg. Men det stod tydligen inte på de fiskarnas meny. Ska lura ut hur man bottenmetar och göra ett nytt svep på samma ställe. Förr eller senare så lurar vi ut det.wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...