Gå till innehåll
lördag 09 augusti 2025
Eastwood

Vettigt pris på Polar 29??

Rekommendera Poster

Vi har sålt vår 21 fot snipa och skall skaffa större för att kunna ligga ute lite längre tid. Eftersom vi har tre barn har vi tittat på båtar med akterruff. Efter en hel del letande på nätet och fluktande vid diverse bryggor har vi slutligen fastnat för Polar 29, det som lockar är dels utrymmet men även att den har snygga linjer.

Vi har tittat på några objekt hittills men ännu inte bestämt oss/hittat rätt, antingen har de varit optimistiskt prissatta men fullutrustade eller så har de varit i slitet bruksskick utan någon som helst utrustning (kyl, solcell etc...)

Vi känner att vi skulle behöva fråga om råd i det här läget... Vad är rimligt att betala för en Polar 29 med följande spec? (Vårt minimikrav på utrustning/skick)

1) Gott skick in och utvändigt, dvs snäppet över bruksskick (man skall inte behöva lägga tid på renovering de första åren...)

2) Nyrenoverad eller nyare (bytt) motor

3) Utrustad med landström, solceller, kylskåp (samt gärna bogpropeller)

Inte så noga med nav. utrustning, det har vi.

Mycket tacksam för synpunkter, kom även gärna med förslag på andra snipor som kan passa en trebarnsfamilj som vill ligga ute några veckor i taget utan skilsmässa;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstår så är det nog svårt att hitta en Polar 29 i bra skick under 300.000:-, men jag skulle inte hänga upp mig för mycket på utrustningsnivån utan i stället koncentrera mig på att hitta en med fräsch motor- solceller, landström m.m är ju inte spec. dyra grejer jämfört med ett motorbyte och inte spec. svårt att installera själv heller- undantaget bogpropp. som man nog ska överlåta åt ett proffs om man inte är väldigt händig och van att jobba med plast.

Alt. är ju att köpa en med sämre motor och använda detta som argument för att pruta ner den så att ett motorbyte/renov. ryms i budgeten.

Lycka till med letandet

Roger

.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, det är väl som du säger, får försöka bredda sökandet något.

När det gäller motorrenovering... vad kan man räkna med att betala för att helrenovera exempelvis en Penta MD40?  Förutsättningen är att låta verkstan sköta hela jobbet. Skulle vara bra att veta om jag hamnar i situationen du beskriver, dvs behöver pruta ned en fin båt där motorn är slut.

Senast ändrad av Eastwood | 02 juli 2010 | 16:02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svårt att säga, men om du med helrenovering menar just detta dvs. utbyte av ALLA slitdelar och en total genomgång av allt på motorn så kostar det nog en rejäl slant - om du inte har någon kontakt med en duktig motorkille som kan göra jobbet lite vid sidan av åt dig-.

Finns andra här på forat som kan detta bättre än jag- kom igen nu grabbar svara på!

Finns ju även en del nya motorer med modernare teknik ( läs: commonrail ) än MD 40 som har ett överkomligt pris ex. vis Lombardini m.fl. Till en Polar 29 behövs ju inte någom bauta-motor-den ska ju inte upp i några höga hastigheter.

Nytt är ju alltid nytt med garantier osv.

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köper jag en båt med risig motor och väljer att renovera upp den istället för att byta ut den så kommer jag antagligen att vilja nollställa den. Skräcken är ju att motorn skall lägga av halvägs till Läsö...:-)

Jag har tittat en del på vad en lämplig ny motor kostar, även Lombardini mfl. men det skulle vara tacksam att få reda på vad man kan räkna med att betala för en renovering av en gammal, fungerande motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så var det dags igen , nytt objekt på ingång:-)

Kontrollfråga; kan en till synes välskött Penta MD40, renoverad för 5 år sedan och totalt sett 1500 driftstimmar ses som ett potentiellt problem. Gäller fortfarande en Polar 29...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

MD40 tillverkades mellan 1976 och 1985 enligt Volvopentas sajt, så motorn är minst 25 år gammal.  Nog tycker jag att man ska räkna med stora kostnader någon gång under de närmaste 10 åren...

Min allmänna känsla efter att ha letat båtar på Blocket är att folk inte får fullt betalt för att de bytt till ny motor. I så fall tjänar du på att köpa en båt som någon annan redan bytt till ny motor på. Fast kanske går det lättare att pruta på båtar med gamla motorer...

Kostnad att renovera eller byta ut en inombordare -- bäst är väl att fråga ett varv i närheten som du kan tänka dig att anlita, de borde kunna svara på ungefär vad ett motorbyte skulle kosta på en Polar 29, baserat på vad liknande byten kostat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, motorn är lika gammal som båten, dvs från 1979...

Nu har jag iofs inte sett båten i verkligheten ännu men om den som säljaren säger är i ett fint bruksskick och motorn verkar ok tänker jag nog ge ett bud. Den bör gå att få för en bra bit under 300.000.

Båten ifråga har inte mycket utrustning, men som kommenterats tidigare så är ju inte solcellspaneler etc så dyrt att installera om man gör det själv. Det båten dock har är en stor kylbox (ägaren kyler med iskross) under hela förarsoffan, isolerad och klädd med rostfritt. Känns ju som gjort för att skaffa en extern kompressor och ha ett megakylskåp, kanske... Båten har även haft sammaa ägare sedan ny.

Vi får se, skall titta på den på måndag, berättar hur det gick, detta blir båt nr 4 i ordningenObestämd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns det någon vänlig forumkollega som skulle kunna tipsa om en bra båtbesiktningsman i Göteborgsområdet. Gärna en som även är kompetent att bedöma skicket på en äldre dieselmotor.

Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur gick det -- blev det en Polar 29, eller?

Ser två på Blocket som har sänkt priserna lite...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du inte köpt båt än så brukar det dyka upp fynd framåt oktober...

Den här tex verkar väldans prisvärd... hade jag inte redan köpt båt så vete fan...

www.maringuiden.se/forum/;thread=365056

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jodå, faktum är att jag köpte mig en båt i förrgår!

Har ju pendlat fram och tillbaka mellan snipa typ Polar 29 eller motorseglare typ Trålaren/Johnson 30...

Det blev till slut en Johnson 30. Hittade en i riktigt fint skick, enkelruffad men med 5 kojplatser. Motorn är en MB från -93 som nog borde kunna ge mig några år till innan det är dags att fundera på byte.

Har än så länge bara kört en provsväng men är mycket nöjd! vilken båt! Det går ju inte snabbt, men man färdas med lite stil:-) även kul att kunna hissa segel när andan faller på.

Huvudbryet just nu är huruvida jag skall ta hem båten på lastbil från Lysekil (bor några mil söder om Kungsbacka) eller om jag tar den sjövägen, angenämt bekymmer egentligen.

Jag får väl uppdatera min sjöbod med lite bilder...

Tack för tips och råd under resans gång:-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...