Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Gäst johangeorg

TAMD41A som överhettar

Rekommendera Poster

Du bör kolla den ingående slangen till impellerpumpen (hela vägen från drev till pump) Det är inte helt ovanligt att den delaminerar, och när undertrycket stiger (vid högre varvtal) sugs den ihop och stryper flödet.



Har även varit med om nått fall där man slarvat med att dra åt slangklämman på drevet, detta resulterar i att det kyler perfekt tills du kommer upp i plan och slangen blir precis vid eller ovanför vattenytan och börjar dra in luft. 



Kolla även kanalerna och intagena på drevet.



Good luck!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Våran går varm om man inte får tätt vid sjövattenfiltret, bara o rätta till o dra åt som f.n, lätt att det blir tjuvluft.

Testa detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att ni ger tips och ideer till en kille som förutom att han är inaktiv medlem, dessutom hade problematiken 2010. Han kanske har löst det vid det här laget?wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma problem på min 41B så tips på felorsak emottages tacksamt. Har hittills haft loss och lämnat in värmeväxlare, oljekyl, samt insatsen till intercoolern byte av termostater samt slang till sjövattenpump. Har inget problem med övertryck i kylsystem eller grå olja så tror inte att det är topplockspackningen som gett upp. Börjar även ryka grått när varvtalet kommer till 2300-2400 rpm. Vet att det var lite rost i avgaskröken kan det göra så att jag får dessa symtom?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har inte haft impellerhaveri så det ligger gamla gummirester efter impellern och skräpar. Har haft en kompis som haft det problemet och fick spola igenom systemet grundligt både framifrån och bakvägen, sedan funkade det igen.

Lycka till / Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja så kan det ju vara. Samtidigt är det ju så att om någon börjar fråga eller diskutera något som redan tagits upp i en annan tråd händer det att det dyker upp självutnämnda forumpoliser som poängterar det smarta i att starta en ny tråd för sådant som det redan trådats om.

Inte lätt att bete sig korrekt på detta forum...laugh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så sant!! Men nu var det en ny motor med samma problematik, det är mkt rimligt att fortsätta diskutera i en tråd som är sedan 2010. Det jag tyckte var lite roligt i tråden innan var när man började tipsa en inaktiv användare hur han ska råda bot på sin motor som han säkerligen fixat för länge sedan eller kanske redan gjort sig av med.

Mvh Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, recycling är ju alltid bra. Vi bidrar här till en hållbar utveckling av forumet!laugh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte haft impellerhaveri utan detta fel uppstod från en säsong till en annan utan något direkt mekande i övrigt utom renovering och provtryckning av spridarna men det skall ju inte ha någon betydelse.

Får nog bli att kolla avgaskröken.

Ja jag kunde startat en ny tråd men eftersom jag har ett identiskt problem tyckte jag att det passade att utnytja den tråd som redan fanns med diverse tips o trix.

 

//Johancheeky

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du gjorde helt rätt som fortsatte i den gamla trådenyes.

Avgaskröken är helt klart värt att kolla, då det är en av de slitdelar som måste bytas med jämna mellanrum har jag hört. Håll oss uppdaterade hur det går.

Lycka till / Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hört av 2st oberonde som råkat ut för att axeln till cirk.pumpen gått av och då gett dessa symtom. Gjort samma felsäkning bytt topp.packning, demonterat och spolat och rengjort hit o dit utan resultat. Ingen på forumet som sett detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Johan!

Något OT men iallafall. Om det är så att det står Nimo infällt i nedersta stripesen på är det en kompis till mig här i Karlshamn som ägt din båt. det var även han som stripade om den. Det var bruna stripes innanno .Vet att han sålde den vidare till Sthlm. Den var i kanonskick och verkar enligt det man kan se på din bild forfarande vara det. Det löser iofs inte det problem men roligt att båten dök upp här på forumet.

Mvh Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo du Mattias det är allt den båten köpte den för 4år sedan i Stockholm och vet att Nisse som tidigare ägare hette köpt den i Karlshamn. Det som gör det ännu mer intressant är att förra sommaren knackade det på båten i vår hemmahamn i Hunnebostand då kom det en herre som tydligen byggt båten och när han sålt den gjorde han det till Karlshamn så nu är cirkeln sluten :-) Hälsa din kompis att han gjort ett fint jobb med stripningen!!

 

Mvh

 

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo nu har man provkört igen och nu funkar det, slangen mellan sjövattenfiltret och bottengenomföringen byttes och sedan funkade det fint :-) Synd att amn inte bytt den tidigare men det syntes inte på eller i den att det var något fel men skulle tro att den släpp invändigt och sugsihop vid körning.Nu kan man med gott samvete tupp den för säsongen!

 

Tack för alla tips

 

//Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skönt att det löste sig! Nu slipper du ligga sömnlös i vinterwink!

Mvh Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...