Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Gäst johangeorg

TAMD41A som överhettar

Rekommendera Poster

Gäst johangeorg

Hej!

Vi har en TAMD41A som överhettar när man kör den på ca 2800 varv och högre. Drar man ner på gasen kyls motorn ner snabbt. Följande har gjorts för att få rätt på det:

  • Ny impeller, har bytts varje år
  • Termostaterna fungerar som de ska, motorn överhettar även om man tar bort termostaterna
  • Värmeväxlare och oljekylare nerplockade i vinter och rengjorda
  • Givarna är inte kollade, men eftersom termometern visar 90 grader när larmet går och det är separata givare för larm och termometern så borde inte båda ge fel värden, väl?
  • Kylsystemet är provtryckt och kompprov är också taget, utan anmärkningar.

Mekanikern som hjälper oss har nu gett oss ett medel som ska hällas i för att rensa kylkanalerna och han tror att det är kylkanalerna som är igensatta. Det känns ju inte som någon omöjlighet på en 22 år gammal motor. Men borde inte igensatta kylkanaler ge andra symptom? Om inte kylvattnet kan gå genom motorn så borde det ju inte bli varmt? Och givarna sitter ju i kylvattensystemet. Vad tror den samlade expertisen här?

Tack på förhand!

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

inget vidare jag har en TAMD 40 165 hp med samma fel 2800 varv eller högre

kan köra i ungefär 20 min sedan varna det

drar jag ner lite på varvtalet så slutar det direkt har en kompis med samma fel

på sin Volvo TAMD 40 det är tråkigt att köra och kolla jämt på värmen

hoppas vi hittar någon som  kan hjälpa oss

MVH

SIGGE

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Vi hade en TAMD40B i vår båt och den betedde sig likadant. Nu vet jag inte hur pass ingående du lyckades kika in i er värmeväxlare (?) men i vårt fall hade tidigare ägare slarvat med anoden(rna) i värmeväxlaren och det fick till följd att vattnet tog fel väg och inte cirkulerade i hela värmeväxlaren. Det blev en utbytes för en rejäl slant, men sedan rörde sig aldrig den tempmätaren hur man än gasade!

http://www.volvopentashop.com/MarincenterSyd/sv-SE/Details/PentaPartsCatalog/7744060_039D?path=MarineDieselEngines/7744060/7744060_26/7744060_039D

Mvh

TMC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående anoderna i värmeväxlaren så sitter det 2 st i den, en på framsidan och en st på undersidan i främre delen av värmeväxlaren och väldigt nära motorblocket, den kan skruvas ut med hjälp av ett förlängningsskaft till en hylsnyckelsats ( pluggen på anoden passar i det fyrkantiga hålet i förlängaren), sen sätter du på en stor hylsa i andra änden så att du kan vrida om skaftet och därmed skruva ut den anoden med hjälp av en rörtång el dyl.

Den anoden är svår att hitta och är det för trångt kanske du inte kan få dit verktygen för att byta ut den.

Jag har en AQAD 40 där sitter den anoden strax bakom generatorn.

Hälsningar Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat avgaskröken ? rostar skiljeväggen sönder inne i kröken så kyler ej motorn pga att du har ett högre tryck från turbon än vad vatten trycket är från värmeväxlaren. lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst johangeorg

Tack för tipsen!

Kröken kollade vi förra sommaren och den såg helt ok ut, varken igensatta kanaler eller sönderrostade dito. Verkar som om man får plocka ner den och värmeväxlaren igen för att göra noggrannare inspektioner. Båten ryker dessutom ganska mycket vit rök, skulle det kunna förklaras av en sönderrostad avgaskrök?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst johangeorg

Efter att ha pratat med två mekaniker till, så blir det till att lyfta toppen och byta topplockspackning. Oberoende av varandra så rekommenderade de det. Hoppas att de har rätt. Att motorn kyls ner snabbt när man släpper lite på gasen talade tydligen för att det var topplockspackningen som gett sig.

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan toppen rivs tycker jag man bör kolla om det förekommer avgaser eller olja i expansion-kärlet. Om packningen dragit så borde du ha ett djävulskt övertryck i systemet. Vanligast är igensatt värmeväxlare eller avgaskröken eller dålig vattenpump. Men det kan som sagt vara topp-packning, men det är ju en del jobb så säkerställ att det är det innan topplocket lossas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall du lägga ner så mycket arbete med toppen så skulle jag även kolla laddluftkylaren pga den gråa röken, har den frysit sönder så kan det gå så illa att du får in sjövatten i motorn och då ryker det grå rök. det är vilket fall som helst inte fel att rengöra den, provtrycka och nya tätningar efter så många år.



Senast ändrad av Janne1 | 18 juni 2010 | 08:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst johangeorg

Tack för de nya tipsen. Toppen är lyft och där såg man inga omedelbara felkällor. Eftersom allt är mer eller mindre nerskruvat så kollade jag även kröken och laddluftkylaren och de såg ut att vara i bra kondition. Inga sprickor eller rost någonstans.

När man pratar med folk som är i branschen så är det ingen som tror att det är sötvattenpumpen. Antingen funkar den bra eller inte alls. Men den är nog det enda som vi inte har rivit ner nu. Känns som om allt annat är isärskruvat och sedan ihopskruvat igen efter att det konstaterats att det ser ut som det ska. Om inte annat så lär man ju sig motorn bättre. Vad har ni för erfarenheter? Kan det vara sötvattenpumpen?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Johan,

du verkar ha fått tag på sådan där byt-allt-på-kundens-bekostnad-tills-det-funkar-mekaniker. Varför, trodde de, skulle det bli bättre av att byta topplockspackningen? Sa de det? Eventuella problem med toppen borde ha märkts i glykolen utan att lyfta av den, antingen förbrukar den glykol eller så trycker den ut kompet i kylvätskebehållaren, det borde märkas.  Man tycker också att eventuell vatteninträngning i cylindrarna hade märkts utan att plocka av toppen. Hemskt att ha sådana inhyrda per timme, jag lider med dig. Vad heter verkstäderna du varit i kontakt med? Ännu konstigare med att rensa kylkanalerna, det har ju bara varit glykol i den motorn, inte kan det sätta igen i den glykolfyllda slingan? Väldigt osannolikt. Mekaniker som kommer med flaskor och burkar med magiska undergörande medel är jag skeptiskt till.

Jag tror att det är något fel på den yttre slingan dvs. sjövattenslinga trots allt, när båten var vid liv, kunde du se i avgasutsläppet om det kom rikligt med vatten?

Fungerar cirkulationspumpen? (I den inre slingan)

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ännu konstigare med att rensa kylkanalerna, det har ju bara varit glykol i den motorn, inte kan det sätta igen i den glykolfyllda slingan?

Jo det kan det faktiskt. Gammal glykol bildar en kletig gegga som tids nog kan sätta igen kanalerna. I Pentas egen manual till en TAMD60, rekomenderar dom att byta glykolen inför varje säsong.
Och det finns ett medel som man kan hälla i för att lösa upp geggan.

Skall köpa av en kompis som är lastbilsmek och köra i mina gamla TAMD60.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst johangeorg

Toppen ska på igen på torsdag, då får vi se om det har hjälpt att plana den och sätta dit ny packning. Jag tror tyvärr inte att det var lösningen efter att ha sett hur fint det såg ut. Men eftersom två mekaniker oberoende av varandra sa att det var nästa steg så tror man som lekman på dem. Den tredje mekanikern som var inblandad ville lyfta hela motorn. De här tre jobbar alltså på tre olika ställen och är erkänt duktiga. Jag tror inte att de bara försöker byta delar efter hand. Antingen är felet något väldigt oväntat, eller alldeles för uppenbart.

Eftersom toppen är av kommer man även åt kylkanalerna. Har blåst tryckluft i dem och det var inte en tendens till igensättning där.

Cirkulationspumpen för inre slingan har vi inte kontrollerat. Alla säger att den antingen går som den ska eller så går den inte alls och läcker vatten. Och vatten läcker den inte. Snart är det bara den kvar.

Nu blir det provkörning på torsdag kväll så får vi se vad som händer. Semestern börjar lägligt på fredag...

Jag har nu köpt en IR-termometer som jag tänkte använda till att följa de två kylslingorna för att försöka se var i slingorna som vattnet blir varmt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte enklare att kolla cirkulationspumpen nu när du ändå har skruvat bort överdelen på motorn, då skulle du ju få någon valuta för det onödiga topplyftet (hoppas jag har fel). Jag har sett vattenpumpar där axeln snurrar löst i navet på plåtskoveln, inga konstiga ljud, inga läckage. Inte jättetroligt kanske men värt att kolla.

Om vattnet cirkulerar som det ska kan jag tyvärr inte inge något hopp om att du skall kunna finna några hot-spots med IR-termometern. Vattnet är i så fall lika varmt överallt.

Förresten, innan toppen sätts på plats igen. Passa på att byta kopparhylsorna till spridarna så att du säkert får tätt när du ska dra fast dem. hylsorna är glödgade och kopparn hårdnar för varje gång du drar spridarna, till slut blir de hårda som glas och tätar inte i botten. Jag gissar att de är lättbytta nu och svårbytta sedan med avdragare och annat krångel.

Jag hade heller inte satt tillbaka toppen utan att den är provtryct, har säkert inte med värmeproblemen att göra men när den ändå är av kan det vara skönt att veta att det är OK, sprickor syns inte för blotta ögat alla gånger. Desutom vet du om ventilerna tätar ordentligt.

Hur var det, visste du om det kom bra med kylvatten ur avgasröret eller inte?

(Varför i herrans namn ville mekaniker nr. 3 lyfta ur motorn? För att slippa kröka rygg?)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst johangeorg

Ska definitivt kolla närmare på vattenpumpen. Tack för tipset!

Spridarhylsorna ska bytas, toppen är provtryckt och så även spridarna.

Med termometer borde man ju kunna komma fram till om problemet är i sjövattensystemet eller sötvattensystemet? Om sjövattnet är ordentligt varmt i slutet av slingan så är felet i den slingan och om sjövattnet är svalt så är felet förmodligen i sötvattenslingan, tänker jag. Eller har jag fel?

På låga varv tycker jag att motorn sprutar ut lika mycket vatten som förr, på högre varv har jag inte kollat. Får ta och göra det när motorn är igång igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt fall! Det mesta verkar ju vara kollat och varit u.a. Drar mig till minnes att jag läst (hört?) om ett fall där det inre skiktet i en kylslang delvis släppt p.g.a. ålder och/eller dålig kvalitet. Det lösa materialet fungerade som en en klaffventil och tätade till flödet ju mer det ökade. Ett skott i mörkret, kanske, men kan vara värt att kolla när ingen annan förklaring finns.

Lycka till! (Det verkar du behövaGlad)

Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kolla kammen inne i kylpumpen, om den är sliten så får maskin inte tillräckligt med vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite ofint att fråga, ungefär som: har du satt i kontakten?, men du nämner faktiskt inte sjövattenfiltret såvitt jag kan se? Antar att du har kollat så att det inte är igensatt.

Mvh/Sea Maniac

P.S. Hur ser det ut från insug till pump? Smuts i silen? Veck på slangarna? D.S.

Redigerat: P.S. tillagt.



Senast ändrad av SeaManiac | 22 juni 2010 | 10:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om sjövattnet är ordentligt varmt i slutet av slingan så är felet i den slingan och om sjövattnet är svalt så är felet förmodligen i sötvattenslingan, tänker jag. Eller har jag fel?

Hmm, jag tänker tvärtom. Om det är varmt i slutet av sjövattenslingan har det tagit med sig värme ut från motorn. Dvs. värmeväxlingen har fungerat. Är det kallt är värmen kvar i motorn. Sjövattnet har liksom bara runnit igenom.

Här är vad verkstadshandboken föreslår:

För hög kylvätsketemperatur kan bero på:
•Nedsatt genomströmmning p.g.a. igensatt sjö-
vattenintag, sjkövattenfilter, värmeväxlare, ladd-
luftkylare, oljekylare eller avgaskrök
•Skadad eller sliten impeller
•Felaktig termostat(er)
•Slirande rem(mar) till cirkulationspump
•Låg kylvätskenivå, luft i systemet
•Felvisande temperaturmätare
•Felaktigt inställd insprutningspump
•Motorns kylvattenkanaler igensatta

Av punkterna ovan känns remmarna som en kandidat, cirkulationspumpen är ju remdriven. Allt annat har du nog kollat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst johangeorg

SeaManiac: Sjövattenfiltret är helt rent. Det var bland det första vi kollade. Men nu fick jag ett tips på att om packningarna ligger lite fel, så kan det dra tjuvluft där. Men det såg bra ut när jag kollade på det. Har även spänt alla slangklämmor längs vägen. Men det ska inte vara det som är felet.

OlleJson: Naturligtvis ska sjövattnet värmas upp om kylningen fungerar. Men det ska ju inte gå jättehögt upp. Så om det är säg 70-80 grader när motorn överhettar känns det som att felet är att det är för lite flöde genom sjövattensystemet.

Vi har bytt generator i vinter, så remmarna ska vara spända ordentligt. Men jag ska även kolla över dem när motorn snurrar igen.

Efter allt vi har kollat känns det som om det kan vara ett så udda fel som att slangarna har släppt invändigt.

/Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis ska sjövattnet värmas upp om kylningen fungerar. Men det ska ju inte gå jättehögt upp. Så om det är säg 70-80 grader när motorn överhettar känns det som att felet är att det är för lite flöde genom sjövattensystemet.

Mmm, man kan resonera i båda riktningarna vad gäller detta, jag vet inte vad som är rätt. Svårt att säga vad som förhärskar, då effektuttaget (och därmed varvtalet) är högt på motorn pumpas ju sjövattnet fortare så det borde hålla sig något så när svalt. Vilket vinner, det höga effektuttaget eller den ökande kyleffekten? Kylsystemet är troligtvis rejält överdimensionerat då KAD300 inte överhettar med, mig veterligen, samma kylsystem men nästan dubbelt så många hk som en TMD41, det borde tala för din teori om att vattnet håller sig hyfsat svalt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kanske skriver något som du redan kollat men om jag vore du så skulle jag kontrollera så det sitter rätt impeller i sjövattenpumpen. 2 mm fel (för kort) kan innebära att den inte fungerar som den ska. Överdimensionerat är systemet och kontrolleras av termostaten i sötslingan men det kan faktiskt räcka för att motorn ska gå upp i värme vid hög belastning. Bara ett litet tips från en som har varit med om fenomenet.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst johangeorg

Tyvärr hjälpte det inte att lyfta toppen och plana den. Men det känns ändå inte som om det var helt förgäves eftersom toppen enligt dem som slipade den var som en banan.

Nu ska vi provtrycka laddluftkylaren och även byta impeller för att se så att det verkligen är en helt korrekt som sitter i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft ett liknande problem med rivning av värmeväxlare, laddluftkylare, avgaskrök mm..mm som följd utan att hitta fel nånstans. Till slut gick jag på själva instrumentet, alla instrument på min Pentapanel har gemensam jord och när jag drog upp en ny jord till panelen så ställde sig tempmätaren på 80 grader... Värt att kolla.

/Hobbe43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Johan, fick du ordning på detta?!

 

Mvh Isaac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst johangeorg

Isaac: Nix, vi har inte fått ordning på det än. I sommar har vi helt enkelt kört på lägre och hållt koll på tempmätaren. Planen nu är att låta det vara så här tills vi lyfter båten i höst och sen ställa den hos en duktig motormekaniker som får börja i en ände och felsöka.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har en 41motor som också varit kylproblem med.Orsak;en termostat fung. inte.

Enkel kontroll av termostat kan göras i kastrull på spis med termometer.Kolla att termostaterna öppnar helt. En av mina öppnade ej helt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst johangeorg

Hej Ippon,

Tyvärr överhettar vår motor även med termostaterna bortplockade, så de är inte dom det är fel på. Men det är ju absolut en sak man ska kolla.

/Johan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min var det avgaskröken som var felet. Hemmabyggd rostfri grej, såg proffsigt ut men hade på tok för små hål där vattnet skulle blanda sig med avgaserna. Var borrat 6st 2mm hål som allt kylvatten skulle flöda genom... HELLO GENIUS som byggt den!!! Lösning blev att borra fler och större hål! Märkte skillnad direkt jag startade då det nu kommer rejält med kylvatten redan på tomgång Glad. Passade även på att rengöra oljekylare, intercooler samt värmeväxlare. Dock var det inte så värst mycket skit i dessa. Rekommenderar att koka upp vatten och blanda med vanligt maskindiskmedel. Slå detta sedan i kylarna och låt stå ca 1h. Spola sedan bara ur så blir de fantastiskt rena!

 

Mvh Isaac

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er alla glada penta ägare.. Jag skruvar rätt mycket med penta framför allt installerar motorer i båtar. Men till saken motorer som har stått still länge alltså flera år med gammal motorolja så blir oljan i sumpen nästan tjära i konsistensen och glad i vågen byter man oljan om man har köpt en gammel kamin och tror allt är frid och fröjd... Men..det ligger tjär liknade olja kvar i sumpen som lossnar så småningom i gelé artade klumpar och sugs in i olje pumpen och vipps så är kolv kylningen tät det sitter små munstycken som sprutar olja inne i kolven med motorns motorolja. Är dom eller bara en av dom täta får man denna effekten också att motorn går varm. Om man nu har gått igenom allt vad kylvatten heter och inte funnit några fel ja så får man gå på djupet rejält.

Ut med motorn av med svängjulskåpan ställa motorn på svängjulet av med sumpen koppla ur oljepumpen koppla på en luftkompressor och trycka systemet med luft och se så det kommer luft i alla olje kanaler och munstycke under kolvarna. Även med motorer som varit i bruk får mycket sörja i sumpen efter 20 år. Tapper man inte av oljan i sumpen får man aldrig upp slagg produkterna med en vanlig oljebytarpump men tyvärr i båtar är det nästan omöjligt att tömma oljan på detta vis.

Ja detta va en idé från mig Med vänlig hälsning, Westbas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...