Gå till innehåll
måndag 20 maj 2024
SwingFit

Hur limma rostfritt stål mot gelcoaten?

Rekommendera Poster

Jag ska limma fast en rostfri sarg som durkluckan i sittbrunnen ska skruvas fast i. Har ni något tips på ett bra lim som fäster mot både rostfritt och gelcoat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Polyuretanlim skulle jag ha använt i ditt fall, har själv limmat rostfritt mot gelcoat med detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Du ska välja ett lim som är elastiskt och biter bra på metall/plast.

Ett bra sådant är Sikaflex 292.

Polyuretanlim passar inte så bra i ditt fall då limmet kräver att ganska hög press och att limytan har bra passform(tunn limfog) för att fogen ska bli stark. Limfogen blir hård och spricker lätt om materialet rör sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blandar vi och ger efter förmåga verkar det som, sikaflex 292 är ett Polyuretanlim, och funkar jättebra precis som jag skrev, och spricker inte lätt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet ju inte om det är lämpligt för dig men jag hade ingen aning om hur man gjorde och plastade in en del (skydd för turbo på motorbåt, typ stötta i skrovet) med hjälp av Biltemas glasfiber och plast. Fungerade utmärkt efter att ha läst inst. på burkarna! Helt novis på detta som sagt... Plastade även en (läckande) spricka i botten under maskin efter att ha glömt dra ner på gasen vid möte av stenafärja efter samma koncept. No problemo.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo du har helt rätt i att Sikaflex 292 är PU-baserat, men ger du rådet till en som inte har en aning att limma sin sarg med polyuretanlim så blir det nog inte så braFlört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

wurths limatäta  karosslim som är  vulcande  blir som gummilist biter på allt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har limmat fast en rf styrfena under släpjollen i plast. Jag använde enbart epoxylim. Fenan har suttit som berget i 10 år trots att jag dragit jollen över stock och sten. Har även limmat fast en 0.5 mm rf slitplåt på sittbrunnssargen som skydd mot Furlex-linan. Även den med enbart epoxy-lim. Det enda jag gjorde var att rugga plast och plåt och tinnertvätta innan limningen samt anbringa ett vist tryck under härdningen.

Staffan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja presstrycket för polyuretanlim behöver inte vara så stort, men limmet jäser så det kan dela på bitarna under jäsningen, kan vara det som folk tror att det ska ha så stort tryck, men det fyller bra i en fog som inte är limmtät.

Blandar du i någon förtjockning i limmet så kan du överbrygga mycket stora glipor.

Obs vi talar inte om limträbalkar nu.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej visst du behöver inte ha något presstryck alls och passformen kan vara usel, det är bara att vattna så fylls fogen av PU-skum. Men den fogen blir inte starkare än skummet.

Ska du ha en stark fog med polyuretanlim, så ska det vara bra passform med presstryck.

Din beskrivning passar bättre in på en limfog av epoxy.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad vet vi om trådskaparens passform och möjlighet till presstryck?

Försökte bara ge honnom ett tips på lim som han efterfrågade.

Att man kan använda förtjockningsmedel till de flesta limmer inte bara epoxy kanske var en nyhet för många.

Helt klart så ska man sträva efter en så tunn limfog som det är möjligt, men det är inte möjligt eller nödvändigt i alla lägen.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TS vill ha ett lim som biter på stål/plast, då använder man inte polyutetanlim och definitivt inte med inblandad förtjockningsmedel.
Om det inte är möjligt att uppnå en tunn limfog så ska man självklart inte välja ett lim som kräver det, då väljer man ett lim som kräver en något tjockare och fyllande fog för att uppnå full styrka, t.ex Sika 292 eller epoxy.
Är underlaget stadigt så passar epoxyn bra, men om (som jag misstänker)underlaget sviktar något så skulle jag välja Sika 292 eller likvärdigt, möjligen PL400 skulle kunna passa oxå.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Det blir en resa till Watski idag för att inhandla Loctite 292. Det känns som om det kommer att bli en fullgod fog.

Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stål och glasfiberlaminat har olika temperaturutvidgningskoefficienter, dvs rör sig olika mycket vid temperaturförändring. Med lim som ger stumma fogar finns risk för att fogen skuvas av t.ex. under en kall vinter när. Limmet bör alltså ge en elastisk fog som t.ex. Sikaflex m.fl.

Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt klart en parameter att ta med i beräkningen, men i praktiken försumbar.

Jag har stor erfarenhet av att limma stål och trä tillsammans, där har man även träets rörelse av fukt att ta hänsyn till, det var en utvikning i lim frågan som enbart stillade min skrivklåda.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrivklåda även här:

Sant, men  då är trä betydligt mer flexibelt än glasfiberlaminat. Har själv misslyckats med att plasta in rostfria komponenter.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...