Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
rool

V8-problem

Rekommendera Poster

Hej igen rool. Gör så . prova dej fram det vore väl tusan om du inte skulle få fart på den. spole ,fördelarlock. brytare , tändkabel-stift rotor-kondensator. byt alltihop . jag hoppas du lyckas  det skulle vara förbaskat roligt om det går bra för dej, nu är det sommar och då ska baylinern vara på sjön. .mvh Jonny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut..som sagt, tack så mycket för tipsen så länge, berättar hur det gått:-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rool. Det ene ger det andra, Det är ju jättesvårt  och kan bli rena gissningen ibland men som jag har fattat av din beskrivning  nu så går den bra upp till 22 knop och vill inte mer hur du än gasar, den går altså bra på tomgång och i låg fart, har jag rätt ?  Då har du säkerligen bränsleproblem som jag skrev, bränslepumpen skit i förgasare filter munstycken.felet sitter säkerligen på den sidan. motorn får helt enkelt, för lite soppa i den farten.det kanske har ett samband med det du slog i . mvh Jonny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har fått ett tips om nålventilen, att den kanske inte öppnas riktigt vilket leder till att motorn inte får tillräckligt med bensin, kan det vara något? Tänkte eftersom den ibland går bra när det dunsar i grov sjö!?

Så du tror inte att det kan ha något att göra med fördelaren, tändspolen eller brytarna då? Skall kolla bränslen idag, försöka kolla det jag kan.

Återigen, tack för bra inlägg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen . ja nålventilen sitter ju flottörhuset. jo visst kan en nålventil hänga sej som man säger,  ja varför inte, det gör ju inget att titta lyft av locket på förgasarn och titta men var j---gt försiktigt så du inte tappar bort nåt , kolla pumpen till att börja med sen blås rent i förgasaren, ta en bit i taget så kanske du kommer rätt , nålventilen och flottören jobbar ihop. stänger och öppnar för bränslet ihop med bränsletrycket,, om man säger  så här--- har du för låg bränslenivå i flottörhuset, så kan det påverka gången, men den skall du inte behöva ge dig på.den ändrar sej inte själv. rool börja med pumpen sen förg.mvh j j .



Senast ändrad av zierra88 | 07 juni 2010 | 15:42



Senast ändrad av zierra88 | 07 juni 2010 | 15:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur länge bör man köra på tomgång innan man kan känna och märka på stiften? Tänkte om jag märker att stiftet blir varmt, har fått bränsle etc? Var nere i båten nu och tittade, det verkar iaf som att det kommer bensin fram till förgasaren, märker det när jag pumpar gasreglaget, men det kan ju vara stopp någon annanstans på vägen antar jag. Skall kolla det du rekommenderat, tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak till, hur kollar jag bränslepumpen? OM det kommer bensin till förgasaren, kan det vara något med pumpen ändå?

/rool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen. Lossa  bränsle röret vid förgasaren. sätt på en plastlang, och ner med bränslet i en stor flaska och kör på starnyckel så ser du hur mycket det kommer, det ska va bra fart på soppan. kommer det rejält så forsätter du med förgasarn.låt oss säga så här. har du dåligt bränsletryck inte tillräcklig mängd , in till förgasarhuset, om du förstår mej , Skulle tex nålventilen som du säger vara otät. Det sitter ett litet litet gummi ibotten på ventilen som tätar , stänger, när det har kommit in tillräckligt med bränsle, flottören trycker då ner nålventilen och stänger .bränsletillföreln. skulle tex det lilla gummit på nålventilen vara skadat då innebär det att den stänger inte och förgasaren flödar över,  har du tex en låg nivå i flottörhuset så påverkar ju detta motorn , bränslet räcker inte till ,han vill ju ha en del i den farten.  om du lyfter av locket så ser du hur det hänger ihop.  blås o gör rent, börja med det här så får du se om det blir någon skillnad,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för det. Får hjälp imorgon att kolla detta. Här är ett svar jag fått av en kille, vad säger du om detta?

Knappast bränslerelaterat om det är konstaterat att den bara går på 7 burk. Går den dåligt fast på alla burkar så visst kan det vara bränsleproblem. Hur ser stiften ut? är det något av dom 8 som har avvikande färg? Om ett eller flera ser nästan vita och rena ut så har du vatten med i förbränningen. När är limpor och knän bytta senast?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen Rool. Jo det är inget fel på hans svar inte alls,men jag fattade att båten gick dåligt när du körde i hög fart och belastade motorn. men om motorn går dåligt på tomgång och låg fart då kan felet ligga på tändsidan som jag skrev tidigare, prova och byt ut del efter del tills slut måste du ju hitta problemet. du har säkert felet på antingen tändsidan eller bränsle. Biltema har en bra provlampa som du sätter på tändkabeln vid stiftet, där ser du om du har ström till stiftet.mvh jonny,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alldeles riktigt, båten går dåligt på hög fart, orkar inte, men plötsligt kan den gå bra när det är lite hårdare sjö. Skall teata att byta spetsar samt kolla tändningen först, och gå vidare därifrån. Skall även kolla bränslet, dvs nålventilen etc.

Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och jag har testat om jag har gnista, och det har jag till samtliga cylindrar..vet ju däremot inte om den är tillräcklig.

/  rool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vet inte om detta är normal eller ej, men idag när jag varvade motorn på ganska höga varv, märkte jag att det småläckte vatten ur ett tjockt rör efter avgasknät, bifogar bild. Är detta något som är OK?

/rool

post-10011669-1394236389,4937_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med take på problemet jag beskriver här, och att motorn någon gång hoppat igån på samtliga cylindrar vid kraftigare sjö, kan det då ha något med spetsarna eller fördelarlocket att göra? Har nämligen tänkt byta dessa, men vet inte om det hjälper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den hoppar igång vid kraftiga rörelser/skakningnar på motorn så skulle jag kolla ev. el problem. Skulle mistänka fördelaren, tänkabel, eller tändstift.

Funkar elen som den ska så e det dags att kolla komp,om komp ok,gå vidare till ev.vatenläcka,sista att kolla e att den få bränsle som den ska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat komp, bytt tändkablar och stift, men skall idag byta fördelarlock och spetsar..får hålla tummarna för att det funkar:-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har idag bytt fördelarlock och spetsar, testkörde båten utan något bättre resultat. Testade att ta kompprov igen, när motorn var varm, och till min fasa var det ingen komp på 8ans cylinder, och endast 5 på 2an!! Hmmm...när jag gjorde komptestet senast. visade det bra, dock var då motorn kall.

Så, vad nu? Vad kan det vara, och vad göra?

Tacksam för alla svar.

/rool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör som jag skrev i tidigare inlägg. Ta ur alla stiften. Ta sen en oljekanna och spruta in en skvätt med olja och ta sen kompprov igen på den eller de cylindrar som visade dåligt. Är det lika dåligt då så tror jag det är inte mycket annat än att renovera eller köpa en färdig motor. Men får du lika eller i det närmaste så har du felet i topplocket. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur menade du nu? Om det är lika är det troligtvis renovering som gäller, men är det likvärdigt är det topplocket?? Missuppfattar jag dig nu tro?

HUr som helst, är det svårt ingrepp att titta på detta? Något man klarar själv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad skall jag spruta in för sorts olja? UNgefär hur mycket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För det första så har du två trådar igång om samma sak, lite svårt att hålla ihop alla svaren. Håll dig till en av trådarna så blir det lite enklare för alla.

Går bra med vanlig motor olja ta en oljekanna och tryck in ett par sprut. Dock tror jag att du har felet i överdelen på maskinen

Vad jag fattade så var kompet bra när maskinen är kall och nästan 0 när den är varm.

Som jag skrivit om tidigare , du har alla gånger vatten med i förbränningen, Nu blir jag ännu mer övertygad att så är fallet. Men jag tror att du kan utesluta limpor o knän och koncentrera dig på topp eller packning,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för inlägget. Ja som sagt, kompen är bra när motorn e kall..och det skumma är att motorn ibland gått bra när det slagit lite i grövre sjö, om än baar för en kort stund.

Får riva och kolla helt enkelt, och hålla alla tummar.

/ rool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm.

Kan det kanske vara ventilerna som är för hårt ställda?

När motorn är kall så har du inte så högt oljetryck så att de hydrauliska lyftarna inte är fulla med olja. När sedan motorn är varmare och lyftarna är fulla så kanske inte ventilerna stänger riktigt därav dålig kompression. Har inte uppfattat riktigt vad exakt för motor du har men är det en chevaspis från 80-90 tal kan du ju prova att ställa ventilerna.

Ventiljustering Cheva
Hydraul lyftare = ca. 1 varv efter noll glapp
Mekaniska lyftare = Se kamkort för mått.

MVH HenkeCool

 



Senast ändrad av Henke70 | 11 juni 2010 | 00:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Henke.

Jag tror det är en Ford-motor, men är inte 100% säker faktiskt. Det är en OMC -88, 5.0 4V)

/ rool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En till fråga kring inlägget ocan. Kan inställningarna på ventilerna ändras utan att man handgripligen har gjort något? Köpte båten i aug förra året, åkte bara 2 gånger med den innan den började gå dåligt.

/rool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte om du har hydrauliska lyftare men visst kan en sådan hänga sig även om det hör till ovanligheterna.Det som brukar hända är att lyftarna inte tätar och ventilspelet blir för stort

Dock så har du högre ojetryck med kall motor pga oljans viskositet ( den är tjockare) När motorn blir varm blir oljan tunnare och trycket blir lägre. Så inlägget här oven med teorin med oljetrycket och öppna ventiler kanske inte är helt relevant, men det skadar inte att kolla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, vad har du för teorier då? Alltid intressant att höra olika teorier, underlättar för mig i felsökandet:-)

Tack på förhand!

/rool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessa har jag skrivit om tidigare i dina trådar, topppackning eller spricka i toppen, men det är som sagt bara teorier och inga lösningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla inlägg, nu har jag rivit toppen och det verkar som att det är topplockspackningen..skall även lämna in toppen för planing, hoppas det bara är detta som är felet.

En fundering bara, någon som vet hur hårt buktarna skall dras till en OMC 5.0 4V? Vet att det skall vara något visst åtdragningsmoment, men kan inte hittar det i instruktionsboken tyvärr.

/rool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte var du lämnar toppen ,privat eller firma. Men firmor som syslar med maskinbearbetning av motordelar brukar ha möjlighet att kolla efter sprickor , skulle nog be om detta när toppen ändå är inlämnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...