Gå till innehåll
måndag 08 december 2025
nam69

SX och OMC Drev utbytbara?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har ett VP SX-Drev med skuret överhus och undrar om man kan ersätta detta med ett OMC Drev rakt av eller är beroende på årsmodell o s v?

Mitt trasiga drev är tillverkat år 2000 och jag har nu hittat ett beggat OMC drev.
Finns det något jag behöver kolla innan förutom utväxling innan  jag handlar?

Mitt underhus är helt och skulle jag kunna använda detta på ett OMC drev?

Tacksam för svar, annars blir det ingen båtsomma för mig :(

mvh

Björn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det passar eller ej. Skulle dock inte lägga tid och pengar på ett drev man inte får alla reservdelar till och som inte tillverkats på minst 10 år..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tråkigt att höra om ditt drevras. Kolla på drev och reservdelar till ditt drev i USA. Utbudet är lite större där borta. Även med moms, tull och frakt så kommer man billigare undan,

Bara ett tips och strimma hopp inför sommaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Reservdelar till Cobra lär inte bli problem på ett tag. Framförallt inte i USA.
Men att byta tillbaka från SX till Cobra, vill man det?

Det är en helt annan konstruktion i växlingen som kräver att växlingsmekanismen på motorn finns kvar och fungerar.
På SX sitter också växelmekaniken i överhuset och på Cobra sitter det i underhuset,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, stort tack för info. Då skippar jag OMC alternativet och försöker hitta ett beggat sx-drev. Ett överhus i sverige kostar som ett nytt drev nästan men ska kolla vad de tar i USA, bra tips! Jag ska ändå dit i juni. Drevet rasade på premiärturen förra året mitt ute på jungfrufjärden :)...Men ska göra allt för att fixa detta i år...man längtar ju efter skärgården!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk på att du kan ju hitta ett DP också. det är ju samma drev, som passar på skölden du har. Så får du lite bättre prestanda plus att man inte behöver vara ett geni för att backa båten också.

Så leta efter båda DP och SX drev vet ja! Såg ett på blocket inte för så länge sedan, kommer dock inte ihåg priset.

Lycka till!

mvh
Kristian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kolla på regal service i stockholm, dom kan ha lite beg prylar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...