Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
labbibia

Är Biltemas bottenfärger botten? Eller bra?

Rekommendera Poster

Jag fick Biltemas katalog i förra veckan. Hittade en nyhet, en självpolerande bottenfärg, zinkoxidbaserad. Priset är attraktivt, 500 kr för 2,5 liter. 

Kan zinkoxid i färgen ställa till det när det gäller korrosion på drev etc? 

Är det någon som har tidigare erfarenhet av Biltemas bottenfärger?

Själv har jag alltid använt Fabi Eco, av den enkla anledningen att den tidigare ägaren till min båt använde den. Den har fungerat ungefär som förväntat, dvs hyfsat, men inte perfekt.

 Men den finns ju inte i svart......Och nu har jag bestämt mig för svartmålad botten till kommande säsong. 

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=163008

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det är första året som biltema saluför denna produkt.. så det är nog ingen som testat just denna (om jag inte har fel..)

 

Dock har jag testat liknande zinkbaserade produkter.. detta på en båt liggande i en större insjö i väst Sverige... efter ett par månader var det rejält med påväxt.. förvisso hade båten legat stilla stora delar av sesången

om man har båten på västkusten så skulle jag inte fundera på denna färgen över huvud taget..

med tanke på att du använder Fabi eco (som enligt mig funkar sådär.. i alla fall på västkusten) så kanske detta är bra produkt för dig.. om man åker ofta ect.. så kanske den funkar.. den är ju onekligen billig..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 Har ingen erfarenhet av zinkoxidbaserad bottenfärg, men har troligen svar på din fråga om eventuella korrosionsproblem. Zink ligger på rätt sida om aluminium i den galvaniska spänningskedjan, åtminstone i havsvatten. Som du vet används Zn i offeranoder för bruk i havsvatten, medan man rekommenderar magnesium i sötvatten, t.ex. Mälaren. Eftersom zinkanoderna ganska snabbt beläggs med ett oxidskikt gäller med största sanolikhet detsamma för zinkoxid. När det gäller sötvatten ligger  potentialskillnaden visserligen åt fel håll, men den är ganska liten. Slutsats: Risken för problem i hvasvatten är obefintlig och sötvatten minimal. Jag skulle kanske för säkerhets skull (hängslor och dubbla livremmar) låta bli att måla själva drevet med zinkoxidfärg om båten skall ligga i sötvatten.

Källa:  http://sv.wikipedia.org/wiki/Korrosionspotential

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Satsa på något som är sämre för miljön istället! har du tur mördar du två ålar tillFlört

Nästan allt från Kvalitema är bra.

/Hi hi hi

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad menar du egentligen?

Jag förstår ingenting av det du skriver. Har du ett svar på frågan ovan, så lämna det. Töntiga inlägg kan du väl spamma något annat forum med, tack.

/Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I all ära så har Biltema mycket bra och billiga grejor som fungerar vid sällananvändning. Och av någon anledning så är också deras bottenfärg billig, varför kan man ju ha delade meningar om. Men jag skulle råda dig att köpa giftfärg, den är funkis. Sen beror det ju också på vart du har båten. Har min båt i Luleå och där är inte det lika livsviktigt med en superbottenfärg pga denlåga salthalten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Styrbjrn är en stor beivrare av BT och visar det gärna i tråd efter tråd.

Min erfarenhet av färger från BT är att de ofta har svårt för att torka, blir flammigt och därmed merjobb, då du får göra om arbetet. Har även läst en annan tråd här på forumet om någon som använde BT-färg, men som fick göra om hela omlackningen.. det var dock inte bottenfärg.

Den enda färgen som jag fått ett bra resultat av är deras väggfärg, då jag målade några garderober invändigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har målat med Biltemas blåa bottenfärg nu i helgen och så här långt är jag nöjd och tycker att den verkar bra.

sen får vi se när den kommer i sjön hur den är.

Läs mer här och se bilder här.

http://batliv.bloggplatsen.se/2010/04/17/2849715-ny-bottenfarg/

http://batliv.bloggplatsen.se/2010/04/18/2854593-malning-av-vattenlijen/

 



Senast ändrad av zmira | 19 april 2010 | 10:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag borde ha läst ditt blogginlägg innan jag köpte färg. Jag läste på nån annan blogg att det skulle räcka med en burk till en 8-metersbåt. Jag skulle ha sparat en massa pengar på att köpa en 2,5 liters burk till min båt som är 6,4 meter. Nu fick jag betala för småburkar och resor till Biltema. Det står ju inget på burkarna om täckyta tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej om det är den som motsvarar produktnummer 30610 du menar så kan jag starkt avråda till att spara dom örena och istället köpa en riktig färg från båthandeln. Jag har själv bråkat med kundtjänst både i Västerås och Kundtjänst centralt på Biltema angående denna.

Till att börja med så är den inte svart som utges på burken, den är snarare mörkgrå med lätt blåton sen när den blir torr (om någonting sticker över vattenlinjen) så bli den matt betongrå.

Biltemas så kallade färgexpert gick i god för färgen och förkarade exakt hur den fungerar, men hon medgav att hon aldrig sett produkten och därigenom inte förstod vad jag menar med kulören. Men den är svart enlig henne. *Suck!   (Hon har fått bilder mailade till sig)

Min mening är, spar pengar på något annat iställe. Så kanske du blir glad när du ser din båt .

Själv får jag åka runt i min gråa cementsugga i sommar och hänvisa till Färgexperterna på Biltema som tyligen vet vad Svart betyder.

no

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag körde runt med den gråa förra sommaren och denna sommar råkade jag ta den blå av misstag. Märkte det först när jag öppande burken. Nu tycker jag nog att det blev finare med blå än den grå, så det blir nog blå i fortsättningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

I fiol målade jag med biltema’s bottenfärg, la på två lager, i höstas, spolade jag med högtryck, allting var kvar så att nu i våras behovde jag inte göra någonting åt.

Att färgen blev mattgråaktigt får man leva med.

Perfekt tycker jag.

 

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det kan man tycka, så länge man har all bottenfäg under vattenlinjen. Viket inte är läget i mitt fall. Men enligt experten Anna-Lena på Biltema centralt så ska den bli svart i över 15knop.

Den är grå till min besvikelse vare sig den är torr, blöt eller skrubbad under spolning.

Det står svart på burken (precis som jag ville ha), den säljs som svart av butiken/personalen, men är grå.

Någon som har erfarenhet av att den byter kulör över 15knop?

OBS! Jag har inte motsatt mig att färgen inte funkar till sitt syfte, men många båtmänniskor vill kanske ha det som står på burken även i burken. Jag vore nog inte alls besiken om det hade stått mörkgrå på burken (för då hade jag inte köpt den).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad spelar det för roll vilken färg det är. Är ju bara fiskarna som ska se den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråden är flera år gammal och färgen finns inte längre!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...