toaen 510 Postad 28 Februari , 2010 Lasse_L skrev i tråden Släng Trasmattan; Vilken tjusig liten hamn. Var ligger denna pärla. Är det en murad mur som syns uppe till vänster. Jag är ju en mästare på att okupera trådar och skriva OT, varför jag startar en egen tråd om denna ö. Sommaren 2006 orkade jag inte få min stora, Storfidran Santa Maria i sjön. Däremot blev det en hel turer i hemmafarvattnen. Det riktiga långturen gick till den gamla, och sen länge nedlaggda fyrplatsen Klåvskär mitt på Soten. Fortsätning följer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 Februari , 2010 Sommaren 2006 blev det en hel turer i hemmafarvattnen med Hållöjullen. Det riktiga långturen gick till den gamla, och sen länge nedlaggda fyrplatsen Klåvskär mitt på Soten. Senast ändrad av toaen | 28 februari 2010 | 20:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 Februari , 2010 Dan Erik Mattson skriver i sin bok Rötter i saltvatten och granit; Ö kan det inte kallas. Inte Holme heller. Snarare en klippa i havet. Eller skär, för så heter det ju. Klövskär. En obetydlig plats av granit som sicker upp ur Sotens vid vredgat väder fruktade vågor På sjökortet står det Klåvskär. På vårt hemlands vilda tungomål utalas klåva - klôva. Ön består av två delar som skills av en klåva. Den mindre del i väster där fyren tillika bostadshuset låg och en större del närmast land. Bägge lika kala. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 Februari , 2010 Klåvskär var fyrplats mellan 1883 och 1936. Fyren flyttades då till skäret intill - Mjölskär. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 Februari , 2010 I dag finns bara några få rester kvar av den forna fyren. Granitgrunden till Huset/fyren står kvar. Enl. upg flyttades huset till Hållö när Mjölskärs Fyr togs ibruk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 Februari , 2010 forgus31 skrev i tråden om att jag låst denna tråd: Jag skulle också låsa till en så smutt liten hamn så ingen kommer åt. Det är lycka att finna en sån klåva. Men båten får inte va för stor. Där har man det där med storlek på båt. Störst är inte alltid bäst. Hur långt in kommer man med en 65-fotare. Kanske just peken skulle gå in en bit. Den gamla fyrplatsen Klåvskär som ligger alldeles öster om Soteskär är också fågelskyddsområde. Dock får man gå iland på Klåvskär vissa tider på året. Jag hade min Bianca 27 i 10 år tillsammans med en kompis Rune. Vid ett tillfälle talade han om att han hade varit på Klåvskär med Biancan. Rune är ju ingen oärlig person, snarare tvärt om, men hans nogranhet finns det nog en del brister i. Jag frågade om han gått in i hamnen och fick ett, vad jag uppfattade, jakande svar. 1997 gick vi dit med min havsfidra, som sticker 1,10. Då Bincan stack 1,50 fanns överhuvud taget inte tanken att jag inte skulle komma in.Rune hade ju varit där med Biancan. Vi försökte gå in i hamnen. Efter att ha haft bottenkänning tre gånger lyckades vi komma in och förtöja. När vi var klara fick jag se skylten att landstigningsförbudet gällde ytterligare några dagar. Den Gulröda skyllten sticker fram bakom kutterstaget till höger om brofundamentet. Laglydig som jag är släppte jag förtöjningarna och backade ut. Vi hade inte bottenkänning en enda gång när vi gick ut! Senast ändrad av toaen | 28 februari 2010 | 20:28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 Februari , 2010 Den dagen det var fritt att gå iland började också min sena semester det året. Vi gick dit ankrade och rodde iland med dingen och tillbringade en kanonfin dag på denna intresanta ö. Kan väl i efterhand konstatera att Rune nog inte hade en aning om vad han svarade på. Han hade nog lagt till på norrsidan, för att han varit på Klåvskär med Biancan, det är jag helt övertygad om. Forgus 31; Det måste nog va en mycket grundgående 65 fotare om den skall få in peket med tanke på de grund som ligger på utsidan hamniloppet Senast ändrad av toaen | 28 februari 2010 | 20:31 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 Februari , 2010 För att ta sig från Huset/fyren över till den andra sidan klåvan och till den större delen av ön fanns en hängbro, vars fundamet finns kvar och syns på bilden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 Februari , 2010 Så här såg Huset/fyren och bron ut på den tiden det begav sig. Bilden hittade jag på internet för länge sen. Vem som var fotografen kommer jag inte ihåg. Så får man inte göra, så fy på mig. Ytterligare en gammal bild hittade jag på http://www9.vgregion.se/vastarvet/va/resultat_enpost.asp?nr=BM_UMFA54451_162 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 Februari , 2010 Det var ett hårt liv, men kanske också härligt, långt från nutidens jäkt. Det berättas att småbarnen bands fast i ett rep när de var ute och lekte för att de inte skulle ramla i sjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 Februari , 2010 På det runda fundamentet fanns det en kran där man hissade upp båtarna, för att de skulle stå säkra vid dåligt väder. Liknande annordningar fanns på många fyrplatser med dåliga hamnar. Det berättas även att trots att båtarna var upphissade på land försvan ett par båtar i en storm. Jag tror det var vid samma storm som brunnen fylldes med saltvatten och man fick ro iland när stormen bedarrat och hämta färskvatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 Februari , 2010 Hällristningar av olika ålder finns på många ställen i Bohuslän. En av hällristningarna på Klåvskär har texten A Olen 1905. Anders Olén var fyrmästare på Klåvskär. När jag Googlade på Olen fick jag en intresant träff. Åke Helldner berättelse om livet på Klåvskär http://vaderobod.netg.se/images/litteratur/helldner.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 Februari , 2010 Efter ytterligare en härlig dag på Klåvskär gick vi ut genom det minimala hamninloppet med hjälp av aktersnurran, innan vi hissade segelen och seglade de 7 distansminutrarna hem till Springets småbåtshamn. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 1 Mars , 2010 Tack för denna trevliga tråd. Skall göra ett strandhugg till hösten, om vädret tillåter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 140 Postad 1 Mars , 2010 Förutom att det är en trevlig historik med fina bilder har du hittat på ett bra sätt att berätta den. Var finns låsmöjligheten? Det är ju rätt att man ska försöka få så lite inpass under berättandet som möjligt. Alltid är det nån som inte kan hålla truten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 1 Mars , 2010 Skall man berätta en historia, är det ju bra om man kan berätta den till slut, åtminstonne för en annan som har svårt att hålla tråden och lätt förvillar sig ut i pereferin. Om du är trådskapare så sitter låsknappen i en rad ovan för ditt första inlägg. Hoppas det går att se på bifogad bild. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 1 Mars , 2010 Du har dinge - eller? tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 1 Mars , 2010 Jajamensan längst ner på sidan http://lasselundell.se/page27.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mariatherese 0 Postad 1 Mars , 2010 Tack! Det värmer med seglarminnen när vårsolen nu inte gör det utan lyser med sin frånvaro! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 1 Mars , 2010 Den går sig fint om du måste svajankar pga för mycket sjögång. Det är möjligt att du kan sticka in stamnen på din snipa och förtöja längst med berget om de inte är nån sjögång. Annars finns det ju många pena ställen här norröver. På ett av mina älsklingställen, spiltan på Landlösa kommer du in. Det ligger strax söder om Ulö (-Dannemark). har skrivet lite om hamnen här http://thallatha.blogspot.com/2010/02/spiltan-pa-landlosa.html Till Landlösa är det ca 6 distansminuter åt NNE. Ca 8 distansminuter åt NNW ligger en annan intresant hamn. Jag var för en massa år sen hos barberaren, som hade en båttiding i vilken en tjej hade seglat till denna inte helt enkla hamn med sin träbåt. Den klippningen tog väldigt lång tid, barberaren var helt begeistrad i historien. På natten blev det dåligt väder och hur hon än fendrade av och förstärkte förtöjningarna kändes det så krisartat att hon bar upp allt av värde från båten till det kala skäret. Både hon och båten klarade natten och hon kunde segla oskadd där ifrån. Besökte stället med min havsfidra strax efteråt och det låg mycket i det som skevs. Men det är kul att ha varit där. Det är spiltan mellan skären norr om St Håskär vid Väderöfjorden jag tänker på. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser