Gå till innehåll
lördag 04 juli 2026
Segling

Byte av rutan i skylight

Rekommendera Poster

Är det någon som har erfarenhet av att byta ut glaset i en skylight. Detta är en Lewmar lucka med 12mm ruta.

Vad använder man för sättmassa/lim att fästa den med ?

Tacksam för svar. Ingemar

Senast ändrad av Segling | 09 januari 2010 | 19:17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kunde ställa frågan till Lewmar, att: customer service.

Om inget svar, så skulle jag använda den specifika sorten av UV-beständig  Sikaflex som också används för båtfönster.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag funderar på en liknande övning då glaset på vissa luckor blivit krackelerade av solen. Måste man byta hela luckan eller går det att enbart byta glaset? Antar att det är plast - dvs plexiglas?

post-10012890-1394236210,7128_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jab bytade plexiglasset på min Moonlight lucka siste vinter. Fick tag på en skiva acrylplåt från specialfirma, tilpassede den efter den gamla skiva och monterede i TEC7 (MS polymer). Kostnaden var bara et par hundrelapper (Danska dock Glad), men nu er luckan som ny!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu bestämt mig för att fästa med Sikaflex 295 UV samt en primer som heter Sika 210. Har tvättat bort all gammal Silikon med Biltemas Siliconborttagare och grön Schotsbrite- svamp.

Det blir hyfsat billigt. Plexiglas 1000;- Sikas produkter ca 700:- Silikonborttagare svamp ca 100:- . Det tar ca 8 timmar. (Ny Skailight 5.400:-)

Tack för tippsen // Ingemar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...