Gå till innehåll
söndag 27 juli 2025
pgh73

Spinnaker+genua?

Rekommendera Poster

Jag har sett några filmer där man kör med spinnaker och genua/fock samtidigt. Är detta möjligt på en familjeseglare typ Accent 26 eller är det überkurs att försöka? Är det bara på vissa bogar typ slör eller vad? Genuan måste ju läa en hel del för spinnakern.

/Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid sättning/nedtagning spinnaker brukar man ju köra med båda seglen uppe ett kort tag om det är det du menar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det som är viktigt är om genuan stör spinackern så att den rasar eller så. Desutom är det svårt att gippa när genuan är uppe. Men på långa bogar som inte är helt platta så fungerar det ok att inte ta ner genuan det kan tom vara en fördel med lite segel under spinnackern.

Båtar med fock låter ibland focken vara uppe vid spinackersegling då hårt skotad så att den styr vinden in i spinackern. Men vi med 70 talsbåtar med stor genua gör nog bäst att ta ner men det finns ingen regel utan undantag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä, jag menade att köra med båda två uppe, mer än bara vid sättningen av spin. på öppen bog borde det kunna funka men dock inte på platt läns. Jag får helt enkelt testa sen när säsongen har kommit igång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst KriK

Det kan nog funka, men det stör naturligtvis spinnaker ordentligt!
Fördelen är dock att du kan aldrig få spinnakern att fastna i förstaget. Vid platt läns och lätt vind med lite sjö är det lätt hänt att spinnakern virar in sig i förstaget. Vid gipp kan det också underlätta då risken för ovanstående problem tas bort! Vi har väl alla sätt hur eländigt det blir när den färglada fastnar i förstaget och fyller en bit upp och blir omöjlig att få ner!

/KriK

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar låta genuan sitta kvar, kanske rullar in några varv. Har inte haft några problem med att hålla spinnakern fylld. Alltid ger det lite extra yta på slör (inte så lite) och när det tillfälligt vrider emot eller man ska kämpa sig några meter runt ett hinder där man annars fått ta ner spinnakern är det bara att låta den fladdra lite och skota hem genuan.

Plus inga timglas vid sättning/nertagning/gipp. Men man behöver 4 winschar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...