Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Leif63

Le Tonkinois på teakdurk??

Rekommendera Poster

Har en Skilsö 33 med teakdurk. Har tänkt använda Snappy teak som rengöring och därefter lägga på 3- 4 lager med Le Tonkinois. Finns det någon sjöman uti vårt avlånga land som kan bidra med kunskap om detta? Ytan blir ju mer som lackad trots att Le Tonkinois är en olja. Jag får dessutom den vackra gyllenbruna färgnyansen. Och kanske att detta håller över en viss tid också. Badbryggan däremot får bli silvergrå (tror jag...).  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett utmärkt val, men 3-4 lager är för lite, jag skulle ha lagt på minst 8, kanske t.om fortsatt upp till 12 lager. Då får du en hållbar yta och en häftigt djup i ytan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Le Tonkinois är faktiskt en lack, ingen olja.
Eller, egentligen är det ett fabrikat...
Om du inte menar deras Bio Impression förstås, det är en olja.
Men den vanliga fyrkantiga burken, det är en lack.

Nåja, att använda Le Tonkinois på en durk är jag tveksam till.
Den är ganska mjuk och slits snabbt.
Skulle nog föreslå att du kör med en hårdare lack, kanske en polyurethan?
Och defenitivt fler lager som Westfjord säger, minst en 7-8 och allra helst de tolv lager han nämner. Annars blir det inte fint.

Fråga, är det teakplywood eller massiv teak på durken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för råd och tips. Det verkar kunna fungera bra med denna produkt i alla fall. Det är massiv teak som finns i durken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att du skall söka mer information för jag tror som föregående (PeterK) att det inte blir så bra att gå på. Det år ju till största del ren linolja med viss tillsats av kinesisk träolja och antagligen lite torkmedel tillsatt.

Det är alltså inget som  man normalt går på och det är omöjligt att ångra sig när du väl har lagt på oljan. Då får du leva med den för en gång olja på teaken alltid olja och mycket underhåll. Sen kommer det inte att bli bra med att bara rengöra med snappy teak utan om du skall olja så skall du slipa durken först. Snappy är ett system med tvätt och förseglare.

Men det är bara ett råd. Om du skall ha badbryggan teak grå bör du överväga och ha allt på detta sätt.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anledningen till mitt svar var att jag själv har använt produkten på grabbräcken och var mycket nöjd med resultaten, har själv Hempels tvåkomponent på mina durkar, och det är slitstarkt och snyggt, kolla i min sjöbod, skitsamma en fd. bryggranne hade lackat sina durkar med Le Tonkiois och det var riktigt fint, men jag såg det ju bara när det var nytt och har numera ingen kontakt med honom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är väl ok med grabbräcken. Oljelacken används ganska ofta av de som har vissa delar lackade. Men jag tror inte det blir riktigt bra att gå på så jag råder att söka mer råd hos träbåts folket. Kolla tex träbåts akuten där brukar det finnas manga med bra erfarenhet av olja och lacker. För som jag skrev tidigare, om det blir fel från början så ar det ett fruktansvärt slit att rätta till.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag körde ju min överbyggnad inkl sittbrunnens tofter med Le Tonkinois de första åren jag hade båten, men bytte eftersom att den alltid var så repig och sliten på hösten. Körde sedan med Hempels Classic Varnish som också betraktas som mjuk, men då höll sig båten blank hela säsongen. Skulle däremot inte ha den heller på durkar.

Undran om det där med Snappy innan lackningen - varför slipar du inte bara? Det är väl nästan ett måste om du vill få bort alla ojämnheter innan lackning. Gör du inte det är det en risk att durken ser rätt risig ut när den blir blank.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Verkar faktiskt som att Le Tonkinois vill att man oljar innan lackning?

http://www.letonkinois.se/bioimp.html 

Citat:

När ytor utomhus av till exempel teak eller ek samt tidigare oljade/lackade ytor skall behandlas med Le Tonkinois linoljelack, grundas dessa ytor med Bio Impression. Därefter strykes det antal skikt Le Tonkinois som rekommenderas i Goda Råd och Tips beroende på föremålets användning.

Kör för övrigt själv med Internationals Schooner enkomponents-fernissa på reling och handtag. Ska hålla 3 år men håller bara skapligt drygt 1, efter 2 år har massor flagat av.
Har deras teak oil på sittbrunns-durken, snyggt brunt utan att blänka. Inget klibb eller halkproblem, men måste förnyas tre/fyra gånger under säsongen. Iofs snabbt gjort med en bit tvättsvamp. Teak-olja på relingslisten gav smutsrinnproblem på bordläggningen, och var bökig att förnya ofta.

Lackbyte till Hempels classic varnish blir väl ingen större skillnad. Måste väl också bättras årligen??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I stort sett all utvändig enkomponenslack skall slipas ner och fernissas om varje år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det handlar om en yta man ska gå på så tror jag inte alls på Le Tonkinois. Jag har använt det en hel del på inredningen, men den är alldeles för mjuk för att gå på eller att ha på en köksbänk etc. Jag tror absolut att du ska satsa på en tvåkomponentslack som blir riktigt hård. Jag har använt Internationals Perfection, det finns säkert andra som också är bra. Om man lägger 12 lager med Le Tonkinois (som är rejält färgad) så blir nog ytan väldigt mörk, men det kanske du gillar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror som tidigare skribenter att det blir för mjukt. Sedan undrar jag över oljning innan. Olja använder man ju för att impregnera träet för vatteninträngning och använder du teak är den väldigt fet ändå så jag tror att det räcker med.

1 Slipa till en fin yta.

2 Lacka ett gäng gånger med Epiphanes teak fernissa. (den behöver inte mellanslipas mellan varje strykning om den stryks igen efter ca 24h)

3Våt slipa och tvätta slutstrykning med ovanstående fernissa låt det torka helt. ca tre gånger sedan kommer det att hålla LÄNGE med lite underhåll.

Det går så klart att inte vara fullt så nogrann men det brukar straffa sig vid vårrustning.

Det blir en fernissad yta med fint djup i av den fernissan.

Har tyvär inga bilder att visa men... Bilderna på min båt är gammla innan jag upptäck mycket av träbåtsägandet.

 

mvh

 

Makke

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Apropå det där med att inte mellanslipa:
INGEN fernissa behöver mellanslipas om man hållar sig inom de övermålningsintervallen som står på alla burkar. Däremot bör man göra det mellan vartannat eller vart tredje lager för att få ett bra resultat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt engagemang får jag säga...! Tack för alla synpunkter. Min tanke med att olja /lacka in teakdurken är just för att sedan slippa se fettfläckar m.m. swom annars skulle dra in i teaken. Jag har inte en önskan att det ska vara högblankt utan kan tänka mig något mer mattare yta. Om jag lägger på Le Tonken och sedan bättrar efter hand under åren som kommer... hur blir det då? Jag tror nämligen att produkten är något förlåtande. Importören påstår förresten att han har oljat/lackat sin segelbåt på bl a skarndäck och att det fungerar bra. Kan dock vara lite halt om man är barfota.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror också at Le Tonkinoise är för mjuk. Fördelen med den är att den är lätt att lägga på och mycket snäll. Vi har experimenterat och lagt den på grabbräcken och ventilramar utombords. Det enda vi gjorde var att slipa bort gammal lack som lossnade och eventuella gråa ytor på teaken, sedan slabbade vi på Le Tonkinoise ovanpå (delvis trärent, delvis gammal lack). Efter tre lager syns ingen skilnad längre och resultatet över lag är riktigt bra. Om det håller återstår att se.

Bilden är på masten som vi lackade med Epiphanes teaklack. Masten var trären när vi satte igång.

 

 

post-4684-1394236186,8363_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du vill ha en yta som den du beskriber rekommenderar jag att du oljar durken med t ex kinesisk träolja. Det är lätt att underhålla och ger en bra yta att gå på. Kör på flera gånger samma dag utan att det får torka emellan, låt suga in, torka av överflödet, vänta en vecka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har under åren testat diverse lacker, såväl 1- som 2-komponentsvarianter med blandat resultat men har sedan flera år använt Jotun Benar-olja med eller utan UV-skydd och tycker att det är det bästa och mest lättarbetade, både att lägga på och ta bort. Nackdelen är att torktiden är väldigt lång. 

Ytan är ganska mjuk men den håller mycket bra att gå på och framför allt klarar behandlingen väder och vind.

Le Tonkinois lack har jag upplevt har en tendens lätt spricka när solen står på för fullt under sommaren och sedan kommer ju vattnet in under ytan och hela det fina lackjobbet är spolierat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

He he kul, så här var det på den gamla goda tiden, man bråkade om vilken fernissa man skulle använda.

Lacken har nog blivit sämre, min sista träbåt mattades lacken med fint sandpapper och ett nytt lager lades på varje år i 25 år, såg fortfarande ut som ny då jag sålde den, jag använde Fabi Delux den får väl betraktas som en mjuk fernissa, använde samma på durkar med bra resultat.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fabi De Lux.... Berätta mer. Detta kanske är vad jag söker...? Verkar vara lättskött, hållbart och beprövat. Har dock bestämt mig för att slipa teak-durken. Frågan är om kanske Fabi De Lux är svaret på vad jag ska lägga på sedan... (Snart är det dags). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att köpa Fabi Delux måste du tyvärr äga en tidsmaskin - det var International som tillverkade den en gång i tiden. Det närmaste de har nu är Schooner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla råd o tips..  Har nu varit på båtmässan i Göteborg och köpt Höveling Golden Teak 3 Sealer. Jag kör detta i år och hoppas på en skön sommar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...