Gå till innehåll
tisdag 20 maj 2025
christoferrosengren

Måste jag vinterkonservera fabriksny Yamaha f115?

Rekommendera Poster

Hej

Jag har beställt en fabriksny båt som kommer nästa vecka. Den kommer stå förvarad utomhus och jag undrar om man måste vinterkonservera motorn som är fabriksny och aldrig varit körd?

/Cricke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du säker att den aldrig ens startats sen den lämnat fabriken?? Konservera cylindrarna skulle jag iaf göra.. Men oljebyten smörja etc är nog knappast nödvändigt..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, jag tror att motorn kommer att ha varit uppstartad. Det gjorde iaf min auktoriserade återförsäljare i samband med att dom monterade motorn och levererade båten. Detta för att kolla att allt var ok. Hör med din återförsäljare, dom bör ju veta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ser att du har en FInnmaster 5700wa AnteKba. Jag beställde en sådan för 3 timmar sedan, en fabriksny 2006 med fabriksny Yamaha f115 2005. Känns grymt kul! Vad har du att säga om båten i allmänhet. Jag har suttit i en hos en handlare men aldrig testkört den. Vet dock att den fått bra recensioner. Har du också f115?

Vad spelar det för roll om motorn varit startad, måste den konserveras för det? Jag är ny på utombordare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I en fyrtaktare som startats har motoroljan gått runt i motorn och givit en skyddande film till cylinderväggar och motordelar. Vilket är bra om man vill undvika korrosion när motorn förvaras ute och det uppstår kondens. Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, men om det är som säljaren säger att den aldrig varit igång (testas inte alla motorer innan de lämnar fabriken?) Bör jag då konservera den? Jag snackade med mekanikern på mitt varv och han menade att den kan stå ute okonserverad om den är ny.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ar det bensin i forgasarna? Om det ar det sa maste du tomma dom. Det ar aven ett test pa om den har varit testat. Den nya sortens besin blir dalig over vintern och kan gora att motorn gar ojamnt pa laga varv. Blir avlagringar helt enkelt. Titta aven om det finns vatten kvar i drevet. Om det finns sa skulle jag ha skoljt ut motorn med farskvatten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1: en ny fyrtaktare har inga förgasare.

2: den skvätt bensin som medföljer i motorn från fabriken brukar vara oljeblandad. Dels för att motorn ska kunna förvaras en längre period på lagerhyllan innan den körs, dels för att ge motordelarna en mjukstart.

Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1. Oj förlåt mena cylinder. Har själv en yamaha 40hk -07

2. Min motor var testkörd så var inte medveten om detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen! Nu har jag fått min nya Finnmaster 5700wa med Yamaha f115. Motorn är uppstartad innan leverans men genomkörd med glykol vilket jag hoppas är tillräckligt för att klara vintern. Är redan kär i motorn utan att ha startat den, konstigt kan tyckas men den är ju ett sånt maffigt kraftigt oaket på akterspegeln!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter inte speciellt seriöst att dom säljer en båt med motor utan att testa den , höjden, propellen etc kan man inte anpassa om man inte provar..

Dessutom brukar man visa åt kunden hur allt funkar etc...

Och glykol är helt överflödigt på en utombordare, det viktiga är att den är nertiltad så allt vatten rinner ut..

Senast ändrad av Mark77 | 24 december 2009 | 12:42

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte behöver man testa varje båt när de monterar en standardmotor på en standardbår. De har säkert gjort det så många gånger att de vet monteringshöjd, vilken propeller båten skall ha osv. Glykol behövs förvisso inte, men en del firmor gör på detta sättet och det är snarare en fördel för då vet de att inget kan frysa sönder i någon ficka där det eventuellt kan stå vatten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lita inte på att dom vet nåntning, kolla själv upp vad för max RPM motorn skall ha och att den är monterad tillräckligt högt.. Försäljare älskar att montera motorer för lågt, då är det som att släpa ett ankare efter sig..

www.veradoclub.com/smf/index.php?topic=137.0

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De monterar nog enligt instruktionsboken, men sedan finns det ju kunder som vill hissa lite mer för att de kanske har stålpropeller eller vill få ut några knop extra på topp. Men ofta medför en sådan hissning att båten blir mer svårkörd med kaviation titt som tätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, det gör det inte, höjde min motor också och den fick fler RPM och gick att trimma betydligt bättre, inga kavitations problem alls, och det var med standard aluminium propellern.. Har nu en stålpropeller och tror jag skall höja till högsta hålet..Den auktoriserade ÅF sa bara att den skall vara monterad i hål nr 2 och att dom inte gjort ngt fel, mycket interessant att se hur okunniga dom är.. Motorn gick inte ens till rekommenderat RPM område med en person, och nästan tom tank..Har sett fler exempel på detta..

Kolla länken i mitt förra inlägg..

Senast ändrad av Mark77 | 25 december 2009 | 10:23

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan vara lugn.. Det är ingen fara med bensinen, Står det några droppar i förgasaren så antingen avdunstarden eller så håller den över vintern

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller så blir det ett satans trassel o problem när det inte finns något stabiliseringsmedel i bränslet som är viktigast när det gäller en insprutningsmotor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror inte att du behöver bekymra dig för bensinen. Jag har en insprutad sommarbil som är avställd över vintern och en insprutad utombordare som är uppställd för vinter, Jag har aldrig haft problem med gammal bensin i dessa. Inte i gräsklipparn heller eller i snöslungan. Förvisso fyller jag tankarna fulla i bilen och i båten innan jag ställer av för vintern, men aldrig i snöslungan eller gräsklipparen. Men vill du slå i dyr stabiliseringsmedel är väl inte detta fel att göra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dyrt stabiliseringsmedel åj åj  räcker till 114liter bensin 135:- är det dyrt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ger mig, inte dyrt men man måste idas att åka och köpa det och var finns det i närheten av Eskilstuna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Återförsälgarna har böcker med monterings höjd och vilken propeller man ska ha.

även samma båt med olika motorer så man behöver endas starta upp motorn i en tunna för att se att det funkar och kvar stående vatten riner ut när man tiltar ner motorn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant att dom har böcker, men sätter dom för lågt trots det....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...