thomas-marine 0 Postad 20 November , 2009 Har läst lite inlägg om hur vi båtägare ska överleva vintern och det verkar som många ser de mörka månaderna enbart som en meningslös transportsträcka fram till våren. Rätta mej om jag har fel! Själv är jag av den åsikten att man inte ska slösa bort sitt liv med att bara vänta på kommande dagar. Och tycker att det är bättre att fånga stunden och leva i nuet. Livet är jäkligt kort! Så har man inte massor med vinterpyssel att utföra på sin båt, så får man hitta på andra roliga saker. Här har vi funderat på att lära oss åka långfärdsskridskor t.ex. Då får man ju åtminstone vara på sjön! Dessutom är vi så lyckligt lottade, att vi har en sjö precis utanför husknuten, så när isen lagt sej plogas en bana upp över hela sjön och man kör israce med gamla bilar hela vintern. Barnsligt roligt och man får leva ut fartdåren som man har inombords. Man får helt enkelt skaffa sej en vinterhobby också, när inte vädret tillåter segling! MVH Marine Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
makke_the_muss 27 Postad 20 November , 2009 Jo så sant det behövs nog tänka i dessa banor för att klara regnperioden. Men det kan kännas svårt när det som nu regnat oavkortat i en hel evighet. Men som tur är har jag lånat ett garage till båten i vinter så då blir ju vårrustningen flera månader. Nu blir det toabygge, ny bom m.m. Samt så har jag byggt mig en isjakt tills isen kommer. Så då blir det ju tom segling på sjön. För er som vill segla på vintern hittade jag ritningar här www.m-jakt.se . Tack Martin för du varit behjälplig att svara på frågor. mvh M edit: jag stavar som en kratta Senast ändrad av makke_the_muss | 20 november 2009 | 07:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thomas-marine 0 Postad 20 November , 2009 Hej! Isjakt låter himla kul och fartfyllt! Och du, hur man stavar är ganska oviktigt tycker jag! Det är innehållet i det man skriver som är viktigt! Många är en fena på rättstavning, men skriver bara skit ändå! MVH Marine Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 20 November , 2009 Jag har aldrig förstått de som är så deppade för att det är vinter och att man inte man inte kan komma ut på sjön. Sommaren är kort. Om man bor på en turistort som jag, är den också intensiv. All - Barn och barnbarn, släktingar och vänner vill komma hit under de få sommarveckorna. Ibland känns det som sommaren redan är slut i början av planeringsstadiet. Talade med en av mina döttrar igår. Hon var redan i färd med att planera sin sommar/semester. Sen vill man ju va tillsammans med barn och barnbarn, släkt och vänner så mycket som möjligt. Det blir naturligtvis en och annan båttur i närområdet. Till Hållö tex. Dessvärre är jag sån till min läggning att jag gärna vill gå till nya ställen där jag inte varit förut och inte gå samma väg hela tiden. Hållö - där har jag varit hur många gånger som helst. jag har svårt att förstå min frus absoluta förtjusning i den ön. Visst Hållö är fin, men jag har varit där såmånga gånger så attt jag kan den utan och innan. dessutom är det så fruktansvärt många båtar ut. Det är ju bra att människor kan komma ut på sjön. För mig är sommaren en söndderjäktad tid, med allt för många hänsyn som måste tas. Tacka vet jag hösten och vintern. En lång lugn tid då man verkligen kan ägna sig åt båtlivet. Min höst började nog i går. Från 1:a september har jag haft fullt upp med att hjälpa mina barn och min mor med deras bostsäder. I går började jag städa i garaget, som har varit en katastrof och avskälpningsplats för allahanda bråte. Jag måste få plats att få in min lilla båt. Bohusjullen på bilden uppe till vänster. Den har blivit eftersatt ett par år och jag skall avsluta en det ombyggnadsarbete som jag gjorde sist det gick att få in något i garaget. det är egentligen bara lite ytfinish som återstår. Lite lack och färg och kanske en ny svängd rorkult. Den jag har idag är rak. Förr hade man svängda rorkultar så att man kunde sitta på den när man segalde, så att man hade händerna fria för att kunna sköta dörjerna tex Sen var jag nere i den stora båten och tog iland dynerna och kollade att jag fick plats att ligga längs med bryggan där jag har min lilla båt. I fjol vinter låg det kvar en stortriss i sjön hela vintern så det var inte tillräckligt plats kava att ligga längs med pontonbryggan, utan jag låg på en komis plats - med Y-bommar. Kompisen envisas med att ta upp båten varje vinter - jag förstår inte varför . Min egen sommarplats för den stora båten är den som är sämst skyddad för väder och vind i hela hamnen. Där jag har min lilla båt finns det inga Y-bommar och bryggan ligger längst in i hamnen - väl skyddad. Jag skall flytta den stora båten dit endera dan och sätta upp en presännig över sittbrunnen. Sen kan det verkliga båtlivet börja. I vinter skall jag prioritera förpiken och bygga lite stuvfack och ett par bokhyllor. Det finns ofta allt för få såna utrymmen i båtar. sen skall jag isolera friborden och klä med en ytmatta så att det bli ombonat snyggt och prydligt. Tank till toan är också ett måste och med ett uttag för sugtömning på däcket. I samband med det skall jag också färdigställa installationen av värmarslangar. jag installerade en luftburen värmar i fjol vinter och beställde en del fel grejor. Dessutom var något av det jag beställde fellevererat, så jag fick systemet att fungera men inte helt klart. Men det var kanske lika bra att jag inte jäktade med att få det klart. Jag måste ändå flytta en slang dä jag sydde ihop det provisoriskt för att få plats med toatanken. Nej hösten och vintern är underbara - bortsett från det där vita som kommer ibland och som man måste flytta på strax innan det försvinner av sig själv. Då har man tid för det verkliga båt livet. Sen kommer den jäktiga våren när allt skall va klart innan semestertiden. Dessutom måste man ju ut och segla några veckor på sommaren så att man kan kolla om det man byggt om under vintern fungerar och vad man skall prioritera att bygga om inför kommande vinter. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thar 1 Postad 20 November , 2009 Ja, att segla isjakt är ett utmärkt sätt att uthärda istiden, och som bjuder på fantastiska fartupplevelser och mycket intensiv seglingskänsla. Jag bifogar en inspirationsbild från nyårsveckan förra vintern då det inte blåste så mycket just den dagen, men isen var desto bättre. Veckan därpå var det busblåst så att vi seglade om bilarna på vägen längs med sjön - dessutom helt utan koldioxidutsläpp! Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
makke_the_muss 27 Postad 20 November , 2009 Vilken härlig bild nu längtar man ju till vintern istället. Jag har aldrig testat isjakt men nu har jag ju en så nu blir det ändring på det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 20 November , 2009 Vi har också en isjakt, en DN-jakt och det ligger säkert över 15 jakter i hamnen varje vinter. Det tränas och tävlas flitigt och vi har flera framstående SM-deltagare i klubben. Helt klart en rolig vintersyssla även om jag hellre åker skridskor. Magnus seglar runt mig i cirklar med massäcken ombord och så träffas vi någonstans och dricker choklad och äter mackor eller grillar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 20 November , 2009 Undrar just hur det blir med isjakter i framtiden. Här i Stockholm blir det bara mindre och mindre is för vart år som går. Förra året låg isen i klubben (Mälaren) 3 veckor och året innan var helt isfri. Sitter och läser lite väderstatistik och ser att det är varmare den här veckan än första veckan i juni, exempel: 4/6 kallast 6,1, varmast 9,0. Idag 20/11, kallast 8,0, varmast 10,8. Snart vet man inte om det är julgran eller midsommarstång man ska ha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 20 November , 2009 Än så länge är det is på de norra Mälarfjärdarna, de norr om Stäket. Vikingarännet har ibland gått som rundbana på vår fjärd, Ekoln. Lägger sig kring jul-nyår och brukar gå i april. Vad gäller just skridskoåkning och isjaktssegling tror jag att det är bättre nu än förr då vi inte har så mycket snö längra. Man får söka sig till grunda och mindre sjöar bara. Kul att du är tillbaka Terrafobica. Senast ändrad av ciaraud | 20 november 2009 | 18:24 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 20 November , 2009 Vintern är en underbar tid att vara ute på sjön. Båtar är gjorda för att vara i vattnet, inte på land. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser