Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

thar

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    74
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om thar

  • Placering
    Löjtnant

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hallå igen Tack för råden patrikflink! Jag såg ditt svar först idag. Efter att motorn hängt rättvänd över natten startade den igen, och började undan för undan gå bättre och bättre. I början hackade den och verkade gå omväxlande på en resp två cylindrar. Det verkar som jag bränner ut oljan ju mer jag kör den. Nu återstår bara att den är lite kinkig på lågvarv när man ska lägga i växeln. Om inte det ger sig får jag väl börja med att dränera flottörhuset. Thomas
  2. Hej Är det någon som vet hur man åtgärdar startproblem sedan man transporterat en Suzuki 8 hk 4-takt fel, så att olja runnit ut och hamnat på fel ställe? Motorn gick först igång och gick ojämt efter vintern. Därefter vägrade den helt att starta. Tyvärr så lyfte vi den fel så att riggen kom högre än motorblocket:-( Jag är tacksam för alla ideer. Thomas A
  3. Hej, Kul med flera som är intresserade av att bygga halvmodeller. Mitt tips för att få tag på ritningar är att gå till ett antikvariat och leta under Nautica. Det finns ett antal olika publikationer med bilder och ritningar på Americas Cup-båtar genom åren och böckerna är billiga att köpa. Välsorterade bibliotek kan också vara ett uppslag. Ofta kommer man rätt långt med bara en profilritning om man känner till måtten på skrovet. Det är du inte så svårt att rekonstruera spantrutan, även om den inte blir 100%igt korrekt. Men det krävs nog en erfaren konstruktör för att avslöja en sådan liten genväg. Jag har själv gått till väga på det sättet vid bygget av en modell av den havskryssare jag ägde på den tiden. Lycka till med projektet Thomas
  4. Det här upplägget börjar bli en klassiker i stil med Nigeria-breven. Köparen säger sig alltid köpa för son eller dotters räkning som en bröllopspresent eller något liknande. Ofta är breven kryddade med en massa meningslös information för att det ska se trovärdigt ut, exempelvis att objektet har precis den färgen som vederbörande letat efter - även i sådana fall då detta blir rent nonsens t.ex vid uthyrning av en båt. Köparen har således i princip ingen aning om vad det är för objekt han utger sig för att vilja köpa. Han är överhudud taget inte intresserad av objektet. Syftet är endast att komma åt pengarna från den check som köparen ställer ut utan täckning. Jag vet inte hur det går till, men du som säljare kommer få ett återkrav från banken om att återbetala det belopp som du kvitterat ut på checken. Checkar är för övrigt ett betalningsmedel som man ska akta sig för numera. Thomas
  5. Hej, Varvräknaren till min Yanmarmotor blåste mig på 100 gångtimmar nar den skulle slå om från 499 till 500 timmar. Av någon anledning tog hundratimmarshjulet två steg och gick direkt vidare till 600. Visserligen vet jag själv hur många timmar den gått, men det är lite surt om man tänker sig en kommande försäljningssituation. Är det någon som varit med om liknande eller vet vad man kan göra åt saken? Hälsningar Thomas
  6. Hej, Prova att tvätta med högtryckstvätt innan du lägger ner en massa arbete med diverse kemikalier. Det blir ofta svartmögel i anti-halkmönstret på däcket under höst och vinter. Med högtryck får jag alltid däcket rent och snyggt igen. Alternativet är att gnugga med nagelborste! Thomas
  7. Hej, Klart.se tycker jag har givit rättvisande prognoser i Mellanskärgården. Jag har använt den i ett par månader i min Iphone. Du kan själv välja plats ner på väldigt detaljerad nivå - men det är väl förmodligen samma prognos för ett större område ändå, gissar jag. Detta program har fler inställningsmöjligheter än det som levereras med luren. Jag har även testat yr.no , men jag upplever det något långsammare. Prognoskvaliteten upplever jag likvärdig. Hälsningar Thomas
  8. thar

    IW 26 Lillscampi

    Hittills ingen framgång i letandet, tyvärr. Thomas
  9. thar

    IW 26 Lillscampi

    Hej igen Jag hade ingen toa i min båt, så jag har ingen egen erfarenhet på den punkten. Däremot så marknadsfördes att utrymmet mellan/under förpikskojerna var avsett för en toalett, så det borde gå bra att hitta någon som passar. Apropå om det finns något skrivet om Lill-Scampi, så minns jag att den norska båttidningen Seilas hade en artikel om båten under den period då den byggdes i Norge. Omdömet och rubriken var Mye båt for pengene vill jag minnas. Kanske jag har den tidningen kvar också. Jag ska leta - jag blir riktigt nostalgisk av denna konversation och får återigen det där suget efter känslan när viden fyllde seglen på kryss och båten krängde lite lagom och sköt fart.... Jag återkommer Thomas
  10. thar

    IW 26 Lillscampi

    Hej Jag har tidigare varit Lill-Scampiägare under många år. En härlig båt som gick som tåget även i busväder. Här är några länkar med info om båten: http://lill-scampi.blogspot.com/ http://www.sailguide.com/batfakta/info.php?id=810 En enkel ritning fanns i en säljbroschyr från 70-talet, vill jag minnas. Möjligen har jag den kvar någonstans i mina gömmor. Om jag hittar den kan jag scanna den och lägga ut. Ritningen var ingen fullständig konstruktionsritning, men ändå till räcklig för att kunna bygga en modell av båten. Hälsningar / Thomas
  11. Hej, Så här har jag gjort. Behållaren för kättingen är tillverkad av ett stycke spinnackerbom med ett ursågat klys, där man hakar fast en kättinglänk för att låsa ankaret i ankarrullen. Fungerar mycket smidigt och bra. Ankaret är alltid redo att användas och fällas med ett enda handgrepp. Thomas
  12. Hej igen, Jag har limmat ribborna på en tunn teak-plywood, också den från Erlandssons brygga. Under plywooden har jag satt gummitassar för att undvika skrammel. Att jag har dem lösa har flera skäl, dels det du skrev, men framförallt att det finns luckor under ner till utrymmen för stängning av skrovgenomföringar mm. Vatten under durkarna är inte något problem för mig eftersom durkarna ligger under tak inne i styrhytten. (Bilden är tagen ner genom takluckan.) I ditt fall föreställer jag mig att det bästa är att limma ribben direkt mot den befintliga plastdurken. Lycka till med jobbet! Thomas
  13. Hej, Det finns färdignåtade flak av teakribbor, exempelvis hos Erlansdssons brygga. Jag har för mig att måtten är 60*120. Om du delar upp ytan i mindre delar kanske det räcker. Vill man öka wow-faktorn lägger man ram runt och nåtar den själv med Sikaflex. Jag tillverkade själv lösa durkar till min båt, men hoppade över ramarna, vilket hade blivit snyggare. Jag bifogar en bild på resultatet. Thomas
  14. Hej, Gammal silikon kan tas bort med ett speciellt medel. kolla denna länk: http://www.cascose.dk/_upl/pdf/produktblade/Silstrip 3987.pdf Thomas
  15. Du prickade helt rätt te-el. Det är precis den modellen med aluminiumhus! Tack igen! Thomas
×
×
  • Skapa nytt...