Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

svarthallon

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om svarthallon

  • Placering
    Kadett
  1. Vänner, har råkat ut för problem och tar tacksamt emot input. Har en motorbåt med VP D3, med rak axel och trollingventil, årsmodell 2006, gångtid 150 h. Ute på resa händer följande. I marschfart 17 kn hör först en donk (ett hårt slag/ljud) bakifrån. Jag stannar. Därefter kommer meddelande på EVC upp: Elecrical enginge fault, contact VP service soon. Motorn går och jag gasar på, motorn varvar men ingen fart kommer, dvs den är strypt eller slirar, kan köra max 5-7 kn. Att hitta en VP mackare i dessa tider i Sthlm är inte så lätt. Jag pratat på tel m en aukt VP verkstad som säger att jag ska kolla alla oljor, glykol osv och om det är ok så kan jag köra sakta till hemmahamn. Jag kollar detta och kör sakta till hemmahamn (10 timmar...). Till saken hör att jag har trollingventil som jag aldrig använt eller ens petat med (extra reglage på akterdäck). Enl VP verkstaden måste man läsa av mitt instrument med dator - det ska jag försöja göra inom kort. Till dess är det något som kan gissa vad som hänt. Jag och mina vanliga servicekille som jag pratat med på tel (ej VP auktoriserad) tror att det har att göra med trollingventilen eller backslaget. Fråga är i så fall vad och vad som hänt och vad man ska/måste göra. Motorn går och startar helt ok, oljetryck, temp, alla oljor osv är ok, axeln känns helt ok, kan snurra den åt båda håll med handen i friläge. Någon?
  2. Jag tror jag sagt det jag avsåg. Jag såg nu att du hade en Aquador Jonas. Det är givetvis jättebra att du avfuktar din båt i tre månader varje höst.
  3. Först av allt. Aquador är en skitsnygg båt. Jag var själv på väg att köpa en. Det är dock ingen hemlighet att många hävdar att priset på Aquador inte står i porportion till kvalitet men jag personligen har inget underlag/erfarenhet för att bedöma det. Det vatten som finns utanför båten (sjön) ser jag inga problem med. Där ser man ju om det är tätt utifrån och det rinner ju liksom av när man torrsätter... Min ryggmärg säger mig bara att jag gärna skulle vilja kunna se hur det ser ut bakom och under alla stiliga platsmoduler som båtarna är fullproppade av och att jag inte skulle vilja ha ens några få liter vatten stående i olika mellanrum inne i båten. Det kan väl knappast vara en fördel i något avseende och definitivt inte vid en vinterförvaring som inte sker i varmhall. Det är i och för sig möjligt att det går att få ut allt vatten och kondens med en avfuktare, men jag vet inte om båtägare som förvarar sin båt i icke varmhall verkligen gör så. Jag vet att många båtar byggs på detta sätt så det är inget unikt för just Aquador. Jag vet också att denna typ av konstruktion inte bara ogillas av mig utan även av många besiktningsmän. Jag tycker alltså att det är en klar minuspost men det finns å andra sidan säkert massor av plusposter för Aquador också.
  4. Apporopå köpa en beganad Aquador, besiktningsman och fuktmätnng har jag själv varit med om en riktig rysare där jag än idag tackar min gud för att jag anlitade en bra besiktningsman och att denne fuktmätte skrovet. Om Du tittar i Eje Wåhlstedts bok Att köpa motorbåt så finns det en bild där ett litet hål borrats i skrovet innifrån och det pissar ut en stråle vatten. Det var en Aquador. Den Aquador som jag besiktigade, och definitivt inte köpte efter besiktningen, var en annan Aquador. Jag vill inte få hela Sveriges Aquadorägare på mig nu men såvitt jag har förstått (från flera besiktningsmän och efter eget sunt förnuft) så är en nackdel med Aquador (och i och för sig många andra båtar också) att hela inredningen (plastmoduler) är fastlimmad i skrovet överallt (det är skitsnyggt i och för sig) vilket dock gör att det är helt omöjligt att besiktiga båten och veta hur det ser ut under all denna skitsnygga inredning. Vad finns i mellanrummen, i kölsvinet osv?
  5. Har motorbåt 7,60 m med badbrygga. Funderar över ett smart ställe eller sätt att förvara eller fästa ankaret. Istället för att gömma undan det i en back eller låda kanske man kan använda nåt fäste eller till och med en ankarrulle eller liknande av den typ man har till ankarspel. Har ett Delta 10 kg. Nån som har tips?
  6. Har varken eller i min motorbåt, men ska definitivt sätta in värmare (Ebersprecher D2). Det finns alltså ingen gångvärme i båten. Hur gör man då? Räcker det med värmaren eller bör man också fixa gångvärme samtidigt? Kan man göra både defroster och gångvärme genom samma utblås (dvs sätta ett Y-rör där ett matas från gångvärmen/defrostern och ett matas från värmaren? Jag tänker ev komplettera med varmvattenberedare i framtiden som värms med kylvattnet från motorn och då måste jag ändå ta värme från motorns kylvatten - kanske lika bra att satsa på gångvärme på en gång då?
  7. Söker en transport av båt från Malmö till Stockholm, motorbåt 3 ton. Flexibel med tiden april/maj och söker gärna en tomkörning, lucka eller annan lösning till ett vettigt pris.
×
×
  • Skapa nytt...