Gusta 0 Postad 14 November , 2009 Hej,ni som har snickrat i era båtar,pentry o liknande,gilar inte en massa skruvar som syns,vad använder ni för lim till trä,mahogny,teak osv Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pripps 0 Postad 14 November , 2009 Hej Jag brukar ha detta http://www.sika.se/upload/Produktblad/Sikabond-545 PB.pdf både på jobbet och båten, funkar kanon och blir starkt som brännvin. finns ju 100 andra sorter med. funkar iaf för mig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 14 November , 2009 Hej På www.palms.se kan du köpa förlimmade lister av teak som du stryker fast med strykjärn för att täcka in kanterna på plywooden. Dom köps på metervara och finns i olika tjocklekar. Det blir bra med 1 mm tjocklek. Enkelt och bra. Tunnare list är lättare att montera än om du tar för tjock. Stryk fast listen och skör bort det som sticker ut på bredden med en vass tunn kniv och justera med ett fint sandpapper. Hälsningar Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gusta 0 Postad 14 November , 2009 Tack för det,kollade på Palms hemsida,vet du vad den listen heter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 14 November , 2009 http://www.palms.se/pdf/Palms Katalog 2008 web.pdf Skickar en länk till deras katalog, listerrna finns på sidan 19. Han som sålde listerna till mig sa att det var enklare med tunnare lister, jag valde 1 mm tjocklek, men jag tror det går jättebra med 0,6 mm också, kanske ännu lättare. Jag byggde om pentryt i min båt och gjorde lådfronter av teakplywood som jag kantade med detta. Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gusta 0 Postad 14 November , 2009 härligt,ska kolla Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 14 November , 2009 Ibland går det bra att bara limma. Om man behöver skruva men inte vill ha synliga skruvar brukar man borra ett hål med ett speciellt borr och sätta en träplugg ovanpå skruvskallen. Åtminstone här lokalt brukade man kalla pluggarna för centringar http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=428&artname=Teakplugg&sok=plugg Det finns även speciella borr som man borrar pluggar med, men man behöver en pelarborrmaskin för att göra detta. Om matrialet är så tunt, tex lister, så att det inte går att plugga, så använder man ju kullrig försänkt skruv. Dessa bör ju sättas symetriskt och på lika avstånd för att det skall se snyggt ut. När jag började med båtar i en avlägsen fortid användes ett fenolhartslim tex Cascofen. det blev röda limfogar och var allmänt kladdigt. Finns nog fortfarande att köpa. I många år använde jag ett poluretanlim http://www.cascose.dk/_upl/pdf/produktblade/Cascol Polyuretan 1809.pdf Numera blir det oftast epoxy med lämpligt fyllnadsmedel. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 418 Postad 14 November , 2009 Den speciella borren kallas ibland för borrfräs, och finns för en billig peng hos Biltema. Jag brukar köra med den, skruva och sedan plugga med köpe-plugg, brukar bli hur fint som helst! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser