toaen 510 Postad 9 November , 2009 Är det lika besvärligt att få båplats i Karlstad med omnejd som över allt annat. Har en dotter som bor där - och barnbarn. Hade båt/båtplats på en marina i Stockholms skärgård under 5 år när bägge döttrarna bodde i Stockholm. Till min frus förtjusning åkte vi till Stocholm nästan en gång i månaden. För mig var det båten och ombyggnadsprojekten som lockade mest och så fick vi möjlighet att se en liten del av Stockholms skärgård - tyvärr allt för lite. Det hade varit intresant att ha båten i Karlstad några år och utforska Vänern en del. Vinterplats i sjön borde väl inte va så svårt att fixa, men man behöver ju en sommarplats. Måste ju va hemma i Bohuslän en del av sommaren också. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 10 November , 2009 Kan inte svara för Karlstad, men om man räknar in Hammarö/Skoghall i med omnejd så har Skoghall 2 hamnar av den digniteten att man vågar lämna båten en längre tid utan tillsyn. Den ena (Sörviken/Skoghalls Båtsällskap) är stört omöjlig att få plats i om man inte stått på kö sedan barnsben, men där är det å andra sidan i princip gratis när man väl fått sin plats. Den andra (Lillängshamnen) är inte helt omöjligt att få plats i genom att hyra eller köpa en plats. Eftersom alla äger sina platser är det lite olika vad man får betala när man hyr men runt 2500:- är ett genomsnitt. Att köpa paltsen är nog en säker investering men kostar massor F.n. säljs platserna för ungefär 45 tusenlappar. EDIT: Karlstads hamnar blir lite tråkiga när man har segelbåt eftersom det är ganskla lång transportsträcka innan man når sjön s.a.s. Utgår man från Skoghall (landvägen så skiljer det 9 km) så har man öppen sjö i princip direkt. Kristinehamn har en fin och lättåtkomlig skärgård, men det är ju ytterligare en bit från Karlstad och jag vet inte hur dom har det med platser Senast ändrad av KillerBoo | 10 november 2009 | 11:36 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaveh 0 Postad 10 November , 2009 Det finns två stora klubbar i Karlstad; Hedens båtklubb samt kss (Karlstad segelsällskap). Det är absolut inte omöjligt att få plats på någon av dessa klubbar. Ring dem och kika. Själv har jag båten på kss. MYCKET nöjd med klubben. MVH Kaveh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser