Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
varaderon

Vad får man för pengarna?

Rekommendera Poster

Tjena!

Följde med polaren idag när han handlade båt. När han satt och skrev papperna så kollade jag runt i båthallen och drömde mig bort lite. Ju mer jag satt i båtar för 3-400000 så blev jag förundrad över slutfinishen. Rattar där skruvar inte är symetriska, lister som buktar och kabelpassager som liknar jag vet inte vad...

Om man köper en bil idag för samma pengar och det är nånting som sitter en mimlimeter fel så reagerar man direkt. Varför ställer vi inte samma krav på våra båtar?

 

Bara en reflektering...

Mvh/Bengan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med dig till fullo. Men sen får vi inte glömma bort varför det är som det är. Annledningen är att de byggs på ett helt annat sätt än en bil. Bilar idag byggs på lina med toleranser som är väldigt snäva. Båtar byggs på funktionell verkstad. De byggs för hand och då blir de ofta lite snett osv. Eftersom de används mer som nöje än nytta har konsumenten inte riktigt samma lrav på produkten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Både ja och nej. En handbyggd bil likt en Ferrari kostar en hel del den också. Små serier ger höga kostnader. Det är därför Jänkarbåtar ger lite mer båt för pengarna än nordiska diton. De har ett högre flöde och därmed kan de slå ut utvecklingskostnader på fler produkter osv. Du får heller inte glömma bort hur många båtmärken de finns som konkurerar om köparna jämfört med bilmärken.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går inte att jämföra båtar och bilar. Båtar byggs i stort sett för hand i bästa fall några tiotals ex per år kanske max 100 av en och samma modell. Låga produktionstal tillsammans med dyra komponenter och motorer (även det kopplat till korta serier och låga produktionstal = bla höga utv kostnader per enhet), låg industrialisering av tillverkningen, återförsäljare som i sin tur säljer relativt få enheter per år=höga försäljningskostnader per enhet mm. Vi kan hålla på hur länge som helst.. Skillnaderna mellan båtar och bilar är enorma 1800 tal jmf med 2000 tal.

Vi båtkonsumenter har i mångt och mycket oss själva att skylla. Vi köper båt med hjärtat och bil med hjärnan i de flesta fall. För att få någon ändring på priserna så måste branschen förändras från grunden vilket skulle medföra ett stålbad utan like i  startfasen. Det finns helt enkelt alldeles för många tillverkare i förhållande till branschens storlek för att få till någon serieproduktion att tala om jmf med bilbranschen, med i förlängningen lägre konsumentpriser. De största tillverkarna i Europa tillverkar 2-3000 båtar per år fördelat på kanske 20 modeller om inte mer i många fall.. någon annan prisnivå än den vi har idag faller på sin egen orimlighet med de volymerna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så man kan inte begära slutfinish som är likvärdig med bilbranchens?

Det tycker jag att men kan göra!  Varför ska tex en kabelgenomförnig se sämre ut på en båt än en vanlig bil typ volvo eller saab som ju inte är i premiumklass

Alla kablache är ju tex förberedda i en bil...

Om du vill sätta dit en dragkrok så finns kablarna...

Om du vill montera ett simpelt ekolod finns ju inte ens strömkablarna framdragna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så är det väl inte alls. Vill du inte ha dragkrok från fabrik så kostar kablarna typ 1900 spänn till Audi - som ju då skall vara någon sorts premium.

Kan du säkert få fixat på båten oxå för samma summa.

Vi kanske skall vara glada för att de inte satsar på finishen utan hållbarheten. Jämför åldern på bilparken å båtarna. Hur många 30-40 åriga bilar ser du i köerna på morgonen in till stan? Jämför det med antalet lika gamla båtar i alla skilsmässodiken.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är lite kluven...

Visst håller jag med om att det är skillnad på båt och bil i kostnadshänseende för att bygga, utveckla osv, men samtidigt... För 250K så tycker jag nog att, som TS säger, man ska kunna begära att skruvar, lister mm sitter både riktigt och snyggt, alldeles oavsett om det är en människa eller maskin skruvat ihop prylarna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo men en robot programerar du en gång. Sen sätter den skruvarna perfekt varje gång. (om du avrit nogrann vid kalibreringen). Ska en människa alltid göra de perfekt tar det tid. Tid är som alla vet pengar. En robot kan i stort sett gå 24h dygnet runt utan rast osv. En människa som skruvar kostar betydligt mer pengar. Men för att de ska vara lönsamt att ha robotar som gör våra båtar måste volymenra upp. Men visst jag håller med 250k är mycket pengar och jag tycker att båtar saknar väldigt mycket teknik.

 

Som någon skrev här att båtar skulle ha en mycket bättre livslängd än en bil är lite haltande. Skulle bilen användas lika lite och få lika mycket kärlek som våra båtar får skulle de också hålla 30-40 år utan problem. Det som sätter käppar i hjulet för bilarna idag är väl elektroniken.

 

MVH

Kareem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang slutfinish mm så tycker jag det skiljer mellan olika märken. Generellt anser jag att de finska märkena framförallt Yamarin och Finnmaster har kommit långt med att få till en jämn och bra fabrikskvalitet. Yamarin har även på många modeller börjat fördra kablage för stereo, extra vindrutetorkare mm. vilket jag tycker är bra. Ett par märken som jag enligt min lilla erfarenhet har lite svårt med att få till en jämn och bra fabrikskvalitet är Uttern och Askeladden. Slutfinish och kvalitet kan säkert bli bättre med i stort sett bibehållen prisnivå. Dock så kommer det fortfarande vara handarbete i stor utsträckning..

Jag tycker Yamarins vägval är rätt vilket även bevisas av att de ständigt får toppbetyg på finishen trots att man i många fall inte är dyrare än konkurenterna. Dvs att själva märket Yamarin egentligen bara är en design och utvecklingsarbete. All tillverkning sker hos legotillverkare vilket gör att man kan speca produkten och sätta krav på ett annat sätt än om man tillverkade själva. Undrar varför inte fler märken går den vägen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Off topic, men måste ände kommentera detta kring Yamarins kvalité. Se på bilden nedan och ha sedan i åttanke att Yamarin säger Det här är den kvalité vi levererar. Det tog mig mer än 1 år från det att min fabriksnya Yamarin visade sig behäftad med åtskilliga allvarliga fel (sprickor är bara ett exempel) till dess att Yamarin tog tillbaka den. Processar fortfarande mot företaget för att få tillbaka pengar för alla de utlägg jag haft under tiden. Så nej, Yamarins kvalité (som måste mätas som det lägsta man accepterar lämnar fabriken) är inte bättre än hos andra och i de fall det går fel är Yamarin ett riktigt läskigt företag att ha att göra med.

I övrigt håller jag med, båtar ger väldigt lite för pengarna. Tycker motiveringen med små serier och mycket manuellt jobb haltar en del. Finns många andra varor som också tillverkas för hand och som håller betydligt högre finish än båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilden kom inte med ... Hur gör man för att bifoga bilder?!



Senast ändrad av Yammi | 29 oktober 2009 | 11:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går bara att göra i ursprungs-svaret, inte när u redigerar. Om du ändrar dig och vill lägga till en bild så radera svaret och svara på nytt. Under rutan finns en knapp Bläddra prova där.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns självklart dåliga exemplar av alla märken. Jag förstår din situation men tycker det är lite märkligt att påstå att man ska mäta ett företags kvalitet utefter det sämsta man presterar. isf skulle det nog inte finnas något företag med kvalitetsrykte överhuvudtaget. Det finns liknande fall med Utternbåtar mfl här på Maringuiden. Tyvärr är det nog så att alla tillverkare gör bort sig då o då.. I princip alla företag oavsett bransch jag känner till som har ett allmänt bra kvalitetsrykte har något fall där allt gått fel tyvärr. Viljan att göra rätt för sig och rätta till bristerna verkar vara mindre stor hos flertalet tillverkare tyvärr. iaf så fort det innebär en större kostnad för företaget ifråga..

Mitt inlägg om bla Yamarin syftade till märkets allmänna rykte samt mina egna erfarenheter av båtarna.

I övrigt så vet branschen självklart om att det flesta kunder ser båtar som något mycket mer personligt än en bil och därigenom är beredda att betala för det. Båten är inte heller något livsnödvändigt för de flesta utan en fritids/hobby pryl. Bara den saken gör att man kan ta lite extra betalt..

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser man till vad enbart komponenter kostar till en båt, om du skulle köpa motor med mer löst så är inte tillverkningskostnaden så stor - egentligen. Alla delar som skall vara på båten kräver bättre kvalitet, du kan inte ha samma strömbrytare på en båt som du kan ha hemma, den håller inte länge. Monterade strömbrytare från Elfa i båten, tänkte detta var ju billigt.. Dom började kärva efter några månader..

Man får vad man betalar för, så är det överallt, speciellt med båtar, det finns billigare och dyrare i samma storleksklass. Har man höga krav då får man titta på premium båtar har man inte dessa krav kan man köpa enklare båt.

Att jämföra med en bil håller inte riktigt i mina ögon då dels serierna är större gällande bilar, påfrestningen på material (fukt) är inte i närheten. Sedan skall man inte glömma andrahandsvärdet som på en båt är sjukt högt. Vad får du för en volvo som är 15 år gammal? Vad får du för en båt som är 15 år gammal, visst beroende på modell..

Sedan är det enorma påfrestningar på en båt, när man kör, vågor å annat som gör att båten studsar. Skulle passningen vara millimeter så skulle saker spricka, nu kan dom röra på sig lite..

Mina tankar iaf..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, man ska inte mäta efter det sämsta man presterar. Men som jag sa, efter det sämsta som man accepterar att leverera till kund. Om företaget tillverkar 100 båtar och 99 av dessa är av god kvalité medan den etthundrade är en riktig skräpbåt som företaget ändå väljer att sälja och dessutom hävda är av den kvalité vi levererar (skriftligt!) så är ju det den normgivande kvalitén. Högre kvalité kan man inte förvänta sig då man köper en båt av det märket.

Förövrigt fick jag efter en lång process båten utbytt och den jag nu fått är av god kvalité men jag håller ändå inte märket högt längre. Yamarins aftersalesavdelning är riktigt obehagliga att ha att göra med.

Detta är så off topic det kan bli så vi får nog skapa en ny tråd :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...