Gå till innehåll
onsdag 10 december 2025
akehudik

Köpa Buster xl

Rekommendera Poster

Går i tankar på att köpa en Buster xl (nya modell). Finns det någon som kan ge tips på vad man skall kolla. Har hört att dom tidiga med lackat skrov har haft lite problem. Någon som har erfarenhet av xl med 100 hästaren?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vlken 100 hästare menar du? Buster XL är den äldsta av Busterbåtarna, väntar på en version med ordentliga glas rutor(inte plexi). Tills det så Köp istället en X med en Evinrude 75 E-TEC och spara många kronor.. Är nöjd med min, men vill ha glas rutor och ångrar att jag valde all extra utrusning från början, kapellet är helt onödigt t.ex och allt kan installeras senare om man vill..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Yamah f100 tänkte jag på. Buster x (c4)med Yamaha f80 vore ett alternativ, men jag tror kapell är standard på xl .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blev en Buster XL 2007 års modell med yamaha F100. Så nu väntar man på våren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis, lång väntan du har framför dig.. Valde du med lacka skrov eller olackat(man kan välja nuförtiden).. Kolla så att dom installerar motorn på rättt sätt, tillräckligt högt(ser för många Bustrar med motorn monterad för lågt) och med rätt propeller..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är lackat skrov. Den är inte spritt ny, har gått 93 tim på 2 somrar. Motorn är monterad i tredje hålet (36mm)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla Silver Hawk istället, dem går bättre i sjön än Buster och har plastskrov vilket är lättare att hålla på med. Dem säljs med Mercury 75 eller 90 hästars Optimax (tvåtakt) som drar mycket lite. Kör dem lite då och då och funderar själv på köpa en!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Han har redan köpt den.. Låter bra att motorn är monterad på 3e hålet uppifrån, det är där den bör vara på dom flesta båtar. Min X monterades på 2a hålet, och när jag höjde den gick motorn på ca 100-200RPM mera, blev bättre att både styra och trimma. Inga problem med kavitation ens med alu propeller, har en i stål nu till nästa vår..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Silver har aluminiumskrov men innerskrovet/överbyggnaden är av plast

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fullt rätt, fel av mig. I grunden var det väl två killar som arbetade på Buster men som inte tyckte dem var speciellt bra och startade Silver. Dvs. att det är i princip samma skrov som buster fast med djupare V form.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På tal om motor så måst man köpa Silver med Mercury, till Buster kan man själv välja, gillar inte Silver 540 Dcs vindskydd heller, Buster X har en dörr i stället för tygbit..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

en liten varning för buster då båten inte är så bra som det sägsCool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dom har haft mycket problem med tanken på vissa modeller specielt Buster XL. även infästningar till inredningen har släpt i site sjö och stolar låstnat samt att vissa var felsvetsade för ett par år sen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har aldrig hört talas om problem med tankarna på Buster och då har jag jobbat i branschen i många år. Det du talar om måste vara långt tillbaka i tiden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...