Gå till innehåll
torsdag 16 maj 2024
Tempest

Dubbla batterier - konstigt kopplat

Rekommendera Poster

Hej Alla,

Jag köpte i våras en ny Yamarin 64DC och bad återförsäljaren att installera dubbla batterier så jag kunde ha ett för förbrukning. De har kopplat båda batterierna till en vanlig brytare med lägena 0 eller 1 eller 2 eller 1 2. Ni känner säkert igen denna mycket vanliga switch. Problemet är att om jag väljer batteri två och tömmer det, så innan jag startar så måste jag koppla in batteri 1 men då får inte batteri två någon laddning efter start. För att laddningen skall fungera till båda betterierna så måste brytaren stå i läge 1 2, alltså ihopkopplade.

Så jag har två frågor, 1 Vad händer om man startar på batteri 1 och efter start slår om till 1 2 för att båda batterierna skall laddas. Blir det en kort stund utan koppling mellan motor och batteri så Alternatorn kan förstöras i motorn.

2. Vad händer om man innan start slår om till 1 2, OBS! batteri två är tomt. Tappar man kapacitet i batteri 1 så det inte går att starta kanske. Blir det strömrusning till batteri 2 från 1.

Lite krångligt men jag hoppas ni förstår vad jag menar. Tycker nog denna installation är lite märklig.

Mvh

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra fråga! Jag undrar också lite samma sak - jag har tre batterier (två förbrukning och ett startbatteri). Tycker att jag har sett något kopplingskit med regulator som fixar det? Själv har jag solceller på taket, och trots att jag har motorn inkopplad på startbatteriet skulle man ju vilja att cellerna alltid laddar alla tre batterier.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beträffande fråga1 bör det vara en överlappning mellan batterierna innan 1:an bryts. Bör framgå i någon manual du fick till. Slår du över till 1 2 bryts ju aldrig 1:an, utan 2:an kommer in. Detta är en mycket vanlig kontakt så detta bör inte vara något problem. Beträffande fråga 2, tror jag inte att du tappar så mycket kapacitet att motorn inte går att starta. Teoretiskt får du ju två halvtomma/halvfulla batterier men som har samma kapacitet i Ah som i det fulla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gällande batteri väljare, har jag fått förklarat för mej
att om den är av äldre modell eller billigare så kan
den sabba generatorn om man svitchar under gång.

(om du köper en ny, be dom i butiken kolla att detta inte skall vara
något problem med den du väljer)

Personligen bytte jag upp mej till en där detta inte var något
problem då jag inte vågar chansa på att den äldre inte skulle
kunna ställa till med något.

// Iggy

Cool

 



Senast ändrad av iggy | 19 augusti 2009 | 14:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej installationen är inte märklig utan snarare standard. Det är tyvärr vad som går att göra med vanlig huvudbrytare, lite krångligt och kräver att man tänker hela tiden. Som du märkt...

För att förenkla livet för sig så kan man installera ett relä a la Skyllermarks som kopplar ihop startbatteri och förbrukningsbatteri när generatorn laddar och koppplar isär när motorn stannar. Då skyddar man startbatteriet och  förbrukningsbatteriet laddas ändå helt automatiskt och ingen brytare som går att glömma i fel läge.

Fråga 1: samma som svaret i inlägg ovan; beror på omkopplaren. Moderna brytare är byggda för att kopplas under gång.
T ex SEASEA'S brytare nr 5413 här
http://www.seasea.se/SectionList.aspx?CatID=6033##
är en sådan med s k svepkontakter som inte ger farligt avbrott vid omkoppling.

fråga 2; du får väl lite strömmellan batterierna men inte farligt mycket. Det ska inte vara problem att starta om startbatteriet är hyfsat laddat från början.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en likadan brytare som du talar om. Jag har den i läge 1 2 då har jag parallellkopplade batterier. som enligt de senaste rönen är det bästa för batterierna i de flesta fall. Förr sa man att man skulle ha ett batteri i taget inkopplat. Nu säger man att det inte gör så mycket att ha båda inkopplade samtidigt. Att strömmen går från det bästa batteriet till det svagare gör inte så mycket. Men de bör vara lika gamla ungefär. För mig har det fungerat i många år med läge 1 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1 2 vid start såklart.

Visst går det en viss ström från laddade till tomma initialt, men den försvinner inte och man kan INTE ladda ur ett batteri till ett annat så att man inte kan starta (om det urladdade batteriet inte är felaktigt typ kortsluten cell eller dyligt)!

När du vrider på startnyckeln sugs strömmen ur BÅDA batterierna (i förhållande till deras individuella kapacitet/laddtillstånd) till startmotorn.

Så fort motorn startat laddas batterierna, och det mest urladdade tar i princip all laddning tills det uppnått samma laddnivå som startbatteriet.

Paralellkopplade batterier laddas enligt principen det som vill ha/behöver laddning får det så länge laddkällan (generator/landströmsladdare/elverk/solpanel/vindgenerator etc) sätter gränsen för hur hur mycket laddström det finns att tillgå, och vid urladdning ger de ifrån sig kraft i förhållande till individuell laddnivå (och storlek).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Igen. Jag har nu kollat hur det verkligen är kopplat. Switchen är av den typ som kan växlas under drift. Batteri 1 är direktkopplat till motorn och switchen. Batteri 2 är kopplat till SAMMA PLINT på switchen. Detta innebär att hur jag än ställer switchen 1 eller 2 eller 1 2 eller 0, så är batterierna alltid ihopkopplade. Så hade jag förbrukat ström med ex en kylbox på en Ö, så hade jag fått simma hem. Och detta betalade jag 3500 kr för. Jag blir så TRÖTT.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man blir ju mörkrädd när man hör sådant här- finns det inga som helst krav på kompetens för att få meka med båtar på en marina??????

Och så dessutom ta (bra) betalt för klantigheterna!!

RogerFörvånad



Senast ändrad av PCP-Roger | 29 september 2009 | 15:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ju mer jag hör om båtbranschen desto mer argument får jag för att skruva själv. :-(

Jag har hämtat min båt en nyinstallerad ny utombordare där någon lånat sprinten till gasvajern (inuti kåpan alltså). Förmodligen till någon annan som hade leverans innan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fattar jag det rätt så är altså två av tre anslutningar på switchen inte anslutna till någonting alls ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hela arbetskostnaden tillbaka, samt en ursäkt och en beskrivning på vilka åtgärder firman vidtar för att liknande aldrig kan upprepas. Plus lämplig ersättning för ditt besvär....

...så skulle det nog fungerat i en rättvis värld!? Men men...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej har du en 150hk så finns det en kabel i motorkåpan som du kan koppla till förbruknings batteriet så laddar den först start batteriet å sedan förrukningen mvh tutte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man se vilken switch som fungerar att ställa om under färd. Jag har tänkt att det funkar med vår, men blir nu osäker. Vår är gammal vet ej hur gammal dock, orange kropp med rund svart vred med 0, 1, 1 2, 2 -lägen. Bör jag akta mig i fortsättningen för att vrida vredet under gång tro?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hjälp kan ej slås om under färd står på seasea´ s hemsida. Har jag gjort hudratals gånger. Vad kan hända?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är den gammal? Jag har en likadan som du beskriver, den ska man inte vrida på när motorn är igång

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan förstöra likriktaren som sitter i generatorn så den slutar ladda.

Men om du slår om snabbt så kan det klara sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är inget bekymmer att ha inkoppalat det tomma batteriet på samma gång det. Det tomma batteriet har kanske en spänning på ca 12v och det andra om det är fullt 12,8v ifall du kopplar ihop dem jyst före start hinner inte mycket flytta över till det andra. och då du vrider på nyckeln och startmotorn börjar förbruka ström går ända spånningen under det tomma batteriets spänning vilket leder till att det tomma batteriet t.o.m kan leverera lite ström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

I min båt har jag 2 batteribanker med 2 2 parallellkopplade batterier(2*140Ah), en 60 A generator samt huvudströmbrytare med lägen 0, 1, 1 2 samt 2. Att man kan koppla fritt mellan batteribankerna under laddning har forumet konstaterat redan.

I början kopplade jag in läge 1 2 för att ladda. Märkte att jag aldrig fick mina batterier fulladdade varför jag numer startar på 1(startbatterierna) och kopplar om till 2(förbrukningsbatterierna) för laddning. Normalt laddar jag startbatterierna ca en gång på 4.

Jag tror att om man kör tillräckligt lång tid vid varje laddning så spelar det ingen roll att man laddar 1 2, men ofta kör man ju ganska korta pass och då tror jag att man får in mer ström i ett batteri med låg spänning jämfört med 2 stycken med olika spänningar. Kan detta stämma? Nån som har nån teori?

MvH Kurre

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...