Gå till innehåll
fredag 03 maj 2024
jooljool

Trimma Mercruiser 350 Mag -89

Rekommendera Poster

Jag har lite funderingar på att öka hästkraftantalet en smula i min 350 mag.

Har idag 270 hk orginal silent choice som gör en knop eller två på sin höjd när de är fullt öppna.

Min tanke just nu är att öka nuvarande hastighet på ca 40 knop till 45-50, det hade varit kanon, eftersom jag använder båten till mer än att gasa med (wakeboard, ut till öarna med barnen, semester, bla) så är det nog en rimlig nivå eller vad tror ni?

Båten är en Wellcraft Nova XL 23 1989, väger ca 2 ton, se bilder och info nedan.

Motor: Mercruiser 350 Magnum med förgasare, kompl med silentchoice.

Drev: AlphaOne Gen1

Prop: 4 bladig stål 18x14 1/4 samt 3 bladig Alu 19x14 1/2

Det senaste som jag knåpat och sparat ligger här

Lite bilder på wellcraften ligger här

Är det någon som har erfarenhet av detta så är jag otroligt tacksam.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu fått ett tips som kan göra 10-20 hk.

Införskaffa rullvippor (riktiga som är lagrade i båda ändar) dessa är även lättare än orginalet samt att motståndet är obefintligt jämnfört med orginal vipporna, orginal är utväxlingen 1:5 och då skulle man kunna sätta dit 1:6 istället för att få lite högre lyft, samt slänga dit ett par nya ventilkåpor så att rullvipporna får plats.

Se här

Detta bör öka effekten från vad jag har idag (om vi räknar teoretiskt) 270hk orginal 10hk för silentchoice 15hk för rullvippor till 295-300hk.

Detta kanske inte räcker men är ett priseffektivt sett att nå målet, ska fundera lite till innan jag beställer.

Är det någon som vill inflika så tveka inte, alla seriösa tips är välkommna.



Senast ändrad av jooljool | 03 augusti 2009 | 14:19



Senast ändrad av jooljool | 03 augusti 2009 | 14:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Intressant att se hur det går för dig. Är sugen på mer effekt i min också. 260hk mercruiser. Funderar på kam och insug..

 

post-10005163-1394236045,438_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej grabbar,

E det så viktigt att öka toppfarten med 1-2 knop?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur kunnig är du på å skruva själv ??

Bara å balansera upp en v8 ordentligt samt slipa insugs kanaler

och utblås kanalerna lena å rena från gjutskägg ger ju lite grann.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skruvat har jag gjort sedan jag var 10, började med oljebrännare sedan moppar och bilar vid 14 sedan höll man på med b20 där man karvade i toppen och borrade till b22 och skit ända fram till jag fyllde 25 sen blev det Honda CBX 1047 och nu när man e 37 så är det dags för V8 skruvande hahahaha, gött mos.

Att balansera upp och karva lite i toppen är helt klart en bra idé frågan är om inte grannen ligger på ett par musse toppar över som han haft i sin Camaro SS, hmm, ska kolla, men absolut en balansering i vinter helt klart, bugar för tipset.

Saken är ju att detta inte ska bli någon supertörstig vrålmaskin på 500hk

utan att man lyckas få till en bra och jämn effektökning som gör att båten känns som orginal men där finns lite extra power när det önskas samtidigt som man får en ekonomisk och fin gång när man är ute och semestrar med barn o tant.

Så bara ös på med seriösa tips så ska jag hålla alla intresserade med info hur det går sen framöver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att du får upp toppfarten med 5-10 knop tack vare 15-20 hästar. För att få upp båten i 45-50 knop krävs nog snarare 50-100 hästar ytterligare. Jag bytte förgasare och insug i vår motorn (orginal 250 hp), vilket enligt Hansen Racing skulle ge ca 20 hästar. Det gjorde ca 2-3 knop på toppfarten...

Tyvärr ökar vattenmotståndet kvadratiskt med hastigheten, dvs en hastighetsökning på 10 % kräver ca 20 % mer effekt, 20 % fartökning kräver ca 45 % i effektökning osv (givetvis i teorin, men ändå en fingervisning).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt Patrik, jag håller med, tanken är jag ska uppnå ca 10 knop till men precis som du skriver så spelar en massa saker in för att få detta att lyckas och kan jag nå ca: 350 hk så kanske jag är i hamn, bra tips om insuget, vilket insug hade du från början och viket köpte du från Hansen?

Sedan när det gäller förgasaren så beror det på vad man har som orginal, idag har jag en rochester som mer än väl klarar vad jag ska göra, där emot kan soppa pumpen behöva bytas om jag kryper upp för långt i hk antal, men det är ju lite detta som är prylen, jag ska hamna på ett så bra läge som möjligt utan att behöva byta förgasare eller slänga ditt elpump.

Det e ju klart att motor kommer suga mer soppa om jag kryster ut 60-70 hk extra men poängen är att hamna på en rimlig nivå, lagom hk antal och en ny prop med större stigning som gör att det finns kräm att hämta när man e sugen likaväl som att den går hyfsat snålt vid marchen, tack för din info.



Senast ändrad av jooljool | 04 augusti 2009 | 17:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt Roland, rockar fett det paketet, finns liknande hos cpperformance som jag hittat innan.

ProCharger eller Weiand Blower

Men jag tycker det e saftiga pengar 32570,01:- eller 22999,93:- men visst de e ju ett bra alternativ som säkert fungerar kanon, frågan e om man står ut me kompressor ljudet i längden, hmmm, vet ju hur det låter i bilen,  men va fan sugen blir man ju, Weiand Blower paketet ger ju faktiskt 80-100hk extra till ett ganska så lågt pris, vilket kanske e i överkant vad AlphaOne drevet klarar men men hästarna finns där direkt utan en massa annat jobb, hmmm, ska fundera mer på detta tro mej ;)

Tack för tipset

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men så har medaljen en baksida.

Kolla upp så att motorn klarar detta. Alltså att vevaxel, vevstakar och kolvar. Samt vilken kompression som är rekomenderad med kompressor. 0sv.

Sedan så är ju en färsk motor att rekomendera.

Ljudet tror jag inte blir något problem eftersom du ska ha Silent-choise på den vilka knappast är ljudlösa i öppet läge  Cool

Men häftigt. Har själv bara en V6:a annars hade varit lockande att få lite mera vrid.

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan glömma att du får ut 15hk på ett par rullvippor med 1.6 utväxling,jag skulle tippa på runt en 2-3hk vid dom varvtal vi pratar om när det gäller båtåka,på maxvarv på rätt motor ger ett 1.6 vippor runt 4-5hk som mest,ta inte detta fel nu rullvippor är trevligt och en bra grej minskad värme/friktion osv men pengamässigt inte värt investeringen om du är ute efter mer effekt.

Ska du ha upp effekten så pass mycket så är det bara kambyte som gäller gärna tillsammans med insug och toppar,Musse topparna är perfekta just för detta men ofta så brukar dom som vill sälja dessa ha så förbannat mycket betalt för dom att det inte lönar sig att köpa dom jag skulle max ge 3papp för ett par fräscha begagnade tyvärr vill folka ofta ha det dubbla och då kan man lika gärna handla eftermarknad,jag hade mina TrickFlow alu toppar till Camaron hemma för runt 10½ och dom flödar 25% mer än Musse topparna räcker till en dryga 500hk på en smallblock cheva,dessutom sparar man 20kg i vikt på motorn.

mvh Mats  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte ett paket med Edelbrock insug och fyrportsförgasare från Hansen. Orginal var det en Mercarb (skräp-)förgasare. Jag undrar om du kan överladda motorn för ytterligare 100 hästar utan att byta till lågkompkolvar? Det är nog enklare, driftsäkrare och i slutändan billigare att du säljer din befintliga motor och sätter i en bigblock istället...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Är det ett Edelbrock performer insug du har?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kanske har missat det uppenbara i att en propeller kan ge några knops ökning när du hittar rätt för din båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske dethär kan vara till nån hjälp? dom lovar ju 10% mer effekt...




Senast ändrad av ss2100 | 12 augusti 2009 | 22:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag hade 420 hk i min gammla båt. 8,2 l 502 båten vägde 1890 kg torr toppade 57 knop enl gps och 53 på hösten. det krävs rätt mycket för att åka i 50 knop med en båt på 2 ton. men har du en 350 magnum på 270 hk bara att balansera vev borra ex 0,20 nya stakar och kolvar ( flata kolvar med ventilutag) invägda föstås linhona plana toppar och block. om man plockar isär motorn samt sätter ihop den efteråt är detta inte dyrt mot var man får. Delarna är superbilliga. och motorn blir mycket bättre än om man köper en splitter ny. eller bara balansera allt och bytt bara ringar och lager. bara detta ökar säkert effekten till 280-290 hk. jag har presis lämnat iväg min mercruiser 350 på helbalansering. och uppdatering. mvh

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också en 350 där jag bytt insug och förgasare till Edelbrock från Hansen. På min båt satt det en gammal 2-portsförgasare och dito insug. Med det nya monterat vart det en helt annan båt att köra och bränsleekonomin blev också bättre.

Jag är intresserad av att balansera min motor också och undrar vad det kostar och vilka som är bra på detta.

Jag följer denna tråd med stort intresse!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...