Gå till innehåll
fredag 10 maj 2024
jontax

Diesel

Rekommendera Poster

Var och köte en bensindunk härom dagen som jag tänkte ha på båten som reserv. Frågan är om måste jag ta mig till en sjömack för att fylla den med diesel eller är det samma diesel där som till bilarna? Har aldrig riktigt tänkt på om det är någon skillnad :P har en yanmar motor från 77 om det har någon relevans.

 

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mackarna på land har en liten del rapsolja i dieseln . Det har sjömackarna slutat med här i stockholmstrakten i alla fall, pga risk för igensatta filter. rapsoljan härsknar efter att ha stått ett tag och klumpar ihop sig, som jag förstått. Försök få tag i ren diesel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe! på dig själv du, kolla fakta innan du gör dig lustig på andras bekostnad.

 

Jag skulle inte heller valt att hamiljö-diesel i reservdunken.

 

/B



Senast ändrad av Bosse | 27 juli 2009 | 17:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska tanka blankdiesel på båtmacken.  Den där rapsinblandningen förorsakar bara en massa onödigt trubbel med igenslammade bränslefilter m.m.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Preems ACP diesel ska ju va toppen säger dom.. är den toppen även på sjön? den minskar bränsleförbrukningen och smörjer motorn bättre och allt vad dom säger.. är den så mycket bättre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vete katten vad ACP är för nåt... Jag skulle i alla fall undvika RAPS-inblandning. Shells mackar vet jag har rätt sorts diesel. I övriga mackar får man kolla med personalen innan tankning.

Kombinerade land och sjömackar är hopplösa eftersom de har gemensamma tankar. Oftast är det FAME-diesel där.

Alltså, jag tycker RAPS (FAME) är en jättebra ide för att minska oljeförbrukningen totalt i landet. I bilar o traktorer som normal kör upp 1-2 tankar per månad året runt så det blir omsättning på soppan. Mindre bra i båtar, med ibland fuktproblem och soppa som kan blir stående ett år.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv skulle jag utgå ifrån att all diesel oavsett som den tankas på land eller sjön har olika mängd inblandning. Så det finns väll två sätt. Det ena är att tanka dunken på land eller sjömack och sen med jämna mellanrum (oftare än var tredje månad) byta bränsle i dunken. Det andra är att tanka villaolja, den färgade. Denna ska inte ha inblandning, då den måste lagras längre i tankar hemma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tankar numera enbart på dunk, 20 liter som jag fyller i båten så fort det finns plats.

Jag köper all diesel från jet, sen om den är dålig eller ej vet jag inte med min md3b har aldrig haft pRoblem med igensatta filter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...