Gå till innehåll
söndag 05 maj 2024
Torpsittaren

Problem med Växellägesväljaren efter impellerbyte

Rekommendera Poster

En reparatör på västkusten bytte min impeller för 2 år sedan och efter det har jag haft problem med växelspaken och friläget. Har jag inte teleflexkablarna monterade på snurran är motorn tillkopplad i neutralläget. För att få friläge har jag gängat ut  fästena till teleflexkablarna så långt jag vågat, typ 3-4 gänger kvar. För jag sedan reglaget lite bakåt får jag friläge. Men det raslar ibland i kuggarna och för jag reglaget för långt bak kan jag inte dra igång snurran, det spärras på nått sätt.

Reparatören hävdar att han justerat in motorn som man ska vid ett impellerbyte och att det kan bli så här i bland. Min fråga är om någon vet hur denna injusterings rutin går till från det att man sätter ihop motorn igen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man klyver riggen vid impellerbytet är det lätt att växelstången som löper i riggen inte kommer i rätt läge. Det blir i sådant fall spök med växellägena. Jag vet inte om det är det som hänt i ditt fall, men det är inte otroligt att så är fallet. Ett rätt utfört impellerbyte ska inte medföra några förändringar på motorn i övrigt. Att som reparatören säga att det kan bli så här ibland tycker jag är en dålig ursäkt till ett dåligt utfört arbete. Jag har själv bytt ett par impellrar och det kan vara en del pill med att få växelstången rätt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reparatören sa något om att skruva på en dubbelgängad mutter bak på riggen när växeföraren lag i backläge tror jag men den var svår att komma åt och jag tyckte inte det blev bättre av det så jag skruva tillbaks.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har jag inte teleflexkablarna monterade på snurran är motorn tillkopplad i neutralläget.

Betyder detta att friläget ligger fel även utan att kablarna är anslutna?

Du berättar inte vad det är för motor. Många motorer har en sk. splineskoppling i delningen mellan rigg och växelhus. Växeln i växelhuset manövreras genom att växelstången i riggen vrids. 

Om din har har splines och växeln ligger fel även utan att växelkabeln är ansluten så skall växelhuset lossas så att splineskopplingen kan kuggas om. Den dubbelgängade mutter du skruvat på har isf inte direkt med växeln utan med den spärr som skall hindra motorn att fällas upp under backning.

 P.s. för vissa motorer manövreras växeln i växelhuset genom att växelstången i riggen skjuts fram och tillbaka. Om din har detta så kan reparatörens beskrivning möjligen stämma. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en 30 Hk, Modellen är 6J800. År 88-90 någonstans. Har ett serienummer också men vet inte någon sida man kan mata in det på. I service boken står det 30DM.

Propellern roterar när kabaget är frånkopplat så visst ligger väl friläget fel då.



Senast ändrad av Torpsittaren | 04 juli 2009 | 10:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Torpsittaren,

Jag har en Mercury verkstadshandbok i PDF för Merc 30 hk 2-takt om du vill kika i den. Visserligen lite nyare årgång än din men det skiljer sig nog inte så mycket.
Vill du kika i den så hojta till.

MODELS
30/40 (2 CYLINDER)

30, 30 Marathon, 30 Sea Pro
40, 40 Marathon, 40 Sea Pro

With Serial Numbers
Belgium . . . . . . . 09855139 and ABOVE
United States . . . . 0G044027 and ABOVE

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Propellern roterar när kabaget är frånkopplat så visst ligger väl friläget fel då.

Inte nödvändigtvis, inget ändras ju för att du tar bort kablarna. Det är motorn som betämmer vilken växel som ligger i, inte reglaget. 

Jag kollade på sprängskissser till Yam 30 LD 1990, hittade ingen DM, men den är sannolikt lika i de avseenden som är intressanta.

Av vad jag kan se så är detta ett växelhus som styrs av en växelstång som rör sig vertikalt upp och ned i riggen. Den vrids alltså inte, vilket annars är vanligt. Därmed finns ingen splines som kan ha kuggats i fel. Växelkabeln ansluts till vänster framifrån sett. Rörelsen överförs sedan via en axel under förgasaren/na till motorns högra sida, där växelstången sedan går ned till växelhuset. Då bör kunna lokalisera växelstången och verifiera att denna rör sig med en upp och nedgående rörelse då man ändrar växel.

Tiltlåsningen (som hindar att motorn fälls upp vid backningen) på denna motor verkar vara manuell. Den mutter du nämnde kan alltså inte ha med detta att göra som jag spekulerade om tidigare.

Prova följande:

Se till att tändningen är avstängsd så att den inte kan starta.

1. Ta loss växelkabeln.

2. Skjut för hand fästet där ytteränden av kabeln tidigare var ansluten. Ta hjälp av t.ex.  en träpinne om det är svårt att komma åt. 

Växellägena ligger (om du står framför motorn) Fram - Neutral - Back. Back längs ut från båten alltså. Bruka inte våld, för att få i fram och back kan du behöva rucka på svänghjulet.

Om du inte lyckas få i backen så sitter felet i motorn.

Lägg i Neutral. Kolla att det går att snurra på propellern. Kollla läget för fästet för växelkablens ytterände. Fästet skall sitta mitt i den sträcka utmed vilken fästen kan röra sig. Det kan finnas ett N märke, kolla i s.f. att fästet är mitt emot detta. Om detta inte stämmer måste längden på växelstången justeras så att fästet kan röra sig tillräckligt mycket bakåt för att backväxeln skall kunna gå i.

Mycket och svårt att skriva om något som faktiskt är ganska enkelt när man har det framför sig.Jag bifogar några sprängskisser, du kan hiitta dessa här.

http://www.yamaha-motor.com/outboard/products/lifestylehome/home.aspx

 

post-19638-1394235998,6277_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå. Jag har ett liknande problem så jag ställer frågan direkt i tråden istället för att starta en ny, då det handlar om i princip samma sak.

 

Jag har en Suzuki DT15 01 som jag bytte impeller och växelhusolja så sent som igår. Eftersom det var första impellerbytet på denna motor passade jag även på att ta loss propellern och propelleraxeln in till växelhuset för att dels se skicket och smörja upp alla bultar.

 

Nu när jag monterat ihop motorn har den börjat spöka. Oavsett hur jag ställer in växelväljaren så kan jag endast få i backen och neutralen. Det konstiga är att backen ligger på framåtväxelns plats. Alltså neutralen är på mitten av växelväljaren som vanligt men backen ligger framåt.

 

Är detta ett resultat av att jag satt ihop växelhuset på ett felaktigt sätt mot riggen?

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du tog väl inte loss propelleraxel ur växelhuset som du skriver ovan? Då har du demonterat det inre av äxelhuset och då han nog vad som helst vara fel.

Om du bara demonterade växelhuset från riggen så har du sannolikt kuggat splinesen fel. För att undvika detta brukar jag vara noga med att lägga i framväxeln innan jag demonterar växelhuset och sedan inte röra splinestappen på växelhuset som ansluts till splineshonan som kommer uppifrån motorn.

 

Du måste ta ned växelhuset igen se till att ställa in samma växel på reglagel som växelhuset ligger i och sedan sätta ihop igen. Kollar sedan alltid att det funkar innan Du drar åt de sista bultarna/muttrara.

Du är i gott sällskap med denna miss. En kompis servade sin motor på verkstad. Det slutade med att verkstaden fick komma med vagn, ta upp båten och kugga om splinesen och sedans sjösätta igen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset. Jag testar direkt och återkommer om hur det gick.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag tog inte loss propelleraxeln ur växelhuset, det var jag som formulerade mig fel.

 

Hur ser jag vilken växel som växelhuset ligger i då jag har det demonterat?


Tack för tipsen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror mig ha hittat problemet med motorn nu. Problemet sitter inte i drivaxeln utan i själva växelhuset.

 

Jag tog ju som sagt och öppnade upp in till växelhuset genom propellern. När jag har hela växelhuset löst och växlar så ligger frilägget längst ned, sedan har jag två växlar (tror det är framåt) i mellan läget och högst upp. Antagligen måste jag haft fel växel i när jag sätter ihop växelhuset?

När jag tar loss växelhuset nedifrån får jag ut hela växelhuset där alla kuggar etc. sitter på propelleraxeln, längst fram sitter en 30*5mm lång pigg som ska hålla växelhuset uppe med hjälp av skruvarna från utsida, denna går att ta lös.

Någon som har någon idé vad felet kan va? Känns som det bara vore att stoppa ihop växelhuset igen förutsatt att man har rätt växel i så borde det fungera.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kanske kan svara på detta. Ditt inlägg efter detta förstår jag tyvärr inte alls.

Av det du skriver anar jag att även du saknar splines. Du har istället en länkarm som den urprungliga frågeställare. Om växlarna ligger fel så beror detta på att den totala längden på länkarmen av någon anledning inte är densamma som den var innan du demonterade växelhuset. Något som har är fel ihopsatt eller feljusterat. 

För att kolla vilken växel som är i på ett löst växelhus.

1. Kolla åt vilket håll svänghjulet på motorn snurrar. Det brukar vara medsols uppifrån ser.

2. Vrid drivaxeln åt samma håll, (vanligen medsols uppifrån sett).

3. Notera hur propellern roterar. Med framväxel i brukar den rotera medsols bakifrån sett, men för att vara helt säker kan du titta på bladen och notera åt vilket håll propeller skulle skjuta vattnet om den vor nedsänkt i vatten. Om vattnet skjuts bakåt så ligger framväxeln i.  

 



Senast ändrad av guestsson | 04 juli 2009 | 20:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå.


Precis, jag saknar splinces men har länkarm. Nu till problemet med länkarmen.

1. Länkarmen skall ju ha tre lägen, bakåt, neutral och framåt. Ifall jag har växelhuset löst och vertikalt ståendes (som det är när det är monterat på motorn) så skall ju backen ligga i när länkarmen är nedtryckt i det nedersta läget. Neutralen skall ligga i när länkarmen står i det mellersta läget och framåt skall ligga i i länkarmens översta läge.

2. Problemet är att när jag har växelhuset demonterat från riggen, och testar de olika växlarna så får jag neutralen då jag har länkarmen i det nedersta läget, istället för som på mitten. I de två övre lägena har jag endast framåt.

 

Antagligen måste problemet sitta ihop med monteringen. Jag får helt enkelt inte länkarmen att synka växelhuset av någon anledning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reservdelslista

http://store.brownspoint.com/pdf/DT15c(89-97).pdf

Med hjälp av denna kan du beskriva vad du demonterat. Jag har ingen erfarenhet av att arbeta med det inre av växelhuset och kan därför inte hjälpa dig vidare.

Jag föreslår att du öppnar en egen tråd i ämnet.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen hittills guestsson. Löser jag inte problemet snart så ska jag ta bilder och starta en ny tråd. Sprängskissen gäller för motorer till 97, min är 2001 och jag har inte hittat någon sprängskiss till den än.


Jag har lyckats identifiera problemet ytterligare. När man öppnar växelhuset från propelleraxeln och tar ut propelleraxel tillhörande kuggar som sitter på axeln så kan man se in i växelhuset. Studerar man propelleraxeln ser man också hur kuggarna arbetar och hur den kopplar om kuggarna vid de olika växlarna (back, neutral, framåt). Kopplingen mellan de olika växlarna styrs genom att ena kugghjulet kan glida i tre lägen, dessa lägen bestäms av växelföraren (som löper igenom riggen och ner i växelhuset).

 

Mitt problem verkar vara att det tredje läget när kugghjulet skall skjutas in i back position inte fungerar. Av någon anledning har backväxeln nu blivit neutral växel, och neutral & framåt är framåtväxlar.


Återkommer när jag löser det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till trådskaparen!

Jag har just bytt impeller på en Yamaha 30 med en arm/stång som rör sig troligen på samma sätt som din.

Vad som fungerade bäst på min motor var att lägga i backen, då blir denna dubbelgängade mutter synlig i framkant på växelhuset. Det skall även sitta en stoppmutter under. Lossa stoppmuttern, justera in den dubbelgängade muttern tills dess att du har växlarna på rätt ställe. Märker du ju genom att snurra försiktigt på propellern och att de kuggar i när växelspaken står i resp. läge.  

lycka till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man ser på bilden. Det är del nr. 19 som sitter inuti axeln som skjuter bak kugghjul nr 15 vid frikoppling.


Jag tror att problemet kan vara att del nr. 17 och/eller del nr. 20 fattas.

 

Del nr. 19 kan arbetar genom att glida inuti axeln, men fullt intryckt så trycker den inte tillbaks kugghjul nr 15 tillräckligt för att det skall koppla ihop med kugghjul nr 10 och få i backläget.

 

En förklaring till varför inte backen fungerar, och varför inte kugghjulet skjuts tillbaks tillräckligt är att en distans fattas inuti axeln. När jag tog lös axeln första gången lossnade del 19 direkt vilken sitter löst, antagligen kan en av distanssymbol ha glidit ut med och ligger antagligen på golvet eller inne i växelhuset? Om någon vet vilka delar som sitter löst inuti axeln så är jag tacksam för att få veta!

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En pinne o sedan en fjäder det är det enda som ska vara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tack! Jag har pinnen och den fjädrar inuti axeln så fjädern måste ju sitta kvar. Del nr 20 är alltså ingen distans som kan ramla ur?


Det verkar ju som att pinnen skulle vara för kort eftersom den inte skjuter bak kuggen tillräckligt då pinnen är fullt intryckt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problem löst. Det var den extra lilla distansen i växelhuset som hade ramlat ur då jag tog isär växelhuset första gången och droppade av all olja ner i en bunke.

 

Alltså var försiktiga vid demontering på Suzuki DT motorerna, finns saker som kan lossna.

 

Köpte en ny distans för 75kr och nu går motorn som en klocka igen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det vor ju bra om man visste vad det var för motor fabrikat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vände mig till en annan lokal reparatör och han sa att den dubbelgängade skruven satt så hårt fast i gängorna på det övre staget så tar man i kan saker högre upp i motorn gå sönder. Det skulle behöva tas loss mer delar för den övre stången behövde bytas ut. Den kostnaden tyckta jag var okej med tanke på att jag inte kunnat backa och manövrera båten ordentligt  på 2 år och kuggarna i växeln har låtit illa när man växlat. En motorservice samtidigt visade på andra brister som åtgärdades.

Nu har det gått 2 säsonger och jag har kunnat använda min båt, wakeat med barnen, fiskat och njutit av somrarna. Den är för kort för att en halvdan reparation ska göra den sämre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Propellern roterar när kabaget är frånkopplat så visst ligger väl friläget fel då.

Inte nödvändigtvis, inget ändras ju för att du tar bort kablarna. Det är motorn som betämmer vilken växel som ligger i, inte reglaget. 

Jag kollade på sprängskissser till Yam 30 LD 1990, hittade ingen DM, men den är sannolikt lika i de avseenden som är intressanta.

Av vad jag kan se så är detta ett växelhus som styrs av en växelstång som rör sig vertikalt upp och ned i riggen. Den vrids alltså inte, vilket annars är vanligt. Därmed finns ingen splines som kan ha kuggats i fel. Växelkabeln ansluts till vänster framifrån sett. Rörelsen överförs sedan via en axel under förgasaren/na till motorns högra sida, där växelstången sedan går ned till växelhuset. Då bör kunna lokalisera växelstången och verifiera att denna rör sig med en upp och nedgående rörelse då man ändrar växel.

Tiltlåsningen (som hindar att motorn fälls upp vid backningen) på denna motor verkar vara manuell. Den mutter du nämnde kan alltså inte ha med detta att göra som jag spekulerade om tidigare.

Prova följande:

Se till att tändningen är avstängsd så att den inte kan starta.

1. Ta loss växelkabeln.

2. Skjut för hand fästet där ytteränden av kabeln tidigare var ansluten. Ta hjälp av t.ex.  en träpinne om det är svårt att komma åt. 

Växellägena ligger (om du står framför motorn) Fram - Neutral - Back. Back längs ut från båten alltså. Bruka inte våld, för att få i fram och back kan du behöva rucka på svänghjulet.

Om du inte lyckas få i backen så sitter felet i motorn.

Lägg i Neutral. Kolla att det går att snurra på propellern. Kollla läget för fästet för växelkablens ytterände. Fästet skall sitta mitt i den sträcka utmed vilken fästen kan röra sig. Det kan finnas ett N märke, kolla i s.f. att fästet är mitt emot detta. Om detta inte stämmer måste längden på växelstången justeras så att fästet kan röra sig tillräckligt mycket bakåt för att backväxeln skall kunna gå i.

Mycket och svårt att skriva om något som faktiskt är ganska enkelt när man har det framför sig.Jag bifogar några sprängskisser, du kan hiitta dessa här.

http://www.yamaha-motor.com/outboard/products/lifestylehome/home.aspx

 

Hej

Ny medlem här

 

Livar upp en gammal tråd, det handlar om nästan identiskt problem.

Har en Yamaha 30hp 2takt från 1995 el start och reglage.

Har haft den i 2 år utan problem.

För 2 veckor sedan la jag båten i vattnet. Startade motorn utan problem och var tvungen att backa ca: 30 meter. Efter ca: 20 meter hoppade växeln ur back läge, propeller slutade snurra och motorn rusade precis som på tomgång.

La växel spaken i neutral och motorn gick bara på tomgång som vanligt.

Provade att lägga i backväxel med växelspaken och det gick men det händer ingenting d v s motorn rusar vid gaspådrag men propeller stor still. 

Provade att lägga i framväxel och det gick utan problem, båten går framåt som vanligt.

Det hördes inte konstiga oljud eller nånting ovanligt.

Körde bara framåt i 20 minuter, fiskade i par timmar, startade motor igen.

Provade lägga i backen igen med samma resultat.

Åkte tillbaka till bryggan, lasta båten på släpet  och åkte hem.

Kan även sega att jag bytte växelhus olja innan. 

Hemma har jag kollat följande:

Växelstången rör sig upp och ner när man växlar.

Har kopplat  bort växelvajer på motorn och växlat manuellt och växelväljaren går i respektive läge fast lite trögt i back.

Har startat motorn och såg att ner  växelväljaren ligger i läge fram då snurrar propellern åt rätt håll , gasar man då går propellern snabbare precis som vanligt.

Lägger jag i neutral då snurrar propellern precis som framåt fast utan gas.

Lägger jag i backen då står propellern still.

Med avstängd motor och i läge fram går att vrida prop åt vänster men inte åt höger. Det går om man tar i.

I neutral läge precis samma sak.

I back läge går att vrida prop både vänster och höger utan motstånd. 

Jag har provat att justera på växelstången (den avlånga mutter) utan resultat.

Vad mera kan jag göra själv för att få det att fungera igen? har växelhuset gått sönder?

Är nästan hysterisk inför fiskestarten. 

Vet att det finns expertis här på forumet och andra som råkat för samma eller liknande problem.

Tacksam för svar.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...