Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
riksost

Erfarenhet av elutombordare?

Rekommendera Poster

Även här har storleken betydelse...på din båt alltså

Har du en Stortriss är svaret ja, äger du en stor segelbåt blir svaret nej.

Såg inte någon båt upplagd i din profil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den större Torqueedon klarar nog även lite större båtar än en stortriss om man begränsar sig till in och ut ur hamnarna. Det stora kruxet är väl att få in tillräckligt mycket batterikapacitet.

Jag skulle rekommendera Yahoo-gruppen Electric Boats, http://groups.yahoo.com/group/electricboats/ om man vill få höra mer praktiska erfarenheter av elektriska motorer. Dock är den lite USA-orienterad med lite andra modeller högst upp på agendan, men Torqueedon har nämnts även där.

Den är, till skillnad ifrån många andra elektriska utombordare, faktiskt avsedd för att driva fram en båt, inte att vara hjälpmotor vid fiske.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom den har en växellåda och så är den inte heller helt ljudlös, om man nu förväntade sig det, utan viner ganska rejält. Här är ett klipp om lillebrorsan,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad tror ni om detta,,,,

det finns en tysk leverantör som har flera olika elmotorer med propeller för marint bruk. Om man monterar en sådan på rodret med en liten spak på rorkulten så man puttar ner den under vattenytan vid drift. Rgleage för fram back på rorkulten,,,, det känns som det skulle vara mycket smidigt att använda och ingenting under vattnet vid segling, inga infästningar i skrovet...Styr med rorkulten.

Lite synpunkter och idéer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du nödvändigtvis ha en elutombordare så köp den största du kan hitta, förmodligen blir den lite för liten änndå.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågade en försäljare på båtmässan för ett par år sedan vilken elutombordare de skulle rekomendera till en segelbåt. Han avrådde för det skulle inte fungera......

Har du kontaktat säljare och hört vad de säger om segelbåt och torqeedo motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och varför skulle en elutombordare inte fungera på en segelbåt?

Elmotorer är mycket starka och jag ser inga som helst problem med det.

Kanske kan det vara så att säljaren i fråga sålde segelbåtar och inte elmotorer?

Kanske ville han sälja en svindyr bogpropeller istället?

Eller kanske var han helt enkelt blåst?!!

Det finns idag mycket stora elutombordare som dessutom har fjärrstyrning så att du kan vara var sjutton som helst på din segelbåt och styra den till din hamnplats.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart att det fungerar, bara man har rätt Kw till båten och använder den rätt.

Såg en proffessionell installation av OZ marine i en shipman28 som ljudlöst glider ut/in i hamn. Sitter där inombordaren skulle suttit. Finns i Björlanda...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej han sålde elutombordare i diverse storlekar och hans enda svar var att det inte blir bra....  Ja jag blev ställd för säljare bruka vilja sälja så jag frågade inte mera om varför.


Jag tycker också att det borde fungera men innan man börjar ta in massa tyckande så är det bra att fråga tillverkarna om de har något som de kan rekomendera till den båten man ska ha det på. Då vet man vilka storlekar de rekomenderar. KW/hk i all ära men det finns fler parametrar som spelar in. Vridmomentet tex. 
Jag tycker bara att diskutionen blir så mycket mer intressant om man utgår från vad som rekomenderas till båtstorleken. Vid stiltje ta sig till sin brygga kräver ju inte allt för stor motor men ......

Att Oz inombordsmotorer fungerar är inget nytt men där ersätter du en tung innombordare med lätt elmotor och en stor batteribank. Men frågan här var elutombordare om jag förstod trådskaparen



Senast ändrad av staalis | 04 september 2009 | 09:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har förstått det som att den nya Omega 10 metre kan levereras med elmotor, men då var det nog en inombordsvariant. Men elmotor ska väl räcka till när det handlar om segelbåtar under 2 ton, och vi bara talar om hjälpmotor in och ut ur hamn (vilket väl var motorns enda uppgift fram till 70talet).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En länk jag hittade på nätet rörande detta:

http://members.cox.net/sholley1/electric.htm

Det finns massor av segelbåtsägare - kanske främst i USA, som använder elmotorer i segelbåtar. Jag har alltid tyckt att det är konstigt att segelbåtsägare puttrar in med en skränig, illaluktande oftast 2-taktare i hamnen. Miljövänner??? Men elmotormarknaden i Sverige har kommit igång först de senaste två åren, antagligen på grund av dåliga återförsäljare som bara har tagit in små leksaksmotorer.

Att montera en elmotor (utombordare) på en segelbåt är inte bara tystare än en bensindito, det blir dessutom billigare (än att köpa en ny bensinmotor), miljövänligare, gör båten mer manöverbar, tekniskt säkrare (mindre fel), kräver mindre underhåll.

Det skulle naturligtvis den där blåsta säljaren ha sagt. Men, som sagt, det har varit ett av felen med den svenska marknaden. Och - antar jag - konservativa segelbåtsägare (men inte blåsta, väl?).

Bilden visar min elmotor, förmonterad på däck. Den manövreras med fjärrkontroll och är tillräckligt stark (55') för att användas i en 20-fots segelbåt. Det är en Minn Kota.

 

 

post-29234-1394236087,5303_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur du kan kalla säljaren för blåst utan att ens ha pratat med honom....
Mycket möjligt att han hade haft ett antal missnöjda kunder med segelbåtar och därför inte ville rekomendera, Ja jag kan ju bara spekulera....(det var Minnkotas monter om det nu ska ha någon betydelse)

Billigare med elutombordare????? Ska du ha en lite större storlek så är de inte mycket billigare än en motsvarande bensin dito. (Minnota Endura55 4900 batterier 1500-3000=6400-8000 och då är batterierna förbrukningsvara)
Miljövänligare kan också diskuteras. Elmotorn förbrukar sina batterier och det ger helt klart en miljöpåverkan och elen ska produceras någon stans(kol olja mm ingår vare sig du vill eller inte).
Minnkotas Endura 55 förbrukar 50A vid full gas(24A vid halvgas) och eftersom du inte ska dra ur ett batteri mer än 50% så behöver du 2-3 batterier för att få någorlunda räckvidd(1,5h gång på halvgas med 3*50ah).
Med bensinmotorn kan jag ha extradunk som jag när sommaren är slut häller i bilen. Batterierna behöver underhållsladdas under vintern för att inte förstöras(Miljöpåverkan året runt). Vikten på 3-4 batterier är mycket högre än bensinmotorn.
Minnkota själva rekomenderar en maxvikt på 1500 kg för sin största motor(Endura55) och det finns säkert en anledning till detta. Min lilla Albin Viggen klarar sig inte på detta.

Nu låter det som om jag är jättenegativ till elutombordare men så är det icke. Ville bara försöka få en lite mer nyanserad debatt om för och nackdelar.

En stor nackdel är räckvidden och om du kör soppatorsk så kan du inte bara låna en dunk bensin och komma vidare.
Vikten på batterierna är också en minuspost även om man får räkna på plussidan att man eventuellt kan placera dem lägre och mer balancerat i båten.
Fördel med elmotorn är absolut ljudnivån, lättstartad.

Så jag är varesig blåst eller miljöbov utan efter att tagit ett helhetsgrepp över miljö säkerhet och användarvänlighet valt att köpa en ny 4-takts utombordare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med blåst var faktiskt ett skämt relaterat till seglare. Cool

Men jag ska försöka vara helt saklig. Som du försökte vara och säkert tror att du är.

En elmotor kanske inte behöver bli billigare än en bensin dito, men jag köpte min i USA - eller Puerto Rico - och fick den därför billigt. Gå ut på nätet och kolla. Frakten blir dyr, men det var i alla fall värt att importera själv när jag köpte min (snart 4 år sedan).

Jag har sett siffror på det där med miljöpåverkan beträffande elmotorer. Tyvärr kan jag inte hitta det just nu, men det framkom att en elmotor blir miljövänligare. Man kan ha en liten solcell på vintern som underhållsladdar batterier. Min kostade 300 kr.

Minn Kotas största motor är inte alls 55'. Det var det inte när jag köpte min och är det inte idag, förstås. Du bör lyssna lite på vad andra (jag) säger/skriver och inte på... försäljare som tydligen inte kan produktsortimentet. Se ovan om återförsäljare. Minn Kota har motorer på över 200'. Men tydligen alltså inte i Sverige. SVAGT!

Och så har du dina uträkningar som du säkert tillbringat en del tid med att förfärdiga. Tyvärr helt i onödan. De är nämligen felaktiga. Du utgår från att motorn drar hälften så mycket på halv fart som på full fart etc. Det är ett oriktigt antagande och därför blir samtliga på detta antagande baserade uträkningar felaktiga. När man åker på halvfart förbrukar man nämligen mycket mindre energi än hälften av full fart.

Det är tyvärr inte bara du som hyser denna missuppfattning (kanske även försäljaren, haha). Jag har sett det förr. Kanske är det Minn Kotas fel om det är så att de bara uppger maxförbrukningen. Kanske är det försäljarnas. Men min 55' går 3,5 timmar på ett fräscht 60ah batteri på halvfart. Det är lite skillnad, det!

De flesta seglare verkar ha ett 120ah batteri till en elmotor. Det räcker gott och väl och är inte speciellt stort. Nu kommer solcellerna på bred front också, så om man bara använder elmotorn i och ut ur hamn kan den med fördel kombineras med en sådan och man får el så det räcker till annat också. Det bästa sättet att informera sig om elmotorer är inte att tala med en säljare. Det är att gå in på tillverkarnas websidor på nätet och läsa. Om man inte kan söka sig till dem så är man - blåst.

P.S. Min Minn Kota har gått som en klocka i snart fyra år utan underhåll.Massor av timmar! D.S.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Siffrorna tog bara någon minut att få fram då de är hämtade från tillverkarens egna uppgifter. Mycket ovanligt att tillverkaren inte vet prestandan på sina egna produkter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har en Torqueedo 801 på en Linder 410, funkar utmaärkt, motsvarar i effekt Yamaha Maltan som satt på tidigare..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skilj på motorns fart och båtens fart !

Dessa elmotorer har ju en stor mängd fartläge framåt. Inte bara halv- och helfart. Det som ovan har uppfattats som halvfart stämmer bra med näst högsta läget på min MinnKota, ett läge där den mycket riktigt drar knappt halva maxströmmen.

Men vi som inte bara läser tillverkarens datablad utan också kör med dessa motorer vet att detta läget i praktiken innebär betydligt mer än halva toppfarten. Snarast kanske 75-80% av full fart. Vid något av mittenlägena på motorn som just ger ungefär halv fart (på båten alltså !) är förbrukningen precis som skrivits kanske bara en fjärdedel av vad det är på topp.

Skall man ha en elutombordare på en segelbåt så är mitt råd att inte välja en för liten. Hellre lägga till lite och skaffa en stark som man inte behöver köra på fullt än en liten som alltid får kämpa på max. Och som man inte har någon reservkraft i när vinden tar tag i båten. För det är just vindparametern som kan ställa till det - vind stiltje behövs inte mycket kraft för att få en rätt stor båt dit man vill.

Vad gäller miljöargumentet så kan man alltid vrida och vända på det. Mina argument att ha elmotor på jollen är istället att motorn är lätt, att det går tyst och att det inte går så onödigt fort att barnen kan skada sig eller annat allvarligt om de skulle törna emot. Att batteriet sedan väger lite (om man inte kör med flera små) är kanske en nackdel, men det skall man inte balansera med på en akterspegel.



Senast ändrad av IngemarE | 10 september 2009 | 07:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas verkligen motorn och båten håller samma fart annars kommer motorn fram snabbare;-) (Ja jag förstår vad du menar)

Det är lustigt att det är motorbåtsfolket som argumenterar för att elutombordare fungerar utmärkt på segelbåtar. Det är skillnad på att förflytta en motorbåt och en kölbåt.

Hittade en Torqeedo som ska motsvara en 6hk bensinmotor som rekomenderas även till segelbåt.  
Priset var ju som hittat också 23.000 sek exlusive batterier.

Någon segelbåtsägare som har erfarenhet av denna på segelbåt?



Senast ändrad av staalis | 10 september 2009 | 10:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har provat (2st) 36lbs elutombordare i min H båt (1500kg). Om havet är stilla, båten åker 2-2.5kn med en. Jag gjorde ställning så at jag hade 2st elutombordare samtidigt på båten. Den såg ganska roligt ut.  Med två motorer jag hade lite mera reserv men farten var nästan lika långsam som med en motor. Det kan hända att batteriet (1st) orkar inte ge tillräckligt ström.

Jag dråg 4x20mm2 jordkabel från förpik (där batteriena borde ligga) till aktern men hann inte koppla det färdigt re.

Jag har en billig (1kw) generator som backup om strömmen räcker inte. 

På hösten det har varit 3 gånger då elmotorn räckte inte. 1st gång jag höll på att flytta båten 300m (och seglerna var inte färdiga att dra upp). Det var vindigt ca 6m/s mot strand då min liten batteri 20Ah tog slut. Bet blev brottom att byta koppling till reserbatteri 60Ah men jag hann före båten flöt till land. Andra gången vi kom till en ny gästhamn för mig. Det blåste bakåt ca 6m/s. Först åkte jag till fel brygga och vi måste åka bakåt för att slippa ut. Det blev ingenting at åka bakåt. Med hjälp av ankare och keks vi slapp ut utan skador. Tredje gången det blåste 10m/s och 2st elmotorer orkade inte till motvind. Jag var för långsam att dra upp seglerna och vi åkte till land. Lyckligtvis bottnet var mud. Efter 2 timmar vi kunde vändä näsan mot vind och gick ut med seglerna. 

De här dåliga erfarenheterna är pga svag elemotorer kombinerad med min inte så bra seglingkunnskaper. Nu tänker jag ta en elutombordare med när det är lättvind dagsegling och tar bensinmotorn när det gäller hårdare vind eller längre resor.    

mvh, Markku

(hopps ni kan läsä min dålig svenska :)



Senast ändrad av msalmi1 | 03 oktober 2009 | 10:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ju en vecka efter min skrivning som jag gick ut och segla med min vän. Jag hann ta bort generatorn och mycket annat från båten för det var nästan dags att ta upp henne. Jag tänkte inte ta någon motorn med oss men min vän sade att ta nu någonting med ifall det behövs. Jag tog min pappas gammal 28lbs elmotor med. Förstås vind tog slut på kväll ca 5nm fören vi var tillbaks hemma. Batteriena var inte fulla och de tog slut. So paddlade vi de sista 2nm. Det var nog roligt i all fall.

Jag hade videokameran med. Om man får ge länk och om ni orkar se på filmen:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På den tiden jag seglade var det ständigt snack om dåligt laddade  batterier.

Och elmotor är att betrakta som nära kortslutning om man vill ha lite effekt.

Min Minnkota endura 36 drar 12V/38A vid maxfart. Då ger den uppskattningsvis max 0.4HKr på propellern.

Men jag använder min endast för korta förflyttningar av en relativt lätt Aluminium båt så helt OK för mig.

 

  

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste bara påpeka att med dagens batterier som BlyGel eller Blysilicon och en bra solcell på rufftaket så borde inte laddningen vara ett bekymmar??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Kinamarin kan ta in Parsuns riktiga el-utombordare med vattenkylning, 4 eller 5 hk lån/kort rigg för runt 25000:-

Kan också köpas i Tyskland för runt 17000:-

4 st bra batterier, en rejäl solpanel och nya kablar och en laddare från CTEK, så är saken biff för en segelbåt.

80% thrust klarar ca 40 minuter, och batterierna laddas då på 4 dagar i vanligt väder.

 

totalpris runt 35000:- och aldrig mer bensin till båten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...