Gå till innehåll
lördag 04 oktober 2025
carl_

Enkelt sätt att värma/få bort fukt i liten maxi?

Rekommendera Poster

Kommer segla en Maxi77'a i två veckor som saknar värmare. Undrar om det finns något enkelt knep när det är lite kallt/fuktigt? Dels kanske för att få lite värme på t ex morgnarna, mest för komforten, samt få bort fukt om det är blött.

Jag vet att en del med spritkök låter en låga brinna från det för att få värme. Jag kommer ha gaskök, kan det vara en möjlighet även med det? Vet inte hur mycket en mycket liten gaslåga kan tänkas dra. Har hört att det är lugnt med tanke på kolmonoxid om man bara har lite ventilation vid luckan och på nått mer ställe.

Annars är ju storpack med värmeljus billigt. Tända på en 5-6 stycken sådana och ställa på golvet?

Skulle kunna tänka mig att köpa någon liten enkel värmare för sprit eller gas men då får den kosta max 200-300 och jag tror inte man hittar nåt så billigt.

Tips, kommentarer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sovit ett par nätter senaste veckorna i min nyinköpta M77, utan värmare, i samband med bottenmålning mm. Ute var det strax under nollan som kallast. Det var sova i sovsäck och overall på som gällde.

Så länge jag hade lite låga på spritköket (Origo) var det runt 20 på kvällen. Vid läggdags vågade jag inte sova med låga (syrebrist?) då min båt är ganska tät. I sovsäck gick det bra men det var bra kallt på morgonen. 3 eller nåt.

Så fort solen går upp blir det snabbt varmt i ruffen. Inga problem alls.

Köpte ett billigt el-element, 220V, att ställa i den om jag har möjlighet till landström. Borde funka perfekt, och helt ofarligt.

Ska prova min Origo Heatpal med, men det var det där med lågan.. Det är ju trevligt om man vaknar upp igen. Nån som har fakta i målet? Min båt har två småventiler i aktern, sittbrunnen, med slangkoppling till ruffen, plus en enkel takventil.

Brände några värmeljus men ett problem var att kylan hindrade stearinet att smälta utom närmast lågan. De slocknade med 70% stearin kvar. Kanske nån lykta skulle fixat problemet.

Senast ändrad av Linmajon | 19 maj 2009 | 21:08

Senast ändrad av Linmajon | 19 maj 2009 | 21:08

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gas(ol) ger visserligen gott om värme men har bieffeken att den också avger en hel del fukt..
Det kan således bli grymt fuktigt i utrymmet man avser uppvärma om man bara bränner på i spisen utan att ha adekvat ventialation...

säger jag som har Walor Gasolkamin som nödvärmare hemma (rejält testad under 35-timmars-elavbrottet vid stormen Gudrun) och Gasolspis ombord använd som snabb-kabin-uppvärmnings-värmekälla nuvarande vinter.

Senast ändrad av Gunnar_ | 19 maj 2009 | 21:21

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En fotogenlampa löser dittt problem hängden i taket på lagom avstånd så att den inte bränner taket. En lampa kan ge övertill 1000W värme.
Du hittar lätt en lampa för din budget, men undvik de allra billigaste, kan finnas riska att dom tenderar att trilla isär då dom bara består av bockad plåt.

Det är inga problem att ha lampn tänd på natten om du ser till att ha ventilerna öppna eller gläntar lite på luckan (man kan lägga en handuk över springan om det blåser så minskar det vinddraget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, sant, men sprit är faktiskt ännu värre när det gäller att producera fukt. Massor av vatten från ett origokök...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har använt några stycken  gravljus , den modellen med mässingslock på , brinner i 2,5 dygn .   .. mysigt ljus , värme och tar bort fykt :-)

Billiga också ..  finns på ICA mm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måste bara fråga Jocke hur förankrar du dessa ? Det kanske är löst om jag ser ljusen men har aldrig kikat på dem faktiskt. Jag själv är lite skeptisk till brinnande ljus när man sover och vågor m.m som blir på havet.

/Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skaffa en hygrometer och en elvärmare. Det kan du nästan få för 300 kr totalt. Oftast klarar man sig med kylan. Värre är det när hygrometern visar ständigt nästan 100% . Då börjar allt organiskt material i båten att mögla och mycket kan bli förstört.

Leta upp en hamn med elstolpe så löser du det akuta problemet.

Annars, vädra fast det är kallt. Det kompenserar bristen på värme. Ha luckor öppna så det blir luftväxling. Större öppning ju mindre det blåser. Kolla hygrometern och gå inte över 85-90% RH.

Senast ändrad av forgus31 | 20 maj 2009 | 14:34

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej du.

När jag tältar vintertid har vi med oss gasol lampa från biltema. typ artnr 17-617 men en gammal variant...

Den torkar upp och värmer ett svinkallt tält när det är -massor ute.

Så det borde fungera i en båt. Se till att ha vettig ventillation och att du inte har den nära något som börjar brinna mycket lätt. Den blir varm som F*N om man drar på för fullt... Men man torkar ett litet 2manna tält på 20 min med den... Snön smälter och vatten torkar... ;-)

Ljuseffekten i den är ju kraftigt låg (80 W) men den värmer gott.

Annars är det ju fotogen lampa som gäller. Men som någon kommenterade innan köp inte de billigaste... Har en hemma från ÖB för 15 :- den var tät första gången den användes... Nu läcker den värre än en gammal träbåt som är taskigt underhållen...

Jag har en skaplig fotogenlampa i min rock och det räcker nu på vårkanten och på tidig höst. Men mitt i vintern så räcker det inte för att hålla myset i gång. Då är det mera kläder som gäller. Fast jag är ju inte i båten på vintern utan i tält ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tips.

Har tänkt att jag måste ha en lösning som funkar även i naturhamn, men elvärmare bör jag ju definitivt ha för dom gånger jag har tillgång till el.

Gravljus lät ju annars som ett bra tips om vanliga värmeljus fungerar dåligt när det är kallt.

Gas- eller fotogenlampa annars lät ju inte heller så dumt. Ska kolla och se vad det finns att få för mindre pengar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag stälde dom i mina drink/glashållare ..

hade dom så bra plaserade att det blev ''lysande''Tungan  skulle annars tänka mig att ställa dom i en keramikbytta eller rentav en lite större/djupare modell på på ljushåller ..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

CiaRauds tips om att ställa (värme-)ljus i diskhon var toppen. Brandsäkert och vingelsäkert.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...