Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
SandraG

Bästa 2 + 2 lösning

Rekommendera Poster

Hej,

Vilken är den bästa båten med 2 2 lösning?
Vilka modeller finns att välja på?

Är helt ny på det här, men vi är en liten familj med 2 vuxna och 2 mindre barn som nu alltså tittar på att skaffa oss en båt. Främst är det väl en weekendbåt som gäller, men vi vill ju kunna vara ute nån vecka på sommaren också.

Prisklass kring 350,000, kanske.

Alla tips och idéer mottages varmast! Vill gärna även höra nackdelarna med de olika modellerna.

Tusen tack och hoppas på en härlig båtsommar! Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som många andra så vurmar man lite extra för sin egna båt. Jag tycker vår Saltö 31 är en alldeles ypperligt trevlig båt för en familj om 2 vuxna och 2 barn. Med bogpropp är den väldigt lätthanterlig, överkomlig driftskostnad om ca 1.5 l/nm med en 41a på 200 hkr. Marschar i 20 knop vilket är en ok fart. Bra kök som är i cockpit och inte i ruff vilket jag tycker är trevligare. 190 cm takhöjd i ruff och stor toalett. Negativt är en svänging gång i låg fart samt ganska platt skrov vilket kan ge stötig gång i hög sjö.

 

Kostade mer än 350 men det finns lite äldre modeller som du säkert kan få köpa för runt det priset idag.

 

Lycka till!

post-10006402-1394235912,5772_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Hur fort vill du ta dig fram?
Snipafart (ca 6-7-8 knop)
Halvplanande båtar (ca 10-15 knop)
Planande båtar (ca 17-18 knop och snabbare)

Vill du undvika kapell eller spelar det mindre roll? Är ju lite mer att trassla med när kapell skall vikas och donas med.

Fundera lite på båttypen som kan tänkas passa: Snipa, Daycruiser, Hard top, Kabinbåt till exempel.
Spelar det nån roll om inom- eller utombordare? Lutar väl kanske åt inombordare om du vill ha bobåt för att vistas ute nån vecka (flest utbud av bobåtar med inombordare). Du verkar prioritera att det skall funka som weekendbåt men fungera att vara ute nån vecka - just det sista kravet ökar nog på lite ang storlek på båt, hur viktigt är det med att kunna vara ute nån vecka?

Trailerbarhet med (person) bil - nåt som behöver tas i beräkning?

Var håller du hus, i vilka vatten skall du använda båten?

Finns dock massor att välja på... ju mer du själv kan försöka definiera vilken båttyp du i första hand kan tänka dig destå lättare att ge tips.

Du kan börja med att kika på Nimbus 26 (el efterföljaren 2600) med lämplig diesel motor, det brukar vara säkert kort för en familj i Er storlek och hamnar inom Er budgetram. Har bra andrahandsvärde och bra kvalitet såvitt jag vet. Skulle nog funka enl de krav du nämt hittills.


/Bo



Senast ändrad av bossee | 13 maj 2009 | 10:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Bo,

Tack för alla tankar! Det är lite av en djungel det här.

Ska försöka reda ut och specificera lite till då:

  • Gärna planande båt
  • Gärna kapell - inga problem
  • Har nog mest funderat över Daycruiser eller Hard top
  • Gärna inombordare
  • Det är nog ändå ganska viktigt att kunna vara ute nån vecka i sträck, men självklart inser vi att det inte blir lika komfortabelt
  • Ingen hänsyn till trailerbarhet
  • Tänkt att båten ska ligga i Stockholms skärgård
  • Inte äldre än 10 år
  • 6-7 meter

Som du ser så skulle vi gärna vilja ha en relativt ny båt och förstår då att vi kanske måste revidera vår budget lite. Vi skulle kunna sträcka upp budgeten till 500tkr.

Gick in och tittade på Nimbus 26 på blocket och hittade i princip bara båtar från 70- och 80-talet i en prisklass som vi skulle klara. Sedan kanske den är lite för stor för oss, som egentligen inte har koll på det här alls.

1000 tack för hjälpen!
Alla tips och tankar mottages med glädje!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi är två vuxna och två barn och använder båten för weekendturer och någon gång per sommar längre turer på ca en vecka. Vi har en amerikansk DC med midcabin som jag tycker kombinerar många positiva egenskaper i form av fart (ca 25 knop march och 35 knop topp), utrymme att bo för hela familjen, lågt pris, härligt ljud :-) och utseende. Som synes på många andra trådar så går ju åsikterna isär väldigt mycket om amerikanska kontra nordiska båtar, men vi är väldigt nöjda med vår husvagn med V8.

Nackdelen är väl bränsleförbrukningen, men sett över en hel säsong så är faktiskt bränslekostnaden inte den helt dominerande posten för att ha båt. Vår båt slickar i sig ca 1,5 l/nm och på en säsong så brukar det handla om ca 1000 liter vilket ger oss många härliga timmar på sjön. Det är mycket synpunkter på bränsletörsten på en V8, men med tanke på att den driver fram ca 2,5 ton i 25 knop så tycker jag att det är en rimlig förbrukning.

En annan nackdel med DC är naturligtvis att man är hänvisad till att stå ute eller under helkapell vid dåligt väder. Vi är dock inte större entusiaster än att vi väljer att åka ut på kortare och längre turer när vi vet att vädret är OK.

Många av amerikanarna på 25-27 fot är trailerbara, eller kanske ska man säga släpbara med tanke på vikten. Det kräver dock en rejäl bil att dra med och personligen tycker jag att vår båt är en aning för smal (2,59) i förhållande till sin längd (8 m) för att kunna sägas ha vackra linjer. Värdet i att själv kunna ta upp, flytta och lägga i båten i andra vatten är däremot något som vi uppskattar.

Lycka till med båtvalet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Några som kanske kan vara intressanta nedan?

Bella 652
http://www.blocket.se/stockholm/Bella_652_21369535.htm?ca=7&w=3

Finns även i en version med lättare insteg i fören, Bella 655
http://www.blocket.se/stockholm/Bella_Bella_655_20275377.htm?ca=7&w=3

Se mer tillverkarens hemsida: http://www.bellaboats.fi/service.cntum?pageId=133149
Tror jag har nån test hemma på båtarna också om du vill läsa.

Lite större, men som har diesel:
Yamarin 7400, exempel (finns billigare exemplar):
http://www.blocket.se/goteborg/Yamarin_7400_Big_Game_Cabin_20688337.htm?ca=7&w=3

Se mer på tillverkarens hemsida: http://www.yamarin.com/Default.aspx?tabid=1733
Där kan du även se på en video.

Fördelen med ovanstående båtar är t ex att de har spoltoalett med septiktank, hyfsat matplats både ute och inne, bra med ett tak med tanke på det svenska sommarvädret som är lite ombytligt ibland och de kan även ha kapell om man vill ha lite extra skydd för de aktre sittplatserna. Bella 652/655 är lite mindre så den blir trängre och därför lite sämre att vistas längre tid i å andra sidan kan Yamarin 7400 bli aningens för stor då ni hade krav på ca 6-7 meter.

Återkommer med lite tips om Daycruisers med inombordare om ingen annan fyller på.
Så länge, en skandinavisk daycruiser som kanske kan vara intressant att spana in är Askeladden 705 Voyager.
Askeladden gick visserligen i konkurs i vintras men de är nu på banan igen med ny ägare så det är nog lungt att köpa en Askeladden trots detta (reservdelar osv).
Här har du exempel på en:
http://www.blocket.se/goteborg/Askeladden_705___2003___300_hk_20091199.htm?ca=7&w=3
(finns billigare)
Har nog nåt test på den du kan få kolla på om du vill.
Mer info på tillverkarens hemsida (under Cruiser): http://www.askeladden.no/

En daycruiser med utombordare (Yamaha F250 4-takt) som säkert skulle passa är Yamarin 76 DC. Har spoltoalett, sovplats för 4, pentry, vask, kapell med kapellgarage, ypperliga sjöegenskaper dock aningens dyrare som beg än din budget, den billigaste med rätt motor (Yamaha F250) verkar vara den här just nu, kanske går att pruta ner:
http://www.blocket.se/varmland/Yamarin_76_DC_07_20687810.htm?ca=7&w=3
(tror jag vet vem som har den, i så fall låg den några hundra meter från där jag har min båt på sommaren)
Annars mer info: http://www.yamarin.com/Hem/Modelserie/Modellserie/DayCruiser/76DayCruiser/tabid/1736/Default.aspx
Där finns även nya videon på 76 DC. Den gamla videon på 76 DC hittar du här via en länk på sidan:
http://www.yamaha-motor.se/produkter/marin/baatar/yamarin/76DC.jsp

Har test på 76 DC om du vill läsa, finns även på nätet om du leter.
Så värst mycket bättre daycruiser i den storeksklassen med utombordare hittar du inte.
Men en utombordare såpass ny och så stor kan vara ganska stöldbegärlig, kanske lite mer i ditt område än på andra platser i landet och det talar för en inombordare egentligen för den får man i regel ha ifred.

Kolla även på amerikanska båtar, Bayliner, Sea Ray m fl de brukar ge mycket utrymme för pengarna och du får en riktigt fin amerikanare for en 1/2 mille det är jag säker på. Jag kan för lite om amerikanska båtar men jag är säker du får bra tips av såna som har. Sea Ray Sundancer 240 el liknande kanske kan vara nåt att kolla in, det är det jag kommer på just nu. Allmänt tips blir att inte välja för svag motor, det blir inge kul vare sig last/-fartmässigt och sällan lägre bränsleförbrukning då en störe motor på marchvarv behöver varva mindre och drar då mindre soppa (även lägre buller om tillverkaren isolerat motorrummet på ett rimligt sätt).

/Bo



Senast ändrad av bossee | 13 maj 2009 | 20:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Patrik - vilket märke är det på er båt? Har också förstått att det är många som är emot amerikanare, personligen så tycker jag väl inte att det är något problem bara för att det är amerikanare. Men alla dessa heltäckningsmattor över allt?! Varför?Flört

Bo - tusen tack! Du är verkligen kanon! Jag ska kolla igenom dina länkar.
Återkommer nog snart när jag berhöver fråga specifika frågor om vissa modeller.

Vi har kollat på en Askeladden (-99), och jag tycker att deras 705 med midcabin är ju toppen eftersom alla kan sova inne, men kan tycka att det är lite mycket pengar. Den vi tittade på var ändå ganska sliten inredningsmässigt och motorn var original (jag kan inget om motorer så det är svårt för mig att bedömma kvaliteten på den). Kan tänka mig en båt med mindre bekvämlighet men då självklart till ett lägre pris. Askeladdens 645 kanske är något. Är det någon som vet om man kan sova 2 vuxna i aktern på den?
Visste dock inte att Askeladden hade gått i konkurs förra året. Tror ni att det kan bli ett problem nu, trots att det är nya ägare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på MV-Marin 6600. Kikade tidigare på den på mässan och tycker den verkar klurig med fyra sovplatser utan att behöva bädda ner någon dinett. Tillräckligt liten för att man ska ha råd att åka mycket. Frontlucka är ett stort plus och separat toalett. Köket verkar dock inte vara någon höjdare.

http://www.blocket.se/gavleborg/MV_Marin_6600FC__06_21677402.htm?ca=11&w=3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en Monterey 256 Cruiser (årsmodell -97), men det är samma typ av planlösning i Maxum, Glastron, Searay m fl midcabiner. I nya båtar av samma fabrikat har vi noterat att främre bädden inte är fullängd, vilket vi tycker är lite trist vid övernattningar med barn om vi vill sitta uppe efter barnens läggdags. I vår båt är det fullängd på kojplatserna i fören och barnen sover i midcabinen, men tydligen så är trenden numera att föräldrarna ska sova i midcabinen.

I vår båt är heltäckningsmattorna löstagbara, så de bor i förrådet sommar som vinter :-)

 



Senast ändrad av Patrik_ | 13 maj 2009 | 22:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visste dock inte att Askeladden hade gått i konkurs förra året. Tror ni att det kan bli ett problem nu, trots att det är nya ägare?
----------------------------

Hej,
Säg den som kan sia om framtiden men Askeladden är ett väldigt inarbetat varumärke med rykte om att göra kvalitetsbåtar så nog tror jag folk kommer att köpa Askeladden i framtiden också och då borde de bli kvar på banan om nu ledningan kan sköta sina kort. Varför de gick i konkurs vet jag inte riktigt men Askeladden gjorde som många andra, byggde större och större båtar och kanske de skulle hållit sig till de mindre fritidsbåtarna vad vet jag. Deras sjöjeepar Comuter 8 och 11 tror jag aldrig blev nån riktig hit liksom de större Z7, Z8. Kosta nog en hel del att utveckla de större båtarna. Detta tillsammans med den nedgången som var i höstas tog väl knäcken på bolaget. Men men det finns många båttillverkare som gått i kånken eller inte finns längre men båtarna finns kvar ute bland folk för det och brukas för fullt. Reservdelar till en båt är inte riktigt lika nödvändigt som till bilar, på båtar är det i första hand motor och drev som behöver service och byte av slitagdelar - det finns ändå även om båt-tillverkaren inte finns längre. Volvo Penta, Mercruiser osv har delar till motor och drev ändå som man köper hos deras återförsäljare.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Tack för alla tips! jag ska kolla upp dem vidare.

Har nu på lunchen varit och tittat på en Aquador 22 HT. Är det någon som har några tips och tankar kring den? Vi fick ändå känslan att det var ganska mycket båt för pengarna (tyvärr så såldes den vi tittade på igår kväll...) och att man skulle kunna sova 2 vuxna i aktern tack vare att den är så bred som den är. (visst blir det kanske lite trångt, men ändå fullt möjligt)
Här är den vi tittade på:
http://www.karlbergskanalensmarina.com/default.asp?menuItem=4&extEvent=getObjects&objectItem=137

Alla tankar om Aquador 22:an motages tacksam!

Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget tips men måste säga att Aquador är en riktigt snygg båt och verkar ha kanon kvalité. Min favvobåt i framtiden Skrattande, snyggt exemplar ni kollat in.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju altid ruskigt svårt att veta vad som är bästa lösningen för Er, men jag vet att jag skulle prioritera lite extra utrymme. Det tär på humöret att inte riktigt få plats tycker jag. Jag hade, om det behövts, tummat lite på åldern på båten för att i stället få lite mer plats. Personligen skulle jag inte vilja vara utan akterruffen, det är väldigt skönt att kunna ha ungarna i ett separat utrymme...

/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aquador tillverkades en kort tid på Irland och med vissa av de båtar som lämnade fabriken var det en del kvalitetsproblem. Kolla upp var båten är tillverkad (i Finland=OK, på Irland=kolla mer). Var väl strax innan och runt år 2000 detta var ett problem. Skall gå för en kunnig att ur skrovnumret läsa sig till uppgifter var den tillverkats osv har jag för mig.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Om skrovnummret börjar med FI. Då är den tillverkad i Finland har jag fått lära mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Sandra!

Du har möjligtvis inte en RIB idag och ligger i Årstaviken?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Nä ingen RIB i Årstaviken. Skrattande
Varför undrade du?

Mvh,
 Sandra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En klubbkompis heter Sandra och efternamnet börjar på G, bara undrade ifall hon skulle byta bort sin RIB nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En amerikansk dc, tex bayliner, blir det en del pengar över till annat. Heltäckningsmattorna är inte bara snygga, utan håller kylan (och värmen när det är heta sommardagar) borta. Inga problem att tvätta och på golvet finns i alla fall min båt mattor som går att ta bort för att föra rena.

Jag köpte betydligt äldre, men mycket välhållen, båt än vad jag planerat men motorn var från 2000. Leta efter en sådan, men de fina båtarna går fort i väg.

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...