Gå till innehåll
lördag 20 september 2025
Eken

Roller till bottenmålning

Rekommendera Poster

Hej..Ska bottenmåla för första gången i livet och funderar på om det funkar  att måla med vilken roller som helst eller behövs nån speciell?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så länge du inte målar med epoxi eller annan 2-komponent så funkar det med vilken som helst. Men kolla så de inte luddar bara. Bättre att ha en lite mindre då man kommer åt bättre om du har veck eller dylikt på botten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt tips är Mohair roller eller motsvarande. Skumgummirollers brukar lösas upp av lösningsmedel och de långhåriga man målar väggar med ger för skrovlig yta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej !

Rolla på bara. Se till bara att Du har rätt färg för Dina farvatten.

Mvh

Ingemar K

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inehåller bottenfärgen lösningsmedel?

Mohair roller är väl det enda som funkar med lösningsmedels baserade färger vad ja vet..

De sa nämligen på radion häromdan att det funkade fint med skumgummi roller och det räckte att rolla ett lager och inte 2 som färg tillverkarna rekomenderar.

Ett eller 2 lager mohair eller skumgummi roller vad säger ni?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Testade en ny rulle i år till självpolerande färg , har tidigare kört med en tunn mohair rulle, men testade en lite brövre rulle med något tjockare ludd, rullen höll för två strykningar utan problem, dessutom har jag inte en droppe färg på mig.
Med Mohair rollern brukar man få samma färg som båten.
Mins dock inte vad den heter, men killen i färgbutiken hade ganska bra koll på vilken rulle som kan bära mycket färg utan att skvätta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänkte också lägga på självpolerande färg... Blir färglagret tunt med mohair roller?

Kanske ska satsa på nån annan..Vilken rekomenderas?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...