Gå till innehåll
lördag 04 maj 2024
Virgo

50- hästare

Rekommendera Poster

Jag kommer inom kort att köpa en ny 50 hästare. Har tidigare haft klart för mig att Yamaha F 50 är balens drottning. Men så kom jag att läsa lite om Evinrude E-tech och alla begrepp stod på näsan i backen.

Visst har priset viss betydelse men är inte avgörande, budgeten sväljer vilken motor som helst i storleksklassen. Däremot så vill jag ha en motor som håller så länge som möjligt, jag är lite till åren kommen och vill slippa byta igen. Jag kommer inte heller att köpa någon annan storlek, skulle helst vilja ha 40 hk men försäkringsbolagen har 50 som gräns för vinterförvaring på båten. Kommer att bygga en ventilerad låda runt motorn så att det blir lika torrt och bra.

Apropå E-tech så är det värdefullt att slippa servicen, men växeloljan måste man väl byta ändå? Hur går konserveringen till? Läste nånstans att stiften sotar på lågfart? Hur pålitlig är den. Har kört en Yamaha i tio år utan ett stopp.  Vibrerar de 2 cylindrarna mer än Yamahans 4.

 

Nån som kan hjälpa mig att välja?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag skulle utan tvekan valt yamahan.i gång så är nog e tech den vassaste av dom två men jag tror yamahan vinner i längden.yamahas 40 0 50 är nästan lika danna i storlek.många strider ju om det här det kanske finns så du får provköra o bilda dig din egen uppfattning.etech tekniken finns ju även i snöskotrar o där är den inte tillförlitlig.många som hade det på sina maskiner i fjol har bytt ut dom till i år.yamahan är nog den med minnst vibrationer o lägst ljudnivå oxå av dom två utom på max då skiljer det inte mycket på dom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

ligger en obetydligt beg demo billigt på blocket i jkp län var hos säljaren i annat ärende och såg den, verkar ok

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror absolut att du blir nöjdast med Yamaha, tystare, mindre vibrationer, bättre 2:a handsvärde, m.m.

Har du möjlighet så försök att få provköra båda motorerna och ta därefter ett beslut.

LennartSkrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

Någon som vet nåt om Hondas 50:a. Den är ju betydligt lättare än Yamaha. Skulle som jag tidigare nämnt helst velat ha 40 men försäkringsbolagets rigida regler säger att jag får ha en 50 hk Honda som väger 91 kg kvar på båten över vintern, medan en 40 hästars Evinrude som väger 109 måste väck. Sjukt!

Nåja, jag har kollat reglerna och det finns ingen lösning.

Hur är Mercury 50, har noterat att den är billigare än Yamaha.

Apropå andrahandsvärde E-tech/Yamaha. Det är väl för tidigt att sia om det. Fortsätter E-tech att gå bra genom åren så lär värdet bli bra.

Sen kan man ju undra om någon av dem kommer att kunna köras på etanol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamaha o merc är 4cyl o 200kubik mera ,det är fel o titta på hp man ska titta på kubik. köper du en motorcykel så inte köper du en 50hp du köper en 900kubikare,kubiken är väldigt viktig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gör du med kubik om du inte har hp??????

Det är kanske vrid du söker för båt som är seg att få över planingströskel. E-tec har garanterat bättre vrid än yamaha pga. 2-takt vs. 4-takt



Senast ändrad av Patric78 | 16 april 2009 | 11:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

e-tecens stora fördel är att den är starkare per kilo. Den har även mindre delar att serva...

 

Men om du helst hade viljat ha en 40hp motor men väljer en på 50 så försvinner ett av argumentet att välja 2-takt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har en E-tec 50 hp och är hittills mycket nöjd. Till dina E-Tec frågor:

Växeloljan måste bytas, men det är oberoende av om det är 2- eller 4-takt.

Konserveringen går så tilll att man fylla en tillsats i tanken, hur mycket står på flaskqn, startar motorn på ett visst sätt, drar i en spark på visst sätt och restn gör motorn själv. Det tar ca 5 min. Ang servicen är den första efter 3 år eller 300 timmer, sedan efter ca 40 timmar eller vartannat år.

Lågfart = trollingfart hörde jag också att stiften kan sotas igen, men det tog ca 10 timmars körning och enligt Evenrude återförsäljare har problemet åtgärdas. En fördel med motorn ä att vid varje service får man en uppdaterad mjukvaran till motorn.

av vibrationerna har jag inte ont av, men alla är olika känsliga:-)

Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag är lite till åren kommen och vill slippa byta igen

En lite glädjeförstörande kommentar: just 50 hk fyrtakt är extremt populära bland tjyvar. Bra motorer och lagom tunga att bäras av 2 man till en väntande pickup. Det sitter nästan en dekal på dem som säger Stjäl mig. :-( :-(

Jag gav upp och köpte min stora båt efter att ha blivit av med 3 st Yamaha F50 och F60 motorer inom 24 månader. I stort sett lika fort som jag hängde på dem. Under vinterförvaring på land, i vattnet med båten låst med klass3-kätting.... Det finns portabla smidiga svetsaggregat, det enda som var kvar var motorlåset som satt patetiskt orört på sin avsvetsade bult på akterspegeln.... Hann aldrig längre än till första 50h servicen på nån av dem.

Kravet på min nästa båt var: det ska inte gå att stjäla motorn.

Så fundera också lite över hur du ska få behålla den du köper. Typ ligg på brygga med ordnad nattvakt. Lämna den definitivt inte kvar på båten över vintern! Ta hem den till garaget/källaren! Om du inte står i ett ordentligt låst utrymme med vakter.

Men bra motorer är det!



Senast ändrad av Anders_St | 16 april 2009 | 17:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla för kommentarer!

Just det här med stöldbegärligheten är ett tungt vägande skäl att inte välja Yamaha.Såg en gång en sådan som var målad med en ful orange rostskyddsfärg. En frustrerad ägare?

Igår pratade jag med en säljare som säljer både Yamaha och E-tech, han var vad jag kunde förstå både seriös och opartisk, han lyfte inte fram någon som vinnare. Utan beskrev deras egenskaper på ett bra sätt.

Något som förvånar mig är att man inte rekommenderar byte av växelolja varje år utan menar att även den ska gå i tre. Något inte jag kommer att göraom jag väljer den, det är ju så lätt att byta, alltid försvinner nåt metallspån.

Men i övrigt? Yamaha är dokumenterat bra men gjord för att försörja servicefolket. Numera är första service satt till 20 timmar, eftersäsong för många, mitt i för mig. Bara tanken att ta upp båten, släpa den till verkstad betala en bra bit över 2000:- för att främst ställa ventilspel. (När slutade bilbranschen med det)?

Sen kommer hösten med konservering för knappa 2000:- om man inte gör det själv. Om man lyckas hålla tjuvarna borta, jag vet odsen är små, så väntar byten av kamrem mm.

Vad kan då hända med en E-tech? Få rörliga delar samt elektronikskador, delarna är svindyra men går de åt? Servicekostnaden ligger på ca 3500:- vart tredje år. Sotade stift slipper man med specialoljan som är dubbelt så dyr men sänker förbrukningen till hälften, de måste programera motorn för just den oljan så detr gäller att ha tillräckligt med sig på resan om man ska långt. Lägg sen till att E-tech är mycket mindre än Yamaha om än lika tung och med dagens kampanjpriser ca 2500:- dyrare. Just det, dyrare än Yamaha F 50. Förfinade material eller hutlösa marginaler? Halva antalet cylindrar och två mekanolåder mindre skrot som hoppar och far, men ändå dyrare.

Svårt att veta hur gammal en F50 eller E-tech kan bli men min gamla Evinrude 2 hk går än efter 29 år, gav den till en kompis med eka i insjö.

Så här långt leder E-tech, definitivt beslut i nästa vecka.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att försäljaren inte rekommenderar byte av olja varje år är säkert för att han vill att du så snart som möjligt skall köpa en ny.

Skulle det t.ex. under sommaren komma in vatten i växelhuset, som ändå inte är alltför ovanligt (kanske inte stora mängder), och du kör med vattnet där i flera sommrar. Antingen spräcker frusna vattnnet växelhuset under vintern eller så blir det garanterat korrosionsskador under vintern då oljan och vattnet separeras i växelhuset.

Byter alltid oljan på hösten efter upptagning!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Servicekostnaden ligger på ca 3500:- vart tredje år.?????

 

Hej Virgo, vet ej var du bor, men här på västkusten ligger servicekostnader kring 2000 SEK, plus olja för Evinruden. Att den har blivit så dyr förvånar mig. kanske jagar priser litet mer :-) ?

sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sven!

3100 plus material för att vara exakt, på västkusten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det finns för dåligt med återförsäjare med verkstad jämfört med yamaha och skulle det strula med något så finns det ju många som har delar mvh tutte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hadde en 50hk Yamaha 4-takt på min förra båt. Den var från 95, men gick alltid som en klocka. Bara vrida på nyckeln jämt och inget kladdande med olja. Jag skulle lätt välja 4-takt igen om jag köpte båt med utombordare igen, trots lite högre servicekostnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Micke!

Tack för länk!

Enligt både denna test samt av en annan test av 90 hästare så ligger Mercury i topp. Tyvärr så lider de enligt vad jag hört av problem med ojämn kvalitet. Jag har själv haft en sprillans ny Mercury i en tamp efter min båt.

 

Kvalitetsmässigt så talar allt för Yamaha. Likså när det gäller bränsleförbrukning i normalfart.

Stöldmässigt så inbillar jag mig att risken för stöld av Yamaha F50 är minst 5 ggr större än för Evinrude E-tech. 10 ggr om jag väljer en vit.

Honda har ingen ÅF i närheten så den faller bort av bekvämlighetsskäl.

Jag kommer att kolla begagnatsidan innan jag bestämmer mig.

När man väger samman alla faktorer så finns det inget självklart val, ju mer man lär sig ju svårare blir det.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sven!

Du som har en E-tech 50.

Du skrev att den ska servas första gången efter 300 tim eller 3 år och sedan efter 40 timmar eller varannat år. Detta låter fullständigt ologiskt. jag kör 40-50 timmar per år vilket skulle innebära årlig service.

Har du något motiv till detta?

Hur gör du med växeloljan de första 3 åren? Gäller garantin om man byter själv? Du spolar väl igenom motorn med färskvatten också.

Lars

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Lars, först ang service kostnader: motorn fick service hos kode maskin i fjol, det kostade ca 2300 SEK inkl allt. I Gtb finns en Evinrude åservice där kostar servicen 1800 plus material (olja). Det ingår även byte av växeloljan, tror jag iallafall, men jag kan fråga. ang 40 timmar/ vartannat år är det kanske litet missförstånd: jag frågade när motorn skall nästa gång till servicen efter den första servicen  och han svarade efter ca 40 timmar. För min del betyder det att jag kan hoppa över servicen i år! om inte vädret blir alldeles förtrevligt eftersom jag körde bara några timmar ifjol.

Båten används både i havet och på insjön. till och från havet trailer jag båten, så efter utflykten tvättar jag båten av och spolar motorn. Det gör jag inte när jag kör i var sjö.

Som du själv kan se verkar det finnas två läger här på forumet :-)

Om du köpa en hel ny motor har Evinrude nu också samma teknik eller kanske mer avancerad som Yamaha att få ut motorinformation som t.ex. bränsleförbrukning. Vid varje service uppdateras motorn software om det finns nya varianter.

Jag tror båda moterer är riktigt fina, det beror väl mest vad man skall använda den till. Jag trollar inte mycket, däremot används båten till vattenlekar och då passar mig E-Tec bättre. Poijken har en 50 hästare Mercury som verkar vara tystare men är inte lika vass.

På tyska säger man. Wer die Wahl hat. hat die Qual :-) (den som kan väljer har pina)

 

Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sven

Tack för svaret.

Vet du om garanbtin tillåter att man byer växeloljan själv efter varje säsong?

Mvh/Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du följer anvisningarna i medföljande bruksanvisning så står där:
Följande underhållsschema ger riktlinjer för regelbundet underhåll och inspektion av utombordaren som skall utföras av en auktoriserad återförsäljare. Schemat anpassas till motorns körförhållanden och användning

Intervall Var 300 timme eller vart 3:e år(1)

På alla servicepunkter inkl. byte av växelhusolja.

Smörja smörjnipplar samt att fetta in propelleraxelns splines dock varje år vid användning i saltvatten.

(1) Vid normal fritidsanvändning. Självfallet måste dessa kontroller utföras oftare om Evinrude E-TEC utombordare används för kommersiellt eller annat högfrekvent bruk (en gång per år rekomenderas)

Så den som säger att den skall servas var 40:de timme ser inte till kundens behov utan till sin egen försörjning. Man räknar att en normalanvändare använder sin motor ca. 100 timmar/säsong.

Om den rekomenderade oljan (Ultra-HPF) används ser jag ingen orsak till sänkt garanti, Men uppstår problem och annan olja upptäcks vid kontroll försvinner nog garantin.

Jag byter olja på min 115 varje år trots de gällande rekomendationerna, det kan knappast sänka livslängden på motorn.

1800 tycker jag låter lågt om filter, anoder, stift, inspektion av impeller, växelhuskontroll och oljebyte som skall ingå i en service ingår.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, här ang servicen E-Tec 50 hp 2005 (finns alla andra MY också):

300 timmar eller var tredje år. Men kollar oin manualen där står allt om det och det går bättre all läsa där än i mitt svar.

http://12.2.215.22/og/default.asp?SessionId=d8cd4edb029e4c2db613ca8327a297c0&Lang=EN&brands=EVINRUDE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MAINTENANCE SCHEDULE

Routine maintenance is necessary for all mechanized products. Periodic maintenance contributes

to the product’s life span. The following maintenance chart provides guidelines for outboard

maintenance and inspection scheduled to be performed by an authorized Dealer. The

schedule should be adjusted according to operating conditions and use.

The recommended lubricants have been formulated to protect bearings, gears and engine

components. They must be used to avoid damage caused by improper lubrication.

Description

Engine

Care

Product

Every 300

Hours or

Three Years

 

(1)

(1) When used in normal recreational use. Common sense dictates when using an Evinrude E-TEC

outboard for commercial or other heavy use that you check these items more frequently (annual

checks are recommended).

Electrical and ignition wires, inspect for wear or chafing

 

 

 

Engine to transom mounting hardware, re-torque (40 ft. lbs.)

 

 

 

Fasteners, inspect any loosened components

 

 

 

Fuel and oil system components, inspect and repair leaks

 

 

 

(2)

(2) Emission-related component

Fuel filter, replace

 

 

 

Gearcase lubricant, replace

 

 

 

A

Grease fittings, lubricate

 

 

 

(3)

(3) Annually in salt water applications – Refer to

 

 

 

Salt Water Lubrication Points

on page 30

Muffler foam, inspect and replace if necessary

 

 

 

Power trim/tilt system and fluid level, inspect

 

 

 

B

Propeller shaft splines, inspect and lubricate

 

 

 

(3) C

Spark plugs, inspect and replace if necessary

 

 

 

(2)

Starter pinion shaft, inspect and lubricate

 

 

 

D

Steering system, inspect and lubricate

 

 

 

C

Thermostats, inspect

 

 

 

(2)

Throttle cable, inspect and re-tension

 

 

 

Water pump, inspect or replace if necessary

 

 

 

l

tra-HPF gearcase lubricant

 

 

Using Your E-TEC Outboard

SALT WATER

Additional anodic protection for the outboard

has been provided for use in salt or brackish

water.

Upon removal from salt water, leave outboard

in a vertical position until its cooling system

has drained. During long periods of mooring,

tilt the gearcase out of the water, except in

freezing temperatures. Flush the outboard, if

desired. Refer to

 

 

Flushing

on page 36.

Salt Water Lubrication Points

1. Trailering bracket and swivel bracket lubrication

points (annually)

1. Tilt tube lubrication points (annually)

Anti-Corrosion Anodes

Your outboard is equipped with one or more

anodes that protect it from galvanic corrosion.

Disintegration of the anode is normal and indicates

it is working. Check each anode periodically.

Replace anodes smaller than 2/3

their original size. See your Dealer for replacements.

Galvanic corrosion destroys underwater metal

parts and can occur in fresh or salt water;

however, salt, brackish, and polluted waters

will accelerate corrosion.

Metal-based antifouling paint on the boat or

outboard and the use of improperly installed

shore power in the area of your moored boat

will also accelerate corrosion.

IMPORTANT:

 

 

NEVER paint the anode, its

fasteners, or its mounting surface. Painting

will reduce its corrosion protection.

WEEDY WATER

Weeds block water intakes and may cause

your outboard to overheat. Weeds on the propeller

create vibration and reduce boat speed.

When operating in weedy water, run at slow

speeds and in REVERSE frequently to clear

weeds from the propeller and water intakes.

Check the water pump indicator often.

If REVERSE operation does not clear away

weeds, SHUT OFF the engine. Remove

weeds from propeller area and water intakes

before operating at higher speed.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...