Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024

Virgo

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    140
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om Virgo

  • Placering
    Örlogskapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jag lutar nog mot det alternativet, kanske bäst att strunta i att bottenmåla så att en köpare inte tror att man spacklat upp någon färsk skada? Båten är en Uttern 5000 AC och behändig att sjösätta. Har beslutat att ha öppen båt i fortsättningen, kanske en Pioneer Multi?
  2. Virgo

    Sälja båt

    Jag har en båt som jag ska sälja, Jag tänker inte använda den 2015 utan sälja den och köpa en annan till året därpå. Frågan är om jag ska sälja den i sjön eller på land. Om jag ska låta båtplatsen vila ett år eller betala för den när räkningen kommer nu i januari. Vilket är bäst? Ska man sälja den oprövad så måste man garantera funktionen. Båten står på båtkärra som eventuellt kan följa med.
  3. Tänkte närmast på de praktiska övningarna och då främst älgskytteprov. Har man inte genom praktiska prov lärt sig grundläggande hantering av en studsare så ska man inte ens ta den i sin hand.
  4. Jag läste en artikel om en som varit med på björnjakt här i Sverige. En man som jagat i många år men ändå fick en släng av björnfrossa. Att ge sig ut bland isbjörnar med de korta skotthåll som krävs för att nödvärnsrätt inte ska klassas som tjuvjakt kräver mer än nödig kännedom om vapen. När en isbjörn lägger in överväxeln emot en så har man troligen ett enda skott på sig för att få stopp på den. Min slutsats är att om man inte har erfarenhet av jakt på vilt som kan farligt så är jägarexamen ett absolut minimum. Såg en film där barn lekte bland isbjörnar. De hade skramlor av konservburkar i snören som de skrämde björnarna med. Finns det inte elektroniska björnskrämmor? Undrar hur det går med en stark stroboskoplampa i kombination med ett intensivt oscillerande oljud. Isbjörnen kommer nog att springa, frågan är på vilket håll? Nån som vill testa?
  5. "3. köpa en bössa bakom garaget i Nordstan, inte lika kul som det låter särskilt som du inte vet vad det vapnet var med om." Undvik i så fall revolvrar i cal .357 mag. Den kan vara Palme vapnet.
  6. Jag målar mitt hus med faluröd slamfärg. De sista åren har de flesta färger av den typen möglat pga att man tagit bort konserveringsmedel. Tillsätter man 1% Borakol i färgen så möglar den inte det de första åren i alla fall. Men man uppnår liknande effekt med 2% Atamon som man konserverar bär med. Jag har det på min vedbod som byggdes och målades 2 ggr för 10 år sen, ser fortfarande bra ut. Atamon är förhoppningsvis inte lika miljöfarligt som Borakol. Allt går att testa. Funkar det inte så kan man tvätta bort det. Ett kapell måste troligen behandlas minst en gång per år.
  7. Kanske är det så och i så fall återstår det bara att skaffa mindre motorer så att båten håller sig under 15 knop om man nu tycker att det är viktigt. Något jag för övrigt tänker göra men av helt andra skäl.
  8. Tittade på bilden med de tre båtarna. Min uppfattning är denna. Endast en person bör vara ansvarig för nykterheten i en fritidsbåt och det är den som för tillfället håller i ratten. I exemplet är det föraren av den innersta båten som ska avgå. Om de två andra kan få till det med enbart tampar så ska det väl vara OK, om inte så får de anlita någon nykter att hjälpa till. För att onykterhet i fritidsbåt bör regeln vara att motorn är igång. Förhalning utan motor (Ingen vid ratten) bör vara tillåtet. Hela tanken att båtens möjliga toppfart ska avgöra. är feltänkt. Bilar får gå hur fort som helst utan att bötfällas men måste följa hastighetsbegränsningen. Jag som har en liten grundbottnad båt som kan gå i över 15 knop tar ofta land på sandstränder i skyddade lägen med ankare akter och tamp iland. Om jag ska övernatta så drar jag alltid ut båten en bit innan jag lägger mig för att inte riskera att den står på botten på morgonen. Är denna lilla förflyttning med muskelkraft på kanske 4 meter utan motor olaglig om man har mer än 0,2 promille? Är det så så måste lagen ändras så att den blir tydlig. Förslagsvis ska båt som flyttas utan motorhjälp jämföras med långsam båt, musklerna fixar inte att dra båten i 15 knop. Lagar som av övernitiska tjänstemän kan vrängas till ren idioti hör inte hemma i en demokrati. En ankarliggare på svaj i en skyddad vik rör sig rätt många meter under en natt, förhoppningsvis understiger farten 15 knop. Olagligt? Man kan stapla exempel på varandra. Hur gör man regelverket entydig. Antingen så inför man totalförbud mot all alkoholförtäring i anslutning till fritidsbåtar även gällande de som tältar på stranden och lämnar båten tom. eller så så drar man gränsen vid motor igång och då endast förare. Hur man än gör så måste man noga specificera om det bara gäller sjösatt båt så att vi slipper lagens långa arm på uppställningsplatserna.
  9. För många år sedan köpte jag en båt 4,45 m lång med en urgammal 20 hästars motor. Båten var rund fram och platt som en eka bak fast med en liten lyftklack längst ut. Höjden på motor fästet var mitt emellan kort och lång. Den gick inte att köra fortare än 6 knop. Just den hastigheten eller max 6 hk motor var båten byggd för enligt försäkringsbolaget. Jag byggde på och förstärkte akterspegeln och hängde på en ny 2 takts 15 hästare. Hade redan planerat att köpa en annan båt året därpå där jag skulle ha 15 hästaren. Efter inkörning drog jag på fullt och båten gjorde 18 knop med mindre motor än 6 knop innan. Alltså är det som de flesta skriver. Ska du inte upp i plan så kvittar höjden inom rimliga gränser men om du vill det så är det rätt små marginaler som gäller.
  10. La in mitt inlägg i fel tråd, lägger det även här. Jag har använt en och samma ankaretyp i 17 år. Det är lite udda och väl värt att titta på.Jag har ett på 3,5 kg utan kätting som dagankare och ett 6 kg med 2 meter kätting som nattankare. Det heter Brittany och är helt platt, kompakt och extremt lättstuvat. Det säljes av plastimo och finns i alla storlekar från 2-90 kg. 2 kg är helt värdelöst men redan 3,5 är suveränt på sand men 6 kg med kätting har hittills aldrig släppt på någon botten. Titta på dem. http://www.navinordic.com/ Jag kommer aldrig att skaffa något annat. Draggar och plättar är skrot i jämförelse med samma vikt i Brittany. Lite subjektivt, har aldrig kunnat testa olika ankare under samma förhållanden. Dannforth och Bruce är kanske ännu bättre men tar plats om man ska stuva dem.
  11. Jag har använt en och samma ankaretyp i 17 år. Det är lite udda och väl värt att titta på.Jag har ett på 3,5 kg utan kätting som dagankare och ett 6 kg med 2 meter kätting som nattankare. Det heter Brittany och är helt platt, kompakt och extremt lättstuvat. Det säljes av plastimo och finns i alla storlekar från 2-90 kg. 2 kg är helt värdelöst men redan 3,5 är suveränt på sand men 6 kg med kätting har hittills aldrig släppt på någon botten. Titta på dem. http://www.navinordic.com/ Jag kommer aldrig att skaffa något annat. Draggar och plättar är skrot i jämförelse med samma vikt i Brittany. Lite subjektivt, har aldrig kunnat testa olika ankare under samma förhållanden. Dannforth och Bruce är kanske ännu bättre men tar plats om man ska stuva dem.
  12. "-Idag har jag lagat båtmotorn. -Var det något fel på den? -Nej, men jag lagade den ändå." Kallas förebyggande underhåll.
  13. Enligt vad jag läste i Atlanticas tidskrift härom året, om jag nu minns rätt, så har inga allvarliga olyckor inträffat de senaste 20 åren som kunnat härledas till alkoholhalter under 1,0 promille. De notoriska fyllona som förorsakar dödsolyckor når man inte med lagar om de inte kopplas till beslag av båt och fängelse. Pilsnerlagen är en gigantisk rallarsving som missar målet. I och med att lagen nu finns så går den av olika skäl inte att backa. Debatter tas lätt över av ytterlighetsfraktioner där den stora massan av skötsamma måttfulla människor som inte tappar omdömet lätt försvinner. Jag ser vissa paralleller till andra aktuella frågor där stigmatiserande stämplar användes i tid och otid och i slutändan bara gynnar helt andra krafter än avsett. Det pågår en polarisering i världen på alla plan och frågan är om den processen går att vända? Pilsnerlagen har kommit för att stanna, inte minst av prestigeskäl , det enda man kan be om är lite mindre luddiga och dumma regler. En lag som berör gemene man ska vara kristallklar och lätt att förstå. Jag bryr mig inte, jag behöver bara göra som jag alltid gjort, dvs dricka min enda folköl till maten minst ett par timmar före avfärd. En folköl = 4 cl sprit = 2 timmar. Samma mängd som ett litet glas vin (12 cl). Eventuell kvarvarande alkohol bör landa väl under 0,2 promille
  14. Roade mig med att läsa inläggen. Tanken med lagen är rätt. Att minska antalet olyckor med stora och eller snabba båtar. Sen blir allt fel. Får jag föreslå tre enkla punkter för fritidsbåtar. A: Har man överhuvud taget druckit alkohol så är det tex max 10 knop som gäller oavsett storlek eller fartresurser på båt. Vid kontroll kan 0,2 promille gälla som felmarginal. B: Har man mer än 1 promille i blodet så är man sjöfull oavsett allt annat. C: Lagen gäller bara båt under färd och bara den som håller i ratten. Är det för enkelt? En lag måste vara enkel och utformad med känsla för både båtägarna och sjösäkerheten. Den måste vara helt befriad från moralism och tyckande. Man måste kunna få flytta en båt med 2 glas vin eller motsvarande i kroppen. Man ska vara medveten om att det är farten som dödar snarare än promillehalten vid koncentrationer under 1 promille. Det är bättre att inskränka på farten vid alkoholintag än att ha onödigt låga promillegränser. Jag har tidigare varit total anhängare av lagen, men nu börjat svänga rejält i mina åsikter om denna lag. Lagen är bra, men kass... Är väl milt uttryckt då den inte gäller alla sorters flytetyg, är väl min egentliga åsikt. Jag är fullt beredd att hålla med dig i dina punkter, dock med viss ändring (enligt mig, alltså) på punkt A & B. A: Där anser jag att 7 knop är en hyggligt säker fart, och att 0.4 promille bör vara gällande som felmarginal. B: Där vill åtminstone jag sänka till 0.8 promille för att anse som sjöfull, oavsett allt annat. C: Där håller jag med dig helt och hållet...! Jag har en Nidelv 28 - 8,5 meter x 3, 05 meter, vikt a´ 3500 Kg. Med den motor jag har i, så maxar den inte mer är 13 knop (tmd40b) så jag faller ändå inom den nuvarande "säkerhetsramen". Jag vet inte vad det är som gjort att jag svängt i denna frågan, men svängt har jag i alla fall gjort... Dock inte så långt att jag håller med TS och hans gelikar, då jag anser att de är helt obstinata och rabiata i sina åsikter... Jag tar mycket gärna emot mothugg och andra åsikter - Om jag besvarar dem eller ej, får jag se... I vilket fall som helst, så får ni ha det gôtt, Alla!! Håller med om dina gränser, mina var bara ett exempel.
×
×
  • Skapa nytt...