Gå till innehåll
onsdag 22 maj 2024
almers

Linolja före Le Tonkinois på plywood?

Rekommendera Poster

Jag är på gång att fernissa ett däck av mahogny plywood, jag undrar om jag kan mätta plywooden med linolja innan för en trevligare nyans och förhoppningsvis mindre åtgång av den dyra lacken.

Har hört en del om att man inte ska olja plywood utan endast fernissa, stämmer detta?

Mvh Almers

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen olja före lack på plywood, det stämmer.
Du får trevlig nyans ändå.
Tips är att betsa mahognyplywooden med mahognybets innan lack, då märks inte solblekningen lika mycket. Undvik Internationals dito, den är LILA!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Även det yttersta skicktet i plyfan är ganska mättad med lim underifrån så det finns ingenstans för linoljan att ta vägen.

Min egen erfarenhet av plyfa är att man skall måla eller fernissa med 2 komponent och inget annat.

 

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mkt för svaret båda två! Nu är det så att jag har redan oljat undersidan av däcket (innan jag fick berättat för mig att det inte var att rekomendera) så jag undrar om det kan tänkas bli några problem med däcket, pga av oljan.?

Mvh almers

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet att Kalman inte håller med mig (det har varit uppe förut...) - men JA, det går JÄTTEBRA med vanlig enkomponentsfernissa på plywood. Jag och andra har lyckats utmärkt med detta.
Men Kalman är som sagt av annan åsikt, vilket han naturligtvis har rätt till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, torka av överflödig olja med aceton bara så att fernissan fäster ordentligt så ska det nog gå bra ändå, gjort är ju liksom gjort. Det värsta som kan hända är att fernissan blåsar sig i sommar, men kör på - det hade jag gjort. Men tvåkomponentslack på oljad plywood hade jag nog inte försökt mig på...
Tvåkomp är känsligare för oljiga ytor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Peter, kan du rekommendera någon speciell fernissa? Hur många lager bör man lägga på skrovet om det är en liten sportbåt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör just nu med Hempels Classic Varnish på utsidan av båten, men har även testat deras polyurethanfernissa Duragloss, som är lite blankare, lite slitstarkare, lite hårdare och håller lite bättre mot UV-ljus. Tar dock inte upp rörelser i massivträ lika bra. Fungerar alla gånger perfekt på plywood!

Rolla och eftersläta är metoden som gäller, glöm bara inte att tvätta den nya rollern innan du börjar, den luddar fruktansvärt annars. Tyvärr har Biltema slutat med skumgummipenseln min gudfader rekommenderade och som jag använde, letar fortfarande efter ett bra och billigt alternativ. Kör med vanlig lackpensel (även den från Biltema) tillsvidare, duger bra även om det blir lite randigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du nu redan köpt Le tonkinois så är det ju annars en finfin fernissa.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp jag kör på Le Tonkinois nu när jag ändå har den:) Men tack för alla tips, ska tänka på det till nästa gång!

Ang. det här med roller och eftersläta, vad kör ni med för roller, och är det viktigt att vara i dammfritt och torrt utrymme som ej har betongolv som jag läst någonstans eller funkar det bra med ett vanligt garage?

Jag har hittat skumpensel på både silvan bygg och colorama, dock var dom ju inte särskilt billiga.

Mvh Almers

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför kan ni inte klippa till scottsbright som Frederick gör när han lackar sin misil 2:a? Det  verkar ju funka väldigt bra, plus att det är billigt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör med korthårig mohair-roller.
Samma typ som man brukar måla bottenfärg med.

Fredericks tips funkar f ö utmärkt, men det är ganska kladdigt att hålla på med, speciellt till större ytor.
(Och for-the-record så har han en en Misil 1...)

Tillägg, garaget ja.
Det funkar säkert utmärkt. Däremot är det viktigt att det är dammfritt. Man bör inte torrslipa direkt innan man lackar, man bör ha dammsugit, man bör ha dammfria kläder.

Jag brukar dessutom fuska lite när jag lackar i källaren och ta en liten sprutflaska med vatten och spraya en lätt dimma över golvet - det gör otrolig skillnad! Fast det gör jag bara när jag lägger de sista lagren - jag är inte sjuk heller! ;-)



Senast ändrad av Peter_K | 01 april 2009 | 07:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Visst Peter, vi är lite oense.

Med fernissa menar jag oljebaserat. Med 2 komponent menar jag uretan eller annan plast färg.

Den oljebaserade flagar av fort som bara den. Det är min erfarenhet. Från en gammal jolle som heter Snipe. Däck av marinmahoghy plyfa. 2kompen satt kvar.

Ok, det kan ju bero på vilket lim man har byggt plyfan av. I mitt fall var det gammalt sk. Recinolharts lim, röd ni vet.

 

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tvåkomponentslack menar jag en lack bestående av två komponenter, dvs bas och härdare.
Med enkomponentslack (eller det som slarvigt kallas fernissa ibland) har jag provat med både linoljebaserat (Le Tonkinois), alkydoljebaserat (bl a International Original) samt urethanbaserat (bl a Hempels Dura Gloss). Har aldrig oljat först. Har aldrig fått släppor som kan härledas till kombinationen lack-plywood.
Har iofs aldrig brytt mig om att ta reda på vad plywooden var limmad med, men har kört på både nyare skivor och delar av min båt från 1972.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...