Gå till innehåll
måndag 29 april 2024

kimnordinform

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    57
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om kimnordinform

  • Placering
    Löjtnant

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. En god vän till mig lät ett varv utföra just durk- och akterspegeljobb på en Fjordling. Prislappen slutade på dryga 50.000. Skulle nog råda dig till att sälja till någon som har tid och kunskap om du inte kan göra det själv. Har precis gjort detta på min Fjordling.
  2. Tack för svaret. Jag har även lagt ut frågan på www.fjordling.multiply.com. Vi får se vad man får ut av det. Ska bli spännande att reda ut detta vidare.
  3. Jodå, jag renoverar den varsamt och noggrannt. Vill bevara båten i så nära originalskick som möjligt. Coolt med din Celica. En av historiens vackraste bilar Har själv ägt en Datsun 1600 SSS från -77 i toppskick. Älskar gamla japs
  4. Jag renoverar min Fjordling 17 HT och fick till min förvåning se att serienumret var 000001. Kan det vara den första Fjordlingen som byggdes eller kan serienumren ha startat om vid uppdateringar av modellen eller liknande? Hoppas det finns fler Fjordling-nördar
  5. Oavsett hur du gör kommer Fjordlingen inte uppträda stabilt med en 200 hk. Optimalt på Fjordlingen är 80-115 hk ungefär. Förstår om man tycker att det är ballt att hänga på 200-300 hk på den eftersom den klarar det med lite förstärkningar, men stabil blir den inte. Lite som att kasta in en porschemotor i en bubbla
  6. Jag kör Porsche Cayenne S och Sea Ray 290 Sundancer. Cayennen är lite keff i detaljerna för att vara en Porsche, men de andra SUVarna var för trista och tunna. Vill kunna lasta lite båtprylar
  7. kimnordinform

    Fjordling 17

    Jag har en Fjordling 17 som jag har börjat renovera. Akterspegel och knän är nyligen bytta. I höst väntar en ny durk. Hör av dig om du vill ha tips eller byta idéer. Kolla även denna http://fjordling.multiply.com/
  8. Vad bör man ha för propeller på ekipaget tycker ni?
  9. Finns det någon som vet vart man kan vända sig gällande relingslister i rostfritt stål?
  10. Kan hålla med dig. Min oro kom när en expert på en båttillbehörsbutik sa att den snabbt skulle förstöras om jag inte epoxybehandlade den. Jag tror inte att jag har skrapat bort någon blymönja. Jag har förstått att antifouling inte är vattentätt :-) Men du tror inte att det kan förstöra båten om man epoxybehandlar botten? Stänga in fukt osv.
  11. Jag håller på att renovera en Owe Forslund Seamaster, mahognyplywood på ekspant. Båten är byggd 62 och som jag upptäckt är botten aldrig epoxybehandlad tidigare. Båten börjar jag få i hyfsat fint skick nu, men jag har bara bottenmålat direkt på plywooden. Hur viktigt är det att epoxybehandla botten på den? Finns det andra tips eller kan man låta det räcka med bottenmålad, antifouling, botten? Tacksam för tips och åsikter
  12. Heja dig!!! Snyggt att inte ge upp trots motgångar och domedagsprofeter. Jag har mitt impellerbyte kvar på en liknande murkla 20 hk. Inspirerande! *hatten av för dig*
  13. En fråga som kanske tangerar till gråzon: Om man har ett C-map-kort, kan man i PC/Mac kopiera över till SD med en vanlig läsare eller måste man köpa ett SD-kort från butik? Dvs om det finns en massa viktiga drivrutiner som är svåra att få med eller kopieringsskydd,
  14. Spännande, jag har en Garmin nüvi 255 WT. Funkar sjökort till den tror ni? Kör man in sjökortet i SD-platsen helt enkelt eller måste man hacka den?
×
×
  • Skapa nytt...