Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Hustler

Ta bort bottenfärg, hur?

Rekommendera Poster

Har läst lite trådar om hur man tar bort bottenfärg.

De alternativen jag läst om är:

Kaustiksoda
T-Röd
Skrapa

Problemet är att jag inte vet vilken bottenfärg jag har och således inte vilken metod jag ska
använda. Skrapa är tidskrävande och jobbigt i den arbetsställningen som blir.

Anledningen till att jag vill få bort färgen är för att få ett slätare (och kanske snyggare) skrov, utan att måla om det igen efteråt.

Hur göra på min båt? (se bild)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vattenslipa det för hand.
(Jag grundslipade hela min båt ovan, innan och under, det tog ungefär 50-60 timmar, första varvet.)

MvH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vad skajag använda för slippapper?

Går det inte att använda planslipmaskin? (hade tankar på det men vill inte riskera att slipa bort plast..)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattenslippapper, det är ofta färgat svart.
Doppa slippappret i vatten runt en träkloss, bra tryck på handen och sen slipa tills du har en blank vit plastyta. (Ha ganska fint papper, runt P150 och uppåt, ta gärna en 3-4 varv om du inte ska måla igen och sista lagret kanske P500...)

MvH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta tar inte bort bottenfärg, bara växtlighet?

MvH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inne på att blästra med kolsyra eller sk. isblästring.. då borde man kunna köra drev o sköldar åxå..  ska ringa o kolla när jag får tid..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

högtycks tvätt tycker jag funkar bra det fins ju även bläster satts till det o det tar ordentligt

mvh penta

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

aha...  du menar att det funkar..?  jag har en stooor hetvattentvätt modell gul.. så du menar att det e bara att handla ett blästermunstycke?? o det funkar?   i så fall så måste jag bara skaffa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varken högtryckstvätt eller liknande medel fungerar att ta bort bottenfärg -- om det sitter fast normalt, varken bra eller dåligt.
Det verkar som om ni har kommit in på att ta bort växtlighet och inte bottenfärg, eller har jag helt fel?

MvH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej.. så bums är ingen fara för plasten under?

hur går man tillväga med färgborttagningsmedel??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp fälgrengöring på biltema istället.. ca 40 spänn för en liter.

Det var dock inte vad min tråd handlade om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmm.. lite olika giv här.. tillbaka på ruta ett igen.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är dock ännu inne på att våtslipa allt för hand -- för absolut bästa resultat.
Vi har hållit på så med klubbens 606or, och det blir nybåtsskrov efter man är klar, men det tar härrans många timmar.

MvH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag märkte rätt snabbt att det kommer ta tid.. men eftersom det blev full vinter igen inatt så har jag nog tid på mig..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ytterligare en variant...

Jag använde för 25 år sedan en liten gasolbrännare och även varmluftspistol, värmde hastigt en liten yta så färgen började bubbla sig lite. Skrapade sen fläcken med en liten handskrapa, vilket då gick lätt. Några kvadratcentimeter i taget tills båtbotten var helt färglös. Arbetet gick hyfsat lätt o snabbt. 
Gelcoaten blev faktiskt inte skadad av detta, har antagligen ganska liten värmeutvidgning och är tydligen stark nog för denna något drastiska metod. Vet inte vilken typ av grundfärg det var, kanske var det en lättskrapad sort? Båten har jag för övrigt kvar.
För att slippa byta skrapans blad stup i ett, kan eggen filas ofta med en enkelgradig fil. Rundfila gärna kanterna så undviks spår efter dessa. Tja...jag lämnar inga garantier men det gick ju bra för mig, så kanske...??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen när löser fälgrengöring upp färg??? Tråden handlar om att ta bort färgen inte tvätta rent !!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trött?

Det är jag som skapat tråden och jag skrev också att det inte var vad tråden handlade om.

Fälgrengöringen har samma effekt som Rönnkvistsmedlet som diskuterades i tråden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp fälgrengöring på biltema istället.. ca 40 spänn för en liter. 

Det var dock inte vad min tråd handlade om.

 

Sorry, vid en snabb blick på hemsidan, utan att läsa den ordentligt, fick jag för mig att detta även fungerade på färg.

 

Finns fortfarande Bums kvar på marknaden? Fick höra av en kille på Bauhaus att den numera var förbjuden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten på bilden är ju nästan ren på färg. Bara finliret kvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vit färg under det blå.. så det är mer än vad det ser ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här finns lite färgborttagningsmedel. Berätta gärna hur det gick/har gått med dessa medel.

 

http://alcro.se/sok.aspx?ute (sök på bums)

http://www.universalfarg.se/Webbplats/Andra_produkter_files/Unix.pdf

http://www.trilack.se/trip.fabort.htm

http://hjertmans.se/index.asp?rubnr=459&xartnr= (Hempels Paintstripper och Internationals Interstrip)

 

Testa på en liten yta innan ni kör hela skrovet..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kommentar till BUMS bara! Blanda kaustiksoda och vatten till lagom styrka och tjocka den sedan med tapetklister. Fungerar utmärkt och är bra mycket billigare än BUMS (om det finns kvar)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...