Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

kuwik

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om kuwik

  • Placering
    Kadett
  1. En kommentar till BUMS bara! Blanda kaustiksoda och vatten till lagom styrka och tjocka den sedan med tapetklister. Fungerar utmärkt och är bra mycket billigare än BUMS (om det finns kvar)
  2. Låter som glappkontakt någonstans. Kolla så att alla anlsutningar på generatorn är fria från beläggningar. Mät med voltmeter mellan generatorns anslutning B-plus och batteriets pluspol. Ska vara så nära noll som möjligt. Kolla också minussidan. Mät mellan gen. hus och minuspolen på batteriet. Ska oxå vara = 0. Många gen är ju upphängda med gummibussningar. Kan behövas jordfläta mellan gen och motor! Kan också vara kol, fast det på en växleströmsgen inte är så vanligt! De är lätta att byta. Q
  3. Risk för mer hal is här. Jag har ingen aning om hur ditt styrsystem är uppbyggt, men jag har pysslat en hel del med hydraulik. När du styr i ändläge dräneras trycket från servopumpen till tank via en övertryckventil (tryckbegränsare). Dessa har en tendens (förutsatt att de är av enkel konstruktion, vilket jag tror) att självsvänga när de öppnar och därmed skapa ett oljud. Detta fenomen har lättare att uppkomma om oljan inte har rätt viskositet. Byt olja till rätt kvalité. Det kan också uppstå när pumpen är helt slut. I ett sådant fall har den stort inre läckage. Detta inre läckage ger ett strömningsljud som sjunger. För att smörja kilremmar behöver du inte köpa nån speciell spray. Vanlig bromsvätska till bilen går alldeles utmärkt. mvh Q
  4. Efter att ha justerat funkar det igen! Det underliga är att problemet kom plötsligt! Nåväl, jag ska ta upp och byta olja till SAE90W. Ha de´ /Qrt
  5. Tack så länge Wellcraft! JAg har förmodligen läst rekommendationerna klantigt. JAg har kollat tre olika versioner och i-böcker där avsnittet tekniska data sett olika ut. Jakg kan mycket väl ha läst 290 SP utan att se vad jag läst. Jag blev dessutom lite misstänksam efter att ha tappat ut vitkleggan. Den hade en doft av transmissionsolja och inte motorolja. JAg misstänker (hoppas) att det är i oljestickpluggen då den satt så löst att man kunde dra upp den för hand. Jag har köpt båten i våras och förre ägaren bedyrade att det var bara att åka, den är vinterservad. Man borde lärt sig att kolla. Jag ska byta olja SFSM och återkommer. Q
  6. Hej! Jag har problem att få i framväxeln på ett 290 DP drev. På tomgång går drevet i , men slirar känns det som. Höjer jag varvtalet sakta så kommer ett markant klonk vid c:a 1000 varv som mer känns än hörs. Därefter har jag inga problem. Har bytt olja till motorolja 10/40. Oljan som var i var duktigt vit! Kollat alla länkar som ser OK ut. Vajrar löper lätt och hels vägen! VP rekommenderar ju även API GL 5 som olja. Nån som provat med olika kvalitéer? Motorn är en AD40B
  7. Vänd dig till en mekanisk vekstad som kan skära med laser eller vatten/sand! Jag har skurit mina med laser. Hittar Du ingen kan jag hjälpa dig här uppe, fast det är ju en bit (Östersund)
×
×
  • Skapa nytt...