Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Antonblom

Förbud mot ensamsegling?????

Rekommendera Poster

Hej

Jag sökte på ensamsegling på google och fick till min bestörtning läsa detta (nedanstående) hemska inlägg. Är det något som någon känner till???? 

Mvh Anton

 

Förbud mot ensamsegling mer än 12 timmar? Gammal 2009-01-27, 12:45     #1 (permalink)
Hörde ett rykte om ett kommande förbud mot ensamsegling mer än tolv timmar.

Vet inte om det stämmer men vill få bekräftat om något är på gång.

Har någon hört mer och kan berätta något?

Tolv timmar innebär t ex problem för Gotland singlehanded vid lättare vindar...

:( />

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste ju ha något med hur länge man kan hålla sig uppmärksam vid segling. Möjligen då att man inte kan göra detta i mer än 12-timmar. Har hört något om försäkringsbolag med liknande tankar, men inte nåt om lagar.

Känns dock konstigt om man skulle börja kontrollera detta. Måste vara väldigt svårt.

Mvh // Erik 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På internationellt vatte gör du vad sjutton du vill. i teorin skulle du altså kunna segla på svenskt vatten i tolv timmar, segla ut på internationellt vatten (12 sjömil utanför kusten) och sedan segla tillbaks  in igen för ett nytt tolvtimmarspass...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är egentligen redan förbjudet att ensamsegla dygn efter dygn.

Det står i sjövägsreglerna att man ALLTID måste hålla noggran utkik.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ju bra att det inte gällde ensamsegling överhuvud taget. Då hade det varit många som hade måst sluta segla - däribland jag.

 

Å andra sidan - där det inte finns nån åklagare, faller ingen dom.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja varför blir man inte förvånda längre??? Kan väl säga: Så in i H-vete trött på detta överförmynderi!!! & jag lär ensamsegla 3 mån isträck, dygnet runt om jag vill, & tänker definitivt INTE be omursäkt eller om lov. Som vuxen mäniska tar jag ansvar för mina handlingar. & det är inte bara rebellen i mig som talar! & vill ngn. försöka göra ngt. åt det så är de välkommna. En av anl. jag tycker om med segling är min frihet, att jag kan segla var jag vill på jordklotet, då även i sverige...Men detta land går fr. klarhet till klarhet...tragiskt!

Free winds...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I finland är det en kommande lag till Åland att alla båtar över 5,5 meter kommer att måsta registreras, lagen är bra i sig, men helt åt helv angående kappseglingen.
Detta innebär att alla 606or kommer att måsta registreras, och besättningar under 15 år inte kommer att få segla dessa enligt lag, vilket är helt åt helskotta.

On Topic: Vad jag tolkar int. sjöfartslagen är väl:
-Vid nedsatt sikt är alla fartyg skyldiga att hålla utkik och tillämpa möjliga instrument för att undvika kollision.
Annars gäller väl bara att ständigt ha ett utkik bara handelsfartyg?

Tänk på de som seglar jorden runt ensamma då?
Ska man måste hyra in en till besättningsman?
Låter ju helt sjukt och är helt sjukt.

MvH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla är skyldiga att hålla utkik, inte bara handelsfartyg. Det säger de internationella sjövägsreglerna. Så egentligen har det i praktiken varit förbjudet att segla ensam långa sträckor sedan länge. Ändå görs det och anordnas kappseglingar utan at någon bryr sig.

Många (förmodligen alla?) försäkringsbolag friskriver sig från krav från ensamseglare som seglar ensamma längre preioder än 12 timmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förtår inte varför du och andra blir så irriterad tar till såna bröstoner.

 

Om vi människor skall kunna leva tillsammans någorunda fredligt och utan anarki måste det finnas regler.

 

När jag seglar över till Norge sover jag inte, men jag försöker vila hela tiden. Sätter en äggklocka på 15 minuter och har en större väckarklocka ställd på ringning varje jämn timme. När klockan ringer går jag upp och kollar. Med min gamla havsfidra brukade det ta ca 35 timmar till Kristiansand.

 

Om jag skulle segla på eller bli påseglad av en fiskebåt eller annan större båt får jag skylla mig själv. Jag vet vilka regler som gäller och bryter medvetet mot dem.

 

Det finns ett par historier om en, för mig, till namnet känd person som brukade segla över till Norge. Han satte kurs, la på autopiloten och gick och la sig. Vid ett tillfälle seglade han så nära en fiskebåt, så att nån i besättningen släppte ner nåt i hans sittbrunn. Jag har för mig att det var en stor rostig schackel. Vid ett annat tillfälle seglade han på grund i Norge.

 

Jag tror att man i största möjliga mån måste låta både sunt förnuft och självbevarelsedrift råda. Den som jag utsätter för den största faran är ju ändå mig själv.

 

och faktiskt

Vinden är fri

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toaen skrev: Om vi människor skall kunna leva tillsammans någorunda fredligt och utan anarki måste det finnas regler.  jo visst... men överförmynderi är ju tragiskt. vi ska ska va med & bestämma kärnkraft, sv. egeringar osv. det duger vi tydligen till???!!! Men normalt folkvett/ sjövett  ska andra berätta för oss. Nä min själ, man får stämma i bäcken, trots allt ingen diktatur väl? Man ska inte trampa på folk, åtminstånde inte mig!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessvärre är du nog helt ute och cycklar.

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oh wait?
Han är nog ute i sin båt och såver tror jag minsann, cykeln hör hemma iland. Oskyldig

On Topic:
Jag instämmer nog på det jo.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att var ute och cyckla är ett talesätt som betyder ungefär att ha helt på fel.

 

Folkvett/sjövett är en helt annan sak än att va obstinat.

 

Att jämföra den svenska kärkraftsomröstningen, som var en stor bluff från början till slut, med svensk och internationell lagstiftning, visar också att man inte vet vad man talar om.

 

tommy

 



Senast ändrad av toaen | 24 mars 2009 | 20:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En radar som varnar om något föremål kommer inom ett visst avstånd borde väl rättfärdiga vissa avsteg från sjölagen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lagen säger att man alltid skall hålla utkik med alla tillgängliga medel.

Vilket inte bara innebär att du alltid skall kika visuellt när radarn normalt är i gång, exempelvis nattetid eller i dålig sikt. Dessutom, har du radar skall den egentligen alltid vara igång, även dagtid, i solsken om man skall tolka sjövägsreglerna hårt.



Senast ändrad av Eilean | 25 mars 2009 | 09:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att släppa ner en stor rostig shackel i sittbrunn! Haha, fan vad kul!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toaen, & vem mer? hur som... att vända kappan efter vinden, & finna sig i överförmynderi. Är inget för denna i varjefall!!!dessutom blev tydligen parralellen med kärnkraft/ regering osv. a bit to much??? men det berodde på att mindre begåvade skulle begripa, men det funkade tydligen inte???...hm...hur som. Obstinat jovisst, kan jag köpa. Men har alltid varit emot orättvisor/ & tycker om min frihet. Till skillnad från vissa, så står jag stolt & speak freeley. absolut enda sättet att få respons från de bestämande krafter som råder. nej... det kan inte bemötas genom diskussion & göra det bästa av situationen! = har varit med för länge. Så använd insidan för omväxlingskull, Inte ens i Seglingsvärlden går det att hålla sams, tragiskt. Kanske ev. kapitalisten/ egoisten som tror att man är för mer än andra, & att det ska va' få förunnat!? Wankers...Redneck generation 5 av sanna sjömän.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en till: Tommy du skrev: Att jämföra den svenska kärkraftsomröstningen, som var en stor bluff från början till slut, med svensk och internationell lagstiftning, visar också att man inte vet vad man talar om...

OK, hur gick det med kärnkraftfrågan då??? det slätar du över, som ah vadå??? förstår inte retoriken i detta? förklara tack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Redneck

 

Vi lever i ett fritt land och får ha vilka åsikter som helst. Vi har också rätt att uttrycka de flesta åsikter. Det finns en liten restriktion i yttrandefriheten när det gäller hets mot folkgrupp mm.

 

Du skall va ytterst tacksam att du inte bor i ett av en rad andra länder.

 

Man får nog va mindre begåvad för att hänga med i ditt resonemang om att vända kappan efter vinden och överförmynderi.

 

Kärnkraftsomröstningen skall jag ta upp i nästa inlägg

 

Om du tror att du är stolt och fri så är nog det en skimär och du lär inte få nån respons av någon med den framtoningen du har.

 

Orättvisa / Rättvisa är ett ganska stort begrepp och för mig gäller det alla männinskor - inte bara mig själv.

 

Och därmed är vi tillbaka på utgångsfrågan. Vi lever i ett civilicerat samhälle där individens fri och rättigheter värnas (men naturligtvis med fel och brister). För att kuna leva i ett så samhälle behövs regler för hur vi skall uppträda mot varandra.

 

En sån regel är att när vi kör bil på våra vägar skall vi köra på vägens högra körbana.

En annan är att när två båtar möts stick i stäv skall man gira styrbord så att man har den andra båten på sin babordsida när man möts-

En tredje regel är att när man färdas på sjön skall man ha ständig utkik med alla tillgängliga medel.

 

Detta är inget konstig eller uppseendeväckande och inte heller nåt överförmynderi, utan snarare en hjälp för oss så att vi inte behöver utsätta oss själva eller andra för onödiga risker. Om vi inte är beredda att rätta oss efter de regler som finns och är skapade för vårt allas bästa, så får vi själva ta konsekvenserna för detta.

 

Redneck - med den framtonig du har finns det ingen möjlighet att du är en bra sjöman. Man behöver helt andra egenskaper för det än att va obstinat. Dig vill jag helst slippa möta på sjön.

 

Du skriver i ett av dina inlägg; jag kan segla var jag vill på jordklotet. Jag har ett lämpligt seglingsområde att föreslå dig - Södra ishavet.

 

Med vänliga hälsningar

Tommy Andersson

Kungshamn



Senast ändrad av toaen | 27 mars 2009 | 14:22



Senast ändrad av toaen | 27 mars 2009 | 15:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja hur gick det med kärnkraftsomröstningen?

 

Att du inte förstår - det förstår jag, därför skall jag försöka förklara efter bästa förmåga

 

Nu är det länge sen, men min minnesbild är ungefär så här:

 

När energibehovet i Sverige ökade efter andra värkldskriget blev kärnkraften så småningom en lösning på det ökade energibehovet. I början på 1970-talet tog riksdagen beslut om att bygga ett antal kärnkraftverk.

 

Efter Harrisburgolyckan 1979 bestämde riksdagspartierna att svenska folket skulle få uttala sig i en folkomröstning om kärnkraftens vara eller inte vara. Omröstningen hölls i Mars 1980.

 

Man kan ju tycka att det skulle va en enkel att formulera frågeställningen.  Ett JA eller ett NEJ.

 

Det intresanta är att Kärnkraftsomröstningen blev en omröstning med tre NEJ-alternativ.

 

Linje 1; Företräddes framför allt av Moderaterna, och var väl egentligen ett ja -alternativ, men det vågade man inte tala om efter kärnkraftsolyckorna i Harrisburg och Tjernobyl. På valsedeln stod det JA, men alternativet gick ut på att först bygga upp ytterligare 6 kärnkraftverk förutom de 6 vi redan hade och lägga ner dem i förtid. Det stod en del annat på valsedel också bl.a Förbud mot direktverkande elvärme detta lobbades ju snart bort av de som tillverkade element för dirketverkande elvärme.

 

Linje 2; Företräddes bl.a- av Socialdemokraterna och Folkpartiet och valsedeln hade exakt samma text som för Linje 1. Att linje två kom fram var partipolitiska själ. Palme kunde inte tänka sig att gå till val tillsammans med Moderaterna.

 

Linje 3; Företräddes bl.a av Centerpartiet och Vänsterpartiet. På valsedel stod det NEJ till kärnkraft och att de befintliga 6 kärnkraftverken skulle stängas på 5 eller var det 10 år.

 

När det gäller  att stänga kärnkraftver i enlighet med folkomröstningens beslut, har det inte gått så bra. Man har lyckats lägga ner de två reaktorerna i Barsebäck 1999 och 2005 och det var nog pga påtryckning från danskarna. I dag vill ju några av de partier som var med och utformade förslagen i kärnkraftsomröstningen, som i samtliga fall gällde nedläggning, bygga nya kärnkraftverk som ersättnig för de gamla.

 

Nog katten var kärnkraftsomröstningen 1980 en bluff - men det förstod nog många av oss redan då Palme skapade Linje 2 i omröstningen.

 

Redneck - har du förstått den historiska återblicken beträffande kärnkraftsomröstningen, eller vill du ha ytterligare förtydligande. Ställ gärna frågor.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tommy, väl talat Cool

We started off trying to set up a small anarchist community, but people wouldn't obey the rules. -- Alan Bennett

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett vilket så blir det knappast ett problem. Eventuella nationella regler gäller 12 sjömil utanför kusten. De gånger jag har ensamseglat mer än 12 timmar (ca 20 timmar som längst) skulle det varit en enkel sak att hålla sig på behörigt avstånd. Jag skulle heller aldrig få för mig att lägga mig och sova i våra vatten. En Atlantöverfart hade varit en annan sak och med en AIS och en aktiv radarvarnare/reflektor så har man nog gjort vad man kan. Särskilt om man hållersig till att knoppa under dygnets ljusa timmar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det är lite lustigt med en sådan lag när det samtidigt är tillåtet att packa in familjen i bilen (bilar som i många fall friats på nåder hos Svensk Bilprovning) och köra vart man vill, när man vill och hur länge man vill, utan krav på rast. Statistiken talar samtidigt för att trötthet är en av de vanligare orsakerna till trafikolyckor, både bland privatbilister såväl som hos yrkeschaufförer med strikta kör och vilotidsregler. Att då komma på den briljanta iden att förbjuda ensamsegling >12 timmar... ja... begreppet dubbelmoral känns nästan lite klent i sammanhanget.

Jag är inte totalt emot lagen som sådan, i vissa fall behövs det säkert, men jag tycker att det finns andra områden som vår kära regering borde se över först.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är knappast sveriges regering som liger bakom. Utan de internationella sjövägsreglerna och försäkringsbolag som har synpunkter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är väldigt nyfiken definationen av en sann sjöman?!?

 

// Lenny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sann sjöman är en sjöman som inte ljuger - dvs en sån som jag.

 

Jag ljuger aldrig, men det är klart att jag lägger till och dra ifrån när jag berättar, det är givet.

 

Sen kanske jag inte är så mycket till sjöman heller, men det var inte min frus morfar heller fast han hette Knut Sjöman.

 

tommy



Senast ändrad av toaen | 19 juni 2009 | 22:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okey, det ska jag nog klara av. Var lite orolig där ett tag att man var tvungen till att vara femte generationen innan man fick kalla sig för sjöman. Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...