Gå till innehåll
onsdag 17 september 2025
mercuryman

svårt att byta kolv?

Rekommendera Poster

Är det bökigt att byta kolv på  en mercury 40hp-78

kan ngn  förklara i detalj ,och hur mkt kostar 2kolvar med packningar?

Mvh  Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Det är inte värt det, varesig du gör det själv eller annars.

Behöver du byta kolv måste du med stor sanorlikhet borra upp och hitta ÖD kolvar till din motor vilket idag är iprincip omöjligt att få tag på.

Köp en bättre beggad snurra på blocket och plocka isär din del för del och lär dig på så sätt i stället, mycket billigare och fungerar.

/Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nej det är inte så svårt. eftesom det är en gammal enkel 2 takt konstruktion,

men som tidigare inlägg så kan det vara revor i cylindern eller vev/ ramlager ras oxå. och då är det nog ingen jätte ide att laga. men det är ju upp till var o en. jag tänkte hel renovera min gamla Johnsson 35hk 78a´ ´ . den fungerade bra och var lätt strartad men den hade  inte många hk kvar av dom 35. och så hörde man att lagrena var dåliga i  den. både ram men speciellt vevstaks lager.  hade vart kul och renovera och se hur en sån gammal motor låter som ny. bara den känslan  kan ju vara värt det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur vet du att kolven måste bytas? Håller inte med om att det är kört bara för att motorn är gammal. Om du får isär den så är det lätt att bedömma skick och kostnad plus att du får kunskap om hur grejerna funkar. Den går ju lika lätt att dumpa i delar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man ska sticka ut hakan lite så tror inte jag att den som behöver fråga hur man gör har kunskap nog att utföra jobbet. Det finns en hel del saker man kan göra fel! Men som sagts tidigare, är det så säkert att det är kolvarna som är felet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är egentligen problemet?

låter den illa? för det ska dom göra, brukar låta som vinkelslipar och ändå ösa på finfint dom där.

Eller är den trött och saknar komp?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolvar finns att få tag på nya ,men knappast lönasamnt på en så gammal motor pris per styck 2875:-.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skruvade precis isär min Yamaha 85hp årsm -84

Ultra Motors borrade ÖD på en cylinder & honade alla = 1.100,-

Ny kolv, komplett packningssats ( motor rigg )och kolvringar till alla kolvar 4.000,-

Det är inte svårt, men på gamla motorer kan det jävlas med ruttna skruvar osv.

Denna motor blir som ny, och kommer hålla i en evighet. Helt klart värt det om man gör det själv..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar, är igentligen inget fel ,tänkte bara om jag kan få ut några knop till,och roligt med en fräch motor ,kör nog tills den skär!Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...