Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Flipperskeppare

Koppla in antik VDO sumlog

Rekommendera Poster

Om detta är "Eddie-currents" eller ej vet jag inte...

Jag har skruvat isär åtskilliga instrument, de flesta hastighetsmätare till bilar, motorcyklar och mopeder. Men även en sumlog. Den förstördes när jag krängde av den kromade ringen runt huset.ww

Dessa funkar så här, vajern driver dels ett litet räkneverk med en snäckväxel. Men också en rund magnet. Runt magneten sitter det en spole med en visarnål på, alltså ett vridspoleinstrument. Ju snabbare magneten snurrar desto större spänning bildar magnetfältet i spolen, som då fungerar som en voltmeter och flyttar visaren över skalan.

 

Det finns en firma i W-län som renoverar gamla instrument till veteranfordon, jag tror inte att en sumlog är främmande för dem, Jige tror jag firman heter....

I Leksand, ligger JiGe instrumentrenovering.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Eddie-currents" skulle jag kunna tänka mig att används.

Min har en "slirkoppling" och fjädern gör så att visaren kan gå tillbaka till 0.

Om fjädern har någon betydelse vid visande av rätt hastighet antog jag också, men kanske ändå inte?

 

Fjädern är ett smalt metallband som är snurrat runt i cirklar.

Kanske man skulle försöka hitta en ny fjäder och sätta dit och se om det börjar fungera som det skall?

 

Edit: Detta står det på träbåtsakuten: Fjädern som bromsar upp visaren har sin givna fjäderkonstant - alltså förlängning per kraft.

M.a.o går det inte med vilken fjäder som helst...

Redigerad av soderholm
mer info hittad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en sumlogg i en segelbåt. När båtpressen testade andra typer av loggar mot denna sumlogg, då fick den bra kritik med en felvisning på ca. 3%

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...