Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
Najad343

Katt på segelbåt??? Tips tack!

Rekommendera Poster

Hej!

vi funderar på att skaffa katt till sommaren. Den måste då följa med ut på båten. Vill gärna ha tips på bra flytvästar, tillbehör, hur man ska introducera den till båten. Kattlåda, matskålar etc. lära den att gå i koppel osv. Hur hindrar man den från att riva och klösa på inredning?

Behöver veta att det går för att få maken att säga JA!

Katthotell vid andra resor, vad har ni för erfarenheter? Kostar???

Var hittar man kattungar som söker hem?

Tack på förhand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vänj den med en klösbräda, ta med den på båten sedan.
Katter är duktiga simmare, men flytväst ska ni ha under resan. Men i land på ngn kobbe kan den helt klart gå lös. Se till att det inte sker vid häckningen bara. Men annars tycker jag det är helt ok. Visst kommer den att ta fåglar och ödlor, men det är normalt. Det är ju en katt och den måste få vara det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan har behandlats frlera gånger här på Maringuiden. Sök på katt ombord? här på guiden i sökrutan och du får fram några trådar. Där kan du också gå vidare till webbsidor som är tillägnade detta. Lycka till med skeppskatten! Skrattande

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja svaret kom här ovan. Den ska ni ha med så klart. Glad Förliser ni, så finns det större risk eller chans, att man letar efter
Skepp skatten.



Senast ändrad av Sobril | 06 februari 2009 | 21:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har katt ombord och det fungerar utmärkt.

Vi tog hand om en herrelös vuxen katt förra hösten och vande den vid att vara ombord redan när båten stod på land.

Den vande sig sedan snabbt vid att vara på sjön.

Vi köpte en kattpejl till den för 3000kr så vi hittar honom när han springer runt i skärgården.

Han har aldrig klöst på inredning varken hemma eller i båten.

Flytväst har han när han är i sittbrunnen och vi seglar.

Kattpnsionat kostar 100-150kr/natt

Ta kontakt med ett katthem på din ort och ta hand om en av deras katter. Fördelen med att ta en vuxen katt är att man får en som har det lynnet man vill ha. Ta en lugn och gosig katt som har klarat att åka bil så kanske du slipper en katt som blir sjösjuk.

Vår katt har en egen blogg men han är tyvärr lite dålig på att uppdatera den men där kan du ialla fall se hur det gick till att få honom att bli en skeppskatt. Kolla på

http://karl-alfred.blogspot.com/

 

 



Senast ändrad av ciaraud | 06 februari 2009 | 21:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm, försöker att komma in på länken. Men det fungerar väl senare, lite svårt ibland här. Kan iaf tänka mig att det inte är en hona Skrattande

Men visst är det väl så att, man kan se på en kattunge under tungan. Om kattmamman är en eller flerfärgad? På pricken under tungan menar jag då.
Och, att det inte finns tre eller fler färgade hankatter. Utan dessa är alltid högst tvåfärgade?

En undran bara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, ja gillar man bara eller andra väsen så Cool men likförbenat är det viktigt med flytväst. Åtminstånde då. Skäms Eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Katten är inte en naturlig del av den svenska faunan(!) utan skapar massor av problem. Lösa katter är det värsta jag vet. Det är väldigt hänsynslöst att bara släppa lös katten. De sprider dessutom parasiter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äh larv, det finns massor med parasiter både i regeringen och tunnelbanan.
Katten är ett av de naturligaste väsen som finns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hahaha, klockren replik. Första meningen är nog dessutom det sannaste som skrivits på MG sen Steve moddades ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Parasiter kallar man väl de som lever på sin värd utan att tillföra något?!? Det finns det förvisso gott om medborgare som gör men det är en annan diskussion. Om du anser att katten är det naturligaste som finns så får du nog ta om naturkunskapskursen eller vad man nu kallar det på komvux eller dylikt vuxendagis. :P

Tur att det fortfarande finns människor ute på havet som visar hänsyn. Det är tråkigt ju fler som kommer ut som inte visar hänsyn till andra människor. Ta med katten, men håll den kopplad under uppsikt som ansvarsfulla människor gör.



Senast ändrad av mariatherese | 07 februari 2009 | 13:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrattande Haha, ja jäklar.
Du har helt rätt i att det är parasiter. Men katten är för smart för att kanske inse det, eller så har han en idé. Den gör ändå som den vill i slutänden. Så på frågan om vem som blir lurad där, så är nog svaret Människan. Sedan håller jag med om att mer hänsyn behövs på sjön.
Och mer nu än någonsin, när fritidsflottan växer. Frågan här är om fler regler hjälper? Verkar som om störst går först vare sig segel eller motor! 
Det fick jag lära mig lite om på Kom klux Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men tänk på att dom nappar på Atomdrag om ni fiskar,det blev vi varse när vi hade kattunge med första ggn,sonen då 6 år o kattfaan högg,inte roligt att få loss den kan jag säga www_MyEmoticons_com__fishing.gifwww_MyEmoticons_com__fishing.gif

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Ta det lugnt Najad343.

Ta med katten.

Men sätt halsband på den som är elastisk så katten inte hänger sig på en utstickande gren. På bandet har du en liten vattentät rulle/box  med adresslapp och telefon nr  inuti.

Åsså koppel när det inte är en liten holme. Fåglar du vet. Smiter katten med kopplet dragandes efter sig gör den inte ofog.

Våran gick väldigt fint på sin sandlådabalja efter en mycket kort inlärning.

En god vän till oss tappade sin katt när den i övermod balanserade på fotlisten. Den simmade i land och efter en månad har man hittat den och kunde hämtas hem.

Halsbandet med namn/tel!

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns mycket som inte är en naturlig del av den svenska faunan.. t.ex. människor som inte klagar på allting, Visst lösa katter springer och skiter i sandlådor och rabatter.. men de håller också efter möss och råttor som är parasitspridare om något. Är uppvuxen med 3 katter som har varit utekatter och ingen av dessa hade några parasiter.. Nu har jag 3 innekatter. Oavsett inne eller utekatt så är kattdjuren väldigt renliga av sig. Ser ett större problem med hundar eller rättare sagt hundägare som inte plockar upp efter sina hundar. Vet inte hur många gånger man har klivit i en hundskit som man sen får med sig överallt man går.. tills man hittat någonstans att rengöra skorna.

Nu till trådskaparens fråga.. En lugn katt klarar nog ett båtliv bättre än en rastlös och ivrig katt. Det går att lära även äldre katter att vara ombord men det kan vara svårare. Har t.ex. försökt lära en äldre katt att åka bil men det gick inte. Blev helt sjövild så fort man startade motorn.
Mina nuvarande katter skulle jag aldrig få med på båten.. kanske på en större båt med mycket krypin osv kanske.. men tror inte det.
Men som någon sa här innan att man kan ta med några saker som katten känner igen... t.ex. någon filt, leksaker...

En länk som jag hittade för ett par år sedan..:
http://home.swipnet.se/skeppskatten/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak till och eftersom det är vi som bestämmer Flört
Så om det blir en hankatt, kastrera den. Skrikandes Då blir den eller det, automatiskt lugnare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant - jag har aldrig träffat på någon som har testat sin katt mot toxoplasmos. Däremot så har jag en kompis som förlorade sitt barn pågrund av samma orsak. Inte ens hennes katt - då hon inte hade någon. Däremot en grannkatt som sket i hennes rabatter. Men det är ju upp till var och en vad man vill utsätta sina medmänniskor för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är helt klart lättare att acceptera lite skit, om det är en grann katt!



Senast ändrad av Sobril | 08 februari 2009 | 15:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte testat mina katter mot toxoplasmos.. Det är främst i kattungars avföring denna parasit  finns. Men däremot förstår jag inte hur man kan hata alla katter på grund av denna orsak. Finns ju hur många olika smittor och parasiter som helst i olika sammanhang som kan vara dödliga. Om man är gravid så får man ju råd att hålla sig borta från dylika ställen som rabatter och att man inte ska rensa kattlådor. Precis som man får råd om mycket annat.

Sen att skylla allt på katten tycker jag är helt fel. Smittan sprids även av otillräckligt lagat kött (framför allt lamm och griskött), grönsaker och frukter som inte sköljts ordentligt.
Men visst döda alla katter löser säkert alla problem, döda alla hundar så slipper vi få skit på skorna, döda alla människor så ordnar sig miljön.. Förvånad

Det är precis som att säga att man ska skrota alla bilar för att grannens ungar blev överkörda på ett övergångsställe.. Rådet som gavs innan var att de skulle se sig för innan de gick över.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jösses vilken öm tå!!! Jag kan inte se att någon här har sagt att alla katter skulle avlivas så det får stå för dig. Däremot skall man köra bil så att man i möjligaste mån inte kör på någon. Skall man prompt ha katt så får man hålla reda på den på samma sätt som krävs av alla andra husdjursägare. För mig är det helt obegripligt hur man kan lugnt se på när ens katt gör sina behov på grannens tomt eller efter grannens dynor. Många har ju uppenbarligen olika definitioner av begreppet hänsyn. Skall man skaffa ett husdjur för att sedan släppa det vind för våg? Är det för att en katt inte kostar mer än ett par kronor som man tycker det är ok att det ligger döda katter var och varannan dag på vägen?

I det nämnda fallet med min väninna var det med största sannolikhet grannens katt som hade begravt smittan i rabatten då detta var något som kunde kopplas till infektionen. För dig kanske det är okej att din granne inte kan gräva i rabatterna för att din katt har gjort sina behov där - men jag hade bannemig skämts ögonen ur mig.

Vad gäller hundskiten - hur ofta påträffar du den på din egen tomt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej.. det var KillerBoo som tyckte att ett ankare var en bra flytväst.. Skäms

Allt handlar om sunt förnuft.. Katter gräver ner sin skit, det är mer än vad vissa människor eller framför allt hundar gör. Har aldrig sett en katt skita på några dynor, möjligt vis markera sitt revir precis som hundar och många andra djur gör. Detta löses med hjälp av en kastrering. Hänsyn kan visas på många olika sett från båda parter. Det är inte många katter som trivs med att bara vara inomhus. De vill ut och klöser sönder möbler och tapeter m.m. för att protestera om de inte får. Själv har jag 2 st Norska skogskatter som är väldigt klättervilliga till sin natur. Har varit tvungen att bygga klätterställningar över halva lägenheten för att de ska kunna få utlopp för sin energi.
Är ändå tvungen att ta ut dom i skogen ibland för att de ska få springa av sig. Att få på koppel är inte att tänka på.. har försökt i ett par års tid. Med vissa katter går det, andra inte, de är individualister precis som vi människor med en egen vilja.

Att katterna inte kostar någonting är en ren myt.. här där jag bor springer det runt katter som kostar allt från en hundring till 8000 kr.. En dam har två katter för 8000 kr/st som honn släpper ut..

Nu har jag inte någon utekatt men att skämmas ögonen ur sig för att min katt skulle gräva ner sin skit i på någon grannes tomt, det skulle jag inte. Och det skulle inte göra mig något om någon grannes katt skulle komma över till min tomt heller och göda blommorna. Däremot skulle jag skämmas ögonen ur mig om min katt sprang omkring och markerade på grannens dörr eller utemöbler eller om jag skulle lämna en eventuell hunds avföring på trottoaren. En katt gräver där det är mjukt.. t.ex. en rabatt, land eller sandlåda.. om man inte vill att katten ska gräva där, finns det många sätt att förhindra det eller i alla fall minska risken.

Jag påträffar inte någon hundskit på min egen tomt men det man märker mest är väl nerkissade grindstolpar.. och skit på trottoaren som man får med sig in om man trampar i det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var det där med parasiter.. någon som inte tillför något till värden. Jag kan tänka mig att trådskaparen har haft stor nytta av dina tips till honom.

Skapa dig en egen tråd där du ondgör dig över grannens katt, förslagsvis på nån hus site.

Mvh Jonas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förhoppningsvis är trådskaparen en person med normal social förmåga som inte tycker att andra människor skall ta hand om vad dess husdjur orsakar och kommer alltså inte som många föreslår att släppa sin katt lös i vår skärgård. Obestämd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I och med detta inlägg så finns det två inlägg som inte handlar om katt. Jag vill ju inte att du skall behöva vara en såndär som inte tillför något alldeles själv. Tungan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så, nu är det bara 38 dagar kvar till vårdagjämningen. Det går fort nu Glad
Hoppas ni hinner med det ni ska och lycka till med katten eller gubben kanske man ska säga, att han ändrar inställning så ni får sällskap ute till sjöss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...