Gå till innehåll
torsdag 02 oktober 2025
Capitan

6-volts batterier som förbrukningsbank

Rekommendera Poster

Någon som har 6-volts batterier i sin förbrukningsbank?

Hur mycket bättre är det än vanliga 12volts batterier?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror på priset. Det är inte så ofta man får problem med bara en cell, dvs vinsten med att kunna byta ett batteri med tre celler är ju lite större än om det har 6 celler men det får inte vara så mycket dyrare än halva 12V-batteriet med samma Ah. Då 12V-batteriet är det vanligaste antar jag att det ger mest Ah för pengen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har tva sex volts batterier i min daycruiser till forbrukningen. Dom ar var for sig lika stora som ett lastbils batteri. Sa det ar val bara for att det blir mer latthanterligt med tva.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns det 6-Voltsbatterier som är lämpliga som förbrukningsbatterier? Startbatterier är ju inte alls lämpliga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns startbatterier och förbrukningsbatterier, har inte med spänningen att göra utan hur de är tillverkade.

Sedan finns det olika storlekar och antal burkar (celler). Varje burk är på drygt 2V, 3 st ger 6V, 6 st ger 12V etc...

Det är enbart en prisfråga vad man kan få tag i, eller om det är enklare att lyfta in två st 6V än ett 12V.

Senast ändrad av Anders_St | 02 februari 2009 | 06:52

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sådana som finns i golfbilar eller permobiler sägs vara mycket lämpliga som förbrukningsbatterier i båt. Men tydligen mycket dyra. Fyll gärna på här ni som använt sådana.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja även elektriska skyliftar har flera 6-volts batterier.

Tydligen ska det även vara bättre som förbrukningsbank i båten. Ska prata med en batterihandlare och återkomma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glömde: jag har ett 12V Gel batteri som startbatteri och 2 st 6V som förbrukning.

Inte mitt val utan förra ägarens så jag vet inte riktigt varför. Mer än att 6V-batterierna är tämligen ordentligt stora, förmodligen svårt att fysiskt lyfta i motsvarande hela 12V batteri i ett stycke; alltså delat på två för att få i så mycket kg batteri som möjligt på tillgängligt utrymme.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

6-volts batterierna som sitter i saxliftar och städmaskiner är väldigt bra som förbrukningsbatterier. De är konstruerade för ett konstant uttag under lång tid. Både en saxlift och städmaskin ska fungera utan att segna ihop under en hel arbetsdag.

Sen är dessa batterier inte svindyra om man köper dem via rätt kontakter. Ta en hyrfirma som hyr ut saxliftar. Dessa får rejäla rabatter när de köper batterierna, så det är bara att fråga runt bland bekanta.

Ja, jag har egen erfarenhet av att använda denna typ av batterier. De är helt överlägsna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu pratat med en batterisäljare. 6-volts batterier har kraftigare blyplattor därför är dom mycket sega och klarar djupa urladdningar.

Även pratat med ett par stycken som har bytt till 6-volt och tydligen är det överlägset bättre än 12-volt

Så 6-voltsbank får det bli

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även jag hade 6volts batterier i båten på rekomendation av killen på Batterilagret. Detta var helt överläset i kapasitet gämfört med motsvarande 12 i tidigare installation. Kostnaden var även den överkomlig. För din båt tror jag att du ska ha 6x6v x230amp/h =ger då 690 amp/h i 12 volt.

/Zinderella

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror du lurar dig på ampertimmarna.

Du får inte dubbla både volten och ampertimmarna. Du får samma Ah-tal men dubbla spänningen med 2 st 6V. Såvida du inte köpt 4 st sexvoltare. Det blir lätt galet när man pratar kapacitet i form av Ah. Där blir alltid spänningen (V) viktig. Räknar man däremot med Wh eller kWh är det oberoende av spänningen.

T.ex har ett 75 Ah batteri 12x75Wh, 900Wh eller 0,9 kWh. Ett 6V batteri på 225Ah ger alltså 6x225=1350Wh. 2 st ger 2700Wh.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoppsan. Jag såg inte att du tänkte 6 st!

Då ska jag inte besservissra då du räknat helt rätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...